دولت اعتبار اندکی برای «پژوهش» در نظر گرفته است

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بودجه پژوهش در سال۹۷، بر ضرورت پیشرفت کشور در حوزه پژوهش تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، اسفندیار اختیاری با انتقاد از بودجه پژوهشی کشور، گفت: اگرچه در برنامه ششم توسعه سهم بودجه پژوهشی مشخص شده است اما دولت برای سال 97 اعتبار اندکی را برای این بخش در نظر گرفته است.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: بودجه حوزه پژوهش باید اعتباری حدود 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد در حالی که این مقدار درحال حاضر 0.5 درصد است؛ این اعتبار درصورت تخصیص دو حوزه پژوهش و فناوری هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: اگرچه دانشگاه‌های کشور تلاش‌های زیادی برای توسعه پژوهش انجام می‌دهند و ایران جزء کشورهای برتر در تولید علم است اما انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در حوزه‌های دیگر مرتبط با پژوهش نیز پیشرفت کنند.

اختیاری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش‌بنیان است، اظهار کرد: اگر کشور به دنبال ارتقاء پژوهش و فناوری است باید وضعیت نظام ملی نوآوری را بهبود بخشد؛ برای حل بسیاری از مشکلات کشور باید بودجه مناسبی به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه پژوهش و فناوری ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: در صورتی که نتوان پژوهش‌ها را به پژوهش‌های کاربردی سپس به فناوری و تکنولوژی تبدیل کرد و در اختیار جامعه قرار داد تمام این پژوهش‌ها کتابخانه‌ای می‌شوند.

وی با بیان اینکه فناوری و کارآفرینی تکمیل‌کننده بخش تحقیقات هستند، خاطرنشان کرد: نسل اول دانشگاه‌ها در دنیا آموزش‌محور، دومین نسل پژوهش‌محور و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرین هستند این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور هنوز نتوانستند به نسل دوم وارد شوند.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مزایای پارک‌های علم و فناوری، تاکید کرد: برخی از دانشگاه‌ها با تاسیس پارک علم و فناوری و مراکز رشد، دانشجوها را به کارآفرینی تشویق می‌کنند تا این دانشجویان در طول دوران تحصیل به مسائلی بجز آموزش بپردازند.

کد خبر: 917758

وب گردی

وب گردی