نوروز میهمان موزه هنرهای دینی امام علی(ع) باشید

یکی از مراکز هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موزه هنرهای دینی امام علی (ع) است که در عید میزبان شهروندان است.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در سال ۷۹ که به دلیل دو عید غدیر به عنوان سال امام علی(ع) نام‌گذاری شد، مراحل نامگذاری موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به تأیید رسید و فعالیت اجرایی تأسیس موزه پس از انجام مراحل رسمی در سال ۸۲ آغاز شد. بسیاری از مخاطبان از این موزه تصور بنایی سنتی را دارند، اما برخلاف تصور مرسوم، ساختمان این موزه بنایی مدرن و حتی فرا‌تر از آن پست مدرن دارد که می‌تواند توجه بسیاری را به خود جلب کند. در طراحی فضای داخلی هم آثار تجسمی هنرمندان با موضوعات دینی به کار برده شده است.

با ورود به ساختمان موزه هنرهای دینی امام علی(ع) چهار طبقه را پیش روی خود خواهید دید که هر کدام برای مأموریتی خاص پیش‏بینی شده است. در طبقه اول تابلوهای نقاشی معاصر، در طبقه دوم آثار خوشنویسی است. سالن اجتماعات یا سرسرای نور با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر پذیرای همایش‌های هنری، نشست‌های تخصصی و مراسم افتتاحیه و برنامه‌های مشابه است. کافه گالری و واحد اداری موزه نیز در طبقه همکف قرار دارد. در طبقه زیرین تأسیسات، نمازخانه، مخازن موزه و انبار‌ها قرار دارد. در طبقه همکف این موزه، نمایشگاه‌های دوره‌ای برگزار می‌شود که برای مثال اصل پرده کعبه که به ایران هدیه شده بود در این محل در معرض دید عموم قرارگرفت.

مجموعه کتابخانه تخصصی موزه هم از دیگر بخش‌های مورد توجه در موزه است که شامل بیش از ۸ هزار نسخه مدرک ارزشمند است. همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب تخصصی در موضوعات هنر دینی، اندیشه دینی، علوم قرآنی، شرح و ترجمه‌های متعددی از نهج‌البلاغه و ... است.

در گنجینه موزه هم آثار هنرهای دینی معاصر وجود دارد. تابلوهای نقاشی در زمینه نقاشی سنتی و مدرن، تابلوهای‌ گرافیک، نگارگری، نقاشی‌خط، خوشنویسی و هنر چاپ در مخزن موزه گردآوری شده است. هچنین آثار ارزنده استادان پیشکسوت نقاشی قهوه‌خانه‌ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیل‌زاده هم جذاب‌ترین آثاری هستند که در گنجینه موجود است و به تناسب زمان به نمایش در می‌آیند.

آثار استادان مطرح خوشنویسی معاصر هم یکی دیگر از جاذبه‌های این موزه است. در این بخش می‌توانید شاهد آثاری از استادان امیرخانی، علی شیرازی و حمید عجمی، استاد خروش، استاد ملک‌زاده، استاد کابلی و ... باشید.

شناسایی، گردآوری، ساماندهی، حفظ و نگهداری، معرفی و نمایش آثار هنرهای تجسمی با گرایش دینی- مذهبی و آثار هنرمندان موحد، همچنین معرفی آثار هنری از طریق برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای از جمله اهدافی است که در این موزه به آن توجه می‌شود.

502

کد خبر: 917571

وب گردی

وب گردی