فرزندان طلاق و یا تک والد از عزت نفس ضعیفی برخوردار هستند/عزت نفس چیست؟

بارها در گفتگوهای روزمره عبارت عزت نفس گفته یا شنیده می شود اما واقعا مفهوم آن چیست؟ داشتن عزت نفس(self-esteem) یک نیازاساسی هرانسان بوده وتقویت آن سرمایه گذاری بزرگی محسوب می شود.

دکتر مجید ابهری رفتار شناس در این یادداشت می نویسد: درواقع عزت نفس واقعی میزان ارزشی است که برای خود قایل می شویم.

self-concept یاخودانگاره که مفهوم عزت نفس را می سازد؛ تحت تاثیرمحیط بیرونی دروجود انسان شکل می گیرد به همین جهت تاثیر دیگران ورفتار آنها درسالهای اول زندگی ما؛ نسبت به نگرش به خودمان بسیار موثراست.

کودکان همه چیز را بدون وچرا به عنوان حقیقت قبول می کنند بنابراین اظهارنظر وگفتار دیگران نسبت به ما منبع مهمی برای شکل گیری عزت نفس است .

چه عواملی درعزت نفس اثر دارند؟

کیفیت وشکل روابط ما با دیگران بخصوص والدین در دوران کودکی درایجاد عزت نفس ما نقش محوری دارند؛ یعنی عزت نفس پدر و مادر می تواند بر روی فرزندان تاثیر مهمی بگذارد و عملکرد وساختار خانواده نیز در این امردخیل و مهم است.

مطالعات نشان می دهندکه فرزندان طلاق و یا تک والد از عزت نفس ضعیفی برخوردار هستند و تنبیه بدنی، تحقیر، تهدید به تنبیه به شدت عزت نفس را متزلزل می کنند.

آسیب دیدگی های جنسی از عوامل اصلی نابودی عزت نفس در دوران کودکی است؛درعوض ظاهر تمیز وشیک از ارکان تقویت عزت نفس در کودکی است زیرا عزت نفس باجلب توجه ونظر دیگران رابطه مستقیم دارد.

منافع عزت نفس چیست؟

منافع زیادی از عزت نفس نصیب انسان می شود ازجمله می توان به مثبت بودن واحساس شادی درزندگی ، پذیرش خود ودیگران ، اشتیاق به داشتن مسئولیت بیشتر و احساس کنترل بیشتر برزندگی، توجه بهتر به دیگران واحساس امنیت وراحتی در موقعییت های اجتماعی، احساس متعادل بودن ، بدون هیچگونه حسادت توانایی تبریک گفتن به دیگران به علت موفقییت هایشان، اطمینان به خود درپذیرش فعالیت ها ، تمایل وتوانایی طرح مشگلات با دیگران برای یافتن راه حل مناسب، بهبود ظاهر واحساس سرزندگی، توانایی بیان صادقانه مشکلات به صورت صریح وچاره اندیشی برای آنها ، آمادگی بیشتر برای دریافت محبت ومحبت کردن ، داشتن قدرت مسئولیت پذیری در یروز خطاها یا مشکلات اشاره کرد.

700

کد خبر: 917471

وب گردی

وب گردی