افزایش امیدواری اسرائیل به لغو برجام با انتصاب جان بولتون

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، نوشت: با روی کار آمدن بولتون امیدواری اسرائیل برای لغو توافق هسته‌ای با ایران از سوی ترامپ افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه هاآرتص، انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا این پیش‌بینی را موجب می‌شود که دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور قصد دارد در ضرب‌الاجل 12 مه (22 اردیبهشت ماه) از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال 2015 حاصل شد، خارج شود.

بنابر ارزیابی‌های اطلاعاتی که به مقامات سیاسی ارائه شده است، تهران به چند دلیل با فشارهای بیشتری از زمان حصول توافق هسته‌ای مواجه است. اگرچه باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا این توافق را بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی‌اش دانست، ترامپ بارها از آن انتقاد و تهدید به خروج از توافق کرده است.

اکنون که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا شده است و ترامپ ضرب‌الاجلی را برای اروپایی‌ها قرار داده تا توافق را اصلاح کنند، جامعه اطلاعاتی اسرائیل این وضعیت را فرصتی برای کسب امتیازات بیشتر از تهران در مذاکرات جدید میان آمریکا و اروپا درباره توافق هسته‌ای می‌بیند.

اسرائیل نه تنها امیدوار به تغییراتی در توافق هسته‌ای از جمله دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران است، بلکه بر این باور است که می‌تواند نیروهای تحت حمایت ایران را از جنوب اسرائیل و از نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی عقب براند، برنامه هسته‌ای تهران را محدود کند و حمایت ایران به حزب‌الله لبنان را کاهش دهد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، همچون همیشه پاشنه آشیل این انتظارات در دولت ترامپ است که جنگ‌طلبی‌هایش مورد پسند اسرائیل است اما حتی ارزیابی اینکه سخت‌تر شدن موضع آمریکا در قبال ایران به طور استراتژیک برای اسرائیل خوشایند است، هنوز مشخص نیست که دولت بتواند به این رویکرد بدون اینکه منطقه را دچار یک مناقشه نظامی دیگر کند، ادامه دهد.

301

کد خبر: 917630

وب گردی

وب گردی