باید ترمز واردات بی‌رویه و محصولات چینی به کشور را بکشیم

دبیرکل کانون دانشگاهیان با بیان اینکه باید ترمز واردات بی‌رویه و محصولات چینی به کشور را بکشیم، گفت: ما بسیاری از کالاهای وارداتی را می‌توانیم خودمان تولید کنیم و نباید اجازه دهیم عده ای اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کنند.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در برنامه تلویزیونی « عطر بهار» پیرامون نام‌گذاری سال٩٧ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی گفت: ما اگر تولید داخلی نداشته باشیم دشمنان هر لحظه می‌توانند از این موضوع بهره‌برداری کنند و از آن به عنوان یک اهرم فشار استفاده کنند و متاسفانه ما با خرید کالای خارجی برای آنها فرصت ایجاد می‌کنیم.

عضو عیات علمی دانشگاه تهران افزود: اکنون آمار می‌گوید 15 تا 20 میلیارد قاچاق کالا وجود دارد، با یک محاسبه سرانگشتی می‌بینیم اگر از این مسئله جلوگیری شود، دو میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، ولی متاسفانه یک عده سوداگر و سودجو منافع خودشان را به منافع گروهی ترجیح می‌دهند.

وزیر اسبق ارشاد تصریح کرد: برخی از ما از وضعیت اقتصاد انتقاد می‌کنیم ولی باید بدانیم که برای رفع این مشکل یکدفعه دستی از غیب بیرون نخواهد آمد، ما باید خودمان تلاش کنیم و حمایت از کالای ایرانی در این رابطه بسیار اهمیت دارد.

حسینی در ادامه به اهمیت مبارزه با واردات بی‌رویه اشاره کرد و یادآور شد: واردات بی رویه از مسائلی است که به اقتصاد کشور و همچنین تولیدات داخلی به شدت آسیب می‌زند، ما باید از واردات بی‌رویه بپرهیزیم و از آن‌طرف باید تلاش کنیم در کشورمان کالاهای مورد نیاز را تولید کنیم که این هم امری شدنی است.

وی با بیان اینکه باید ترمز واردات بی‌رویه و محصولات چینی به کشور را بکشیم، گفت: البته ممکن است برخی از کسانی که توان داخلی را باور ندارند، گفته‌های ما را هم تمسخر کنند ولی جوانان ما نشان دادند که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

این استاد دانشگاه افزود: کشوری که جوانانش می‌توانند به غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم دست پیدا کنند و در بحث نانو، هوافضا و صنایع دفاعی به قله‌های بلند دست پیدا کنند مطمئنا در تولید مسائلی همچون خودرو هم می‌تواند موفق شود.

حسینی از وارادات گسترده کالاهای چینی به کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: این موضوع باعث شده بسیاری از کارخانه های ما تعطیل شوند یا با ظرفیت کمتری کار کنند و همین هم باعث بیکاری جوانان بسیاری شده است.

وی گفت: ما باید یک جایی این روند را متوقف کنیم و از همین امروز تصمیم بگیریم که این وضعیت را ادامه ندهیم، البته قرار نیست از همین امروز دور کشور را دیوار بکشیم و بگوئیم چیزی وارد نشود ولی بسیاری از کالاهایی که وارد می‌شود را می‌توانیم در داخل کشور بسازیم.

حسینی تاکید کرد: معنای میدان دادن به بخش خصوصی رها کردن اقتصاد کشور نیست، بالاخره منافع کشور را هم باید در نظر بگیریم، به طور مثال چرا باید در کشور ما که هر خانم خانه‌داری می‌تواند مربا تولید کند، مربا از خارج وارد شود؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: نباید اجازه دهیم برخی افراد برای سود بیشتر اقتصاد کشور و تولیدات داخلی را با مشکل مواجه کنند، ما باید در بحث واردات و همچنین قاچاق کالا مقداری جدی‌تر عمل کنیم.

301

کد خبر: 917564

وب گردی

وب گردی