اشتغال مردم نهاد، راهکار گذر از بحران بیکاری/ مشکل اصلی جوان ایرانی از دست دادن هویت است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اشتغالی که مردم نهاد باشد و بر مبنای ظرفیت های بومی و محلی تعریف شود راهکار گذار از بحران بیکاری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محمد مهدی تندگویان، معاون وزارت ورزش و جوانان در خصوص طرح مهارتی سربازان گفت: در مواجه با جوانان با یک جمعیت بزرگ و آینده سازی روبرو هستیم که باید برای این قشر برنامه ریزی صورت گیرد که اگر بخواهیم بدبینانه آمار را بررسی کنیم با احتساب جنسیت و معافیت ها، حداقل یک سوم از جمعیت جوان کشور درگیر دوره ی ضرورت سربازی هستند.

او افزود: اگر از من بپرسید مشکل اصلی جوانان کشور چیست؟ مشکلات اشتغال، مسکن، اوضاع مالی و غیره را ذکر نمی کنم بلکه به اعتقاد من معضل جوان ایرانی، موضوع هویت است و جوان ایرانی هویت خود را از دست داده است و این موضوع ما را اذیت می کند هم چنین اگر بحث مهاجرت و فرار مغزها صورت می گیرد بررسی های ما اذعان دارد که به هویت بخشی جوان ایرانی برمی گردد و اینکه گفته می شود جوان بعد از خدمت سربازی باجنم می شود همان هویت بخشی است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: جوان ایرانی باید با هویت خود آشنا شود و با هویت مناسب به جامعه برگردد و بپذیرد که یک ایرانی است که آینده ی ایران به او وابسته است و باید هویت بخشی در وجودش نهادینه شود پس این موضوعی است که جامعه ی جوان ما را نجات می دهد و یکی از پایگاه هایی که می تواند به هویت و استقلال جوانان کمک کند خدمت مقدس سربازی است.

تندگویان خاطر نشان کرد: به علت تغییرات مدیریتی در حوزه ی جوانان، با تأخیر به کارگروه مهارتی سربازان پیوستیم اما خیلی محکم و توانمند در کنار قرارگاه مهارتی سربازان هستیم و توافق نامه ی ما جهت همکاری با نیروهای مسلح در حوزه ی طرح مهارت افزایی سربازان آماده ی امضا است و ما در معاونت جوانان یک سری تسهیلاتی را می توانیم به جوانان بدهیم که در کنار سربازی به تخصص سربازان کمک کند.

او گفت: در خصوص یک موضوعی قصد داریم مانور دهیم که با طرح سرباز مهارت، هم خوانی دارد و آن هم نخبگان اجتماعی کشور هستند که وقتی دوره ی سربازی را مهارتی می کنیم یعنی قصد داریم نیروهایی را پرورش دهیم که در آینده نخبگان اجتماعی کشور باشند و برای پرورش نخبه ی اجتماعی باید به سرفصل های اشتغال بپردازیم.

تندگویان با بیان اینکه یکی از آفت هایی که در حوزه ی جوانان با آن روبرو هستیم بحث مدرک گرایی است، افزود: با طیف عظیمی از جوانان جامعه روبرو هستیم که مدارج علمی و دانشگاهی را طی کرده اند اما اشتغال مشخصی ندارند در حالی که اگر در یک پایگاهی مهارت های شغلی را کسب می کردند الآن جایگاهی برای اشتغال داشتند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اتفاقی که در چند سال گذشته در کشور رخ داده است بحث تشکل های مردم نهاد حوزه ی جوانان است که عمده ی آن ها در حوزه ی کارآفرینی فعالیت می کنند و با حمایت های کوچکی که از سوی دولت صورت می گیرد، خود مهارت های لازم لازم را کسب کرده اند که این قشر یک کارگاه های مشخصی را ایجاد کرده اند که در آن اشتغال آفرینی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه اشتغالی که دولتی نباشد، راه حل نجات کشور است ادامه داد: اشتغالی که مردم نهاد باشد و بر مبنای ظرفیت های بومی و محلی تعریف شود راهکار گذار از بحران بیکاری است هم چنین اقدامی که در طرح سرباز مهارت باید مورد توجه قرار گیرد، این است که سربازان به محل زندگی خود برگردند و در همانجا کارآفرینی کنند و مهارت آن ها نیز بر طبق نیازهای بومی آموزش داده شود.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 917386

وب گردی

وب گردی