اصلاح زیرساخت های اقتصاد لازمه حمایت از کالای ایرانی/ تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد

نزدیک به یک دهه است که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ها توجه به اقتصاد را در اولویت اول قرار داده اند و در سال 97 نیز بر لزوم حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مقام معظم رهبری سال 97 را به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند. نامگذاری سال ها به طور رسمی توسط مقام معظم رهبری اولین بار در پیام نوروزی سال 78 رخ داد. اگر چه فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و یک اولویت کاری خاص خطاب به دولت و ملت بود اما از سال 88 بود که تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد بیشتر شد.

بر اساس این گزارش سال 88 به نام حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف، سال 89 به نام همت مضاعف و کار مضاعف، سال 90 به نام جهاد اقتصادی، سال 91 به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سال 92 به نام حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی، سال 93 به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی،سال 94 به نام دولت و ملت همدلی و همزبانی،سال 95 اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ،سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است.

امسال نیز مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی بر اقتصاد به عنوان اولویت اول دولت و مردم تاکید کردند. البته این بار اول نیست که موضوع تولید و حمایت از تولیدکنندگان مورد تاکید رهبر انقلاب قرار می گیرد بلکه ایشان در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر این موضوع تاکید داشتند.

این گزارش می افزاید برای حمایت از کالای ایرانی در کنار نقش مسئولان نباید از نقش مردم نیز غافل شد.چرا که در سال های اخیر اگر چه واردات کالاهای خارجی به کشور روند صعودی داشته است اما بازار مصرف آن نیز در کشور وجود داشته که این همه کالا به کشور سرازیر شد و سود مناسب موجب تشویق واردکنندگان به واردات بیشتر شده است.

گفتنی است تنها با یک گشت ساده در بازار می توان به راحتی به این موضوع پی برد که بیش از 70 درصد بازار کالاهای مصرفی در کشور در قبضه اجناس وارداتی است از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم برقی منزل.البته این روزها پای صنایع دستی خارجی مانند لوازم تزیینی چینی و تایوانی و تایلندی نیز به کشور باز شده است و چند سالی می شود که هنر دست چشم بادامی ها زینت بخش خانه های ایرانی شده است.

بر اساس این گزارش اگر چه در همان ساعت های نخست شروع سال 97 محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم به نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی لبیک گفت و ازحمایت همه جانبه وزارتخانه متبوعش از کالای ایرانی و تولیدات داخلی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که خرید کالای ایرانی به انتخاب پر افتخار برای همه ایرانیان تبدیل شود ،اما این طور که به نظر می رسد راه سختی در پیش خواهد داشت.چراکه به گفته فعالان اقتصادی موانع پیش روی تولید آنقدر در کشور زیاد است که موجب از بین رفتن انگیزه و رغبت تولیدکنندگان در کشور شده است.

این گزارش می افزاید غلامحسین شافعی رییس پارلمان بخش خصوصی کشور معتقد است که برای حمایت از کالای ایرانی باید فضای کسب و کار بهبود یابد.البته این بار اول نیست که فعالان بخش خصوصی خواستار بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع هستند بلکه سال ها است که این موضوع به مطالبه اصلی این بخش از اقتصاد تبدیل شده است.

همچنین محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات خرید تولیدات داخلی را راهکار ابرچالش بیکاری در اقتصاد می داند و معتقد است در راه حمایت از کالای ایرانی مسئولیت سنگینی بر دوش سه قوه است.

بر اساس این گزارش نجفی منش رییس انجمن همگن قطعه سازی کشور نیز بر این باور است که رفع موانع تولید مانند سود بالای بانکی،نرخ تورم،غیر واقعی بودن نرخ دلار ،قوانین دست و پاگیر ،نیاز ابتدایی حمایت از کالای ایرانی است.

این گزارش می افزاید حمایت از کالای ایرانی اگر چه در ابتدای امر، آسان به نظر می رسد اما به طور کل تحقق آن نیازمند اصلاح ساختار اقتصاد است و مدیریت جهادی را می طلبد.

401

کد خبر: 917309

وب گردی

وب گردی