مهاجرت دانشجویان ایرانی به کشورهای دیگر کاهش یافته است / آموزش عالی در جذب دانشجوی خارجی ضعیف است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بین تمام دانشگاه‌های دنیا مراوداتی در جریان است، تصریح کرد: ایران نیز نباید از این قافله عقب بماند.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد فلاحتی با اشاره به لزوم جذب دانشجویان خارجی، گفت: افزایش جذب دانشجوی خارجی یکی از اولویت‌های وزارت علوم است چراکه دانشگاه‌های کشور از نظر علمی جزء دانشگاه‌های سرآمد دنیا هستند و می‌توان در بسیاری از رشته‌ها با جذب دانشجوی خارجی از این فرصت استفاده کرد.

وزارت علوم خواسته‌های دانشجویان خارجی را تامین کند

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ادامه داد: برای افزایش جذب دانشجوی خارجی از یک سو باید مطالبات این دانشجویان اجابت شود و از سوی دیگر دانشگاه‌های کشور باید با سایر دانشگاه‌ها تعاملات بین بخشی در سطح بین المللی برقرار کنند؛ بین تمام دانشگاه‌های دنیا مراوداتی در جریان است و ایران نیز نباید از این قافله عقب بماند.

فلاحتی بیان کرد: با پذیرش دانشجوی خارجی، فرهنگ ایرانی- اسلامی در دنیا گسترش می‌یابد چراکه دانشجوی محصل در ایران به عنوان حامل پیام و فرهنگ‌ ما است.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه وزارت علوم مکلف به جذب دانشجوی خارجی شده است، اظهار کرد: وزارت علوم موظف است طی 5 سال تعداد دانشجویان خارجی را ارتقا و در همین رابطه گزارش کار ارائه دهد.

مهاجرت دانشجویان ایرانی به کشورهای دیگر کاهش یافته است

وی با بیان اینکه وزارت علوم در گام اول باید برای جلوگیری از تعطیلی مراکز دانشگاهی با ساز و کار مناسب از مهاجرت دانشجوهای داخلی جلوگیری کند، ادامه داد: در گذشته بسیاری از دانشجویان کشور برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و علوم انسانی به خارج از کشور مهاجرت می‌کردند اما امروزه این تعداد کاهش یافته است؛ در واقع منعی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برای افراد وجود ندارد بلکه خود دانشجویان رغبتی به مهاجرت ندارند.

آموزش عالی در جذب دانشجوی خارجی ضعیف است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در گام دوم وزارت علوم باید زمینه را برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی در کشور فراهم کند که متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده است؛ کشور در ترغیب دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران عقب است.

دانشگاه‌های نوار مرزی بین‌المللی شوند

فلاحتی با بیان اینکه از ظرفیت بسیاری از دانشگاه‌های کشور برای جذب دانشجویان خارجی استفاده نمی‌شود، گفت: دانشگاه‌هایی که در مناطق مرزی کشورهستند می‌توانند فرصت مناسبی برای جذب دانشجو خارجی باشند وزارت علوم می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم این انگیزه را برای آنها فراهم کند؛ برای این کار لازم است دانشگاه‌های مناطق مرزی بین‌المللی شوند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه با جذب دانشجوی خارجی می‌توان کاهش دانشجوی داخلی را پوشش داد، گفت: با این کار می‌توان علاوه بر جلوگیری از تعطیلی دانشگاه‌ها ارزآوری، تبادل فرهنگی، رشد حرکت علمی کشور، استفاده از اندیشه‌های پیرامونی و.. را دنبال کرد.

جذب دانشجوی خارجی؛ جلوگیری از تعطیلی دانشگاه‌ها

فلاحتی با بیان اینکه اگر وزارت علوم به صورت جدی وارد کار شود هیچ کرسی دانشگاهی خالی نمی‌ماند، اضافه کرد: از یک سو زیرساخت‌ و بسترهای لازم برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور فراهم است از سوی دیگر تعداد دانشگاه‌ها زیاد بوده و می‌توان از این فرصت‌ها برای جذب دانشجو و کسب درآمد استفاده کرد.

اهرم‌های تشویقی برای جذب دانشجوی خارجی در نظر گرفته شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از دانشگاه‌هایی که در استان‌های کم برخوردار و مرزی وجود دارند می‌توان برای جذب دانشجویان همسایه استفاده کرد، افزود: در ابتدای امر وزارت علوم باید مخاطبان خود را شناسایی کند؛ یعنی دانشجویان از کدام کشور و در چه رشته‌ای مایل به ادامه تحصیل در ایران هستند و براین اساس اهرم‌های تشویقی مانند خوابگاه، زبان تدریس مسائل آموزشی و... برای آنها در نظر گرفته شود.

کد خبر: 917756

وب گردی

وب گردی