نخستین سمپوزیوم «علوم انسانی برای نخبگان» برگزار می شود

نخستین سمپوزیوم دانشجویی «علوم انسانی برای نخبگان؛ دانشگاه برای انسان» به همت جمعی از دانشجویان انجمن‌های علمی و گروه‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ در این دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، این سمپوزیوم دارای چهار محور اصلی است. «دانشگاه» نخستین محور این سمپوزیوم است، اینکه هویت دانشگاه از هنگام تاسیس تا به امروز، چه بوده است؟ و اینکه اساسا درباره هویت این دانشگاه، چه ایده‌های مختلفی وجود دارد؟ هویت این دانشگاه در آینده چه باید باشد؟ ارزیابی شرکت‌کنندگان از عملکرد نهاد‌های متولی علوم انسانی برای نخبگان شریفی، چیست؟ آیا این نهادها، سهم خود در شکل‌دهی به هویت دانشگاه را به درستی انجام داده‌اند؟ علوم انسانی در دانشگاه چه جایگاهی باید داشته باشد؟

«علم و دین» دیگر محور این سمپوزیوم است و به موضوعات ریزی همچون علم، سازنده جهان‌بینی ماست یا خود محصول جهان‌بینی خاصی است؟ آیا روش علم، روشی مطلوب است؟ برای چه مطلوب است؟ هدف علم شناخت عالم است یا کنترل آن؟ هاوکینگ چرا به این نتیجه رسید که خدایی نیست؟ آیا مشکل او یک اشتباه ساده در خلط علم و دین بود؟ آیا در شناخت عالم باید ردپای آفرینش خدا را دید یا این موضوع بی‌ربط است؟ آیا دانشمند خوب کسی است که موقع فعالیت علمی، باور‌های دیگر خود را پشت در بگذارد و وارد آزمایشگاه شود و پس از خروج هم سعی کند باور‌های خود را مصون از نتایج یافته‌های علمی خود نگاه دارد؟ تقسیم می‌شود.

اینکه فناوری چگونه ما و جامعه ما را شکل می‌دهد؟ چطور می‌توان تناقضات پیشرفت فناوری و اخلاق را حل کرد؟ فناوری اطلاعات چه تاثیری بر زندگی ما داشته است؟ هوش مصنوعی چه آینده‌ای را برای بشر رقم خواد زد؟ آیا رابطه‌ای بین پیشرفت فناوری و تخریب محیط زیست وجود دارد؟ از جمله ریزموضوعات این سمپوزیوم است.

«توسعه» را دیگر محور این فعالیت دانشجویی است و در این محور پرسش‌هایی مطرح است، از جمله آنکه آیا تکنوکرات و روشنفکر دو تیپ متضادند؟ چرا هنوز بعد از یک قرن برنامه‌ریزی عقب مانده‌ایم؟ برنامه‌ریزان توسعه و سیاستگذاران درباره تاریخ ایران چه باید بدانند؟ چه نسبتی میان خواست فراگیر توسعه‌یافتگی از یک سو و خواسته‌های سیاسی مثل عدالت، آزادی و دموکراسی وجود دارد؟

علاقه‌مندان به شرکت در این سمپوزیوم دانشجویی می‌توانند ایده‌ها و یادداشت‌های خود (تا ۳۰۰ کلمه) درباره هر یک از محور‌های بالا را تا ۲۰ فرودین ۹۷ به آدرس الکترونیکی h۴e۹۷sharif@gmail.com و یا آن را درقالب پیام صوتی (تا ۲ دقیقه) به آیدی @h۴eadmin ارسال کنند.

کد خبر: 917583

وب گردی

وب گردی