آخرین وضعیت استعفای شهردارتهران/ نجفی می ماند یا می رود ؟

در روزهای گذشته، شهردار و مشاورانش به دنبال راهی برای ماندن در شهرداری علی رغم استعفای اسفندماه هستند.

به گزارش‌ ایسکانیوز بعد از استعفای شهردار تهران و حواشی پیش آمده حامیان شهردار در حال تلاش و انتشار اخباری درباره تمایل نجفی و شورای شهر برای ماندن وی در شهرداری هستند.

در روز 23 اسفندماه خبر استعفای نجفی منتشر شد و محسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که نجفی در نامه‌ای به شورا اعلام کرده به خاطر بروز یک بیماری جدید در بدنش قادر به ادامه کار نیست و استعفایش را تقدیم شورا کرده است.

هاشمی از بردن نام بیماری امتناع کرد ولی عنوان داشت که استرس باعث وخیم تر شدن حال شهردار شده است.

به هر حال پس از این استعفاء گمانه زنی‌های بسیاری در زمینه دلایل واقعی استعفاء شکل گرفت. حامیان نجفی به خصوص برخی از اصلاح طلبان تندرو سعی کردند بدون توجه به اعلام رسمی دلیل بیماری، فشارهای بیرونی از سوی نهادهای خاص و افراد بیرون از شهرداری را به عنون دلیل اصلی استعفاء اعلام کنند.

در سوی مقابل منتقدان شهردار تهران، ناکارآمدی و ضعف مدیریتی شهردار را علت اصلی استعفاء دانستند که نجفی با بهانه قرار دادن بیماری از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

در حالی‌که شورای شهر تهران در 19 فروردین سال جدید می‌بایست نسبت به ماندن یا رفتن نجفی تصمیم گیری کند، اخباری منتشر شده که بر اساس آن نجفی تمایلی به رفتن ندارد و برخی از اعضای شورای شهر نیز با استعفاء مخالف هستند.

در همین زمینه غلامعلی رجایی، مشاور شهردار در اظهارات متناقضی اعلام کرد:« سناریوی تخریب اصلاح طلب‌ها سناریویی گسترده است که فعلاً در مخالفت با شورا و نجفی خود را هویدا کرده و ناشی از شکست سنگین بعضی‌ها در انتخابات شوراهاست.

کسی تردید نکند هم نجفی مایل به کناره گیری نیست و هم اعضای شورای اسلامی شهر تهران هرگز مایل به پذیرش استعفای نجفی نیستند؛ مگر اینکه بحث مصلحت نظام! به میان کشیده شود و شورا چاره ای جز تمکین نداشته باشد.»

در حالی وی بار دیگر سعی کرده تا فشارهای بیرونی را در استعفای نجفی دخیل بداند که شهردار تهران به صورت مستقیم و علنی در روزهای اخیر درباره تمایلش برای ماندن سخنی نگفته است.

هرچند از سوی دیگر در اخبار آمده است که نجفی در جلسه با شهرداران مناطق زمانی‌که با جو مثبت فضا روبه رو می شود، توپ استعفاء را به زمین شورای شهر انداخته و اعلام کرده که "هر تصمیمی که شورای شهر بگیرد، تابع آن خواهد بود: تسلیم نظر شورا هستیم و هرچه شورای شهر بگوید می‌پذیرم."

با وجود آنکه نجفی به صورت رسمی این اظهارات را تایید نکرده و بیشتر از سوی کانال های حامی وی در حال تبلیغ است ولی به نظر می‌رسد شورای شهر تهران دچار اختلافات بسیاری در این زمینه است و حامیان نجفی سعی می‌کنند تا مانع توفق کارگزاران برای کنارزدن نجفی و رسیدن گزینه مدنظر کارگزاران به ساختمان بهشت شوند.

عملکردی که صدای همه را درآورده است

ورای مباحث واقعی درباره استعفای نجفی، عملکرد او در قامت شهردار نیز جای برای دفاع نگذشته است. اختلافات میان جریان اتحاد ملت و کارگزاران در زمینه ماندن یا رفتن نجفی شدت گرفته است. عملکرد نجفی در زیر ذره بین اعضای کارگزارانی شورای شهر قرار دارد و دبیرکل این حزب نیز از تمایل جریان متبوعش برای شهرداری محسن هاشمی سخن گفته است.

عملکرد ضعیف نجفی در زلزله و برف تهران و توقف پروژه های استراتژیک شهری در کنار حاشیه سازی‌های بیهوده مانند جشن برج میلاد و«شوآف‌های» وقت گیر از جمله دلایل واقعی کناره گیری شهردار است.

در کنار این نه شورای شهر پنجم و نه شهردار آن در ماه‌های گذشته کارنامه درخشانی از خود برجای نگذاشته اند تا جایی برای دفاع باشد.

این جریان ثابت کرد که برخلاف شعارهای خود توانمندی خاصی در مدیریت اجرایی ندارد. مدیریت شهری تهران به صورت کاملاً یکدست در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته است.

به غیر از توقف پروژه‌های حیاتی و پرونده سازی از مدیریت سابق با بازی‌های سیاسی نخ نما، نتوانسته آجر بر روی آجر گذاشته و توسعه شهر را که به یک رویه طبیعی تبدیل شده بود، ادامه دهد. حتی چنین عملکردی باعث شد تا برخی از هم طیف‌های اصلاح طلب زبان به گلایه بگشایند.

غلامحسین کرباسچی با اعلام اینکه با این شورا و شهردار نمی‌توان شهر را اداره کرد، گفته است: «با شهرداری و شورای شهری که نصف گرفتاری‌هایشان صرف این شود که اسم خیابانی را عوض کنند که خیلی از مسائل این‌گونه است؛ یعنی گرفتاری‌های جدی شهر مورد توجه نیست.

چند روز هم مراسم درختکاری یا مراسم روز زن برگزار کنند. پس چه کسی باید شهر را اداره کند؟ من نمی‌دانم داخل شهرداری چه می‌گذرد. با آقایان ارتباط نزدیکی ندارم، اما چیزی نمی‌بینم.

من خوش بین نیستم. با این اختلافات سیاسی که برانگیختیم خیلی امیدوار نیستم. نمی‌شود شهر را اداره کرد. مدیریت کنونی خودش را گرفتار یک سری حاشیه‌های غیرضروری کرده است.»

از سوی دیگر مروری کوتاه برعملکرد عمرانی نجفی در 7 ماه گذشته بیانگر آن است که پروژه هایی چون خط 7 و 6 مترو متوقف شده، ترمینال شرق با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در دوره قبل تاکنون افتتاح نشده، پل های تقاطع ارتش و صیاد شیرازی با 90 درصد پیشرفت در دوره قبل ناتمام مانده اند و تونل آرش- اسفندیار و بزرگراه شهید شوشتری با بیش از 85 درصد پیشرفت سرنوشتی جز توقف و کندی پروژه را تجربه نمی کنند.

این پروژه‌های بزرگ را باید در کنار طرح‌های دیگری در بخش‌های فرهنگی – اجتماعی قرار داد که تحرکی در این زمینه‌ها علی رغم شعار نجفی برای دمیدن روح به کالبد شهر تهران دیده نمی‌شود.

انتخاب اشتباه شورای شهر تهران به اعتقاد پرویز سروری، عضو سابق شهر تهران باعث نابسامانی‌هایی در شهر شده است: «انتخاب آقای نجفی از روز اول اشتباه بود آنچه که منتقدان آن روزها درباره این انتخاب گفتند و انتخاب آقای نجفی را به ضرر شهر وشهروندان عنوان کردند این روزها عینیت یافته به نحوی که اعضای شورای شهر نیز به این موضوع واقف شده اند که آقای نجفی گزینه مناسبی برای مدیریت بر تهران نیست.

فردی که از معاونت ریاست جمهوری به دلیل بیماری استعفا داده چگونه می‌تواند شهردار تهران شود. شهری که به مدیر بیست و چهار ساعته‌ای نیاز دارد که هم بتواند ستادی میدانی واجرایی در همه صحنه های مورد نیاز حضور داشته باشد.»

به هر حال به نظر می‌رسد که شورای شهر تهران در مقابل آزمون جدی در زمینه ادامه رفتار سیاسی و حزبی در مدیریت شهری یا سپردن مدیریت شهری به صورت تخصصی و فنی به دست یک مدیر اجرایی قوی قرار دارد.

فارس

700

کد خبر: 917719

وب گردی

وب گردی