وعده هایی که هرگز عملی نشد / داغ خانواده شهدای آتش‌نشان پلاسکو هنوز تازه است

برادر شهید آتش‌نشان کوهی می‌گوید: بنیاد شهید این آتش‌نشان‌ها را جزو شهدا محسوب نمی‌کند. این یک عنوان افتخاری است که داده‌اند و هیچکدام از مزایایی که به سایر خانواده‌های شهدا تعلق می‌گیرد شامل این افراد نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سال گذشته، اولین سالگرد شهادت آتش‌نشان‌های پلاسکو بود. کسانی که با جان و دل به آتش زدند تا شعله‌ها را خاموش کنند اما خودشان طعمه حریق شدند. و حالا خانواده‌هایشان مانده‌اند و گلایه از این که چرا کسی به آنها توجهی نمی‌کند. خانواده شهدای آتش‌نشان پلاسکو، با غم و اندوه و درددل‌هایشان به کافه خبر آمدند و از مسئولانی که در کمال ناباوری، با آنها با بی‌احترامی برخورد می‌کنند، گلایه کردند.

بخش‌هایی از گفتگو با خانواده‌های چهار شهید آتش‌نشان را در ادامه بخوانید.

حبیب هوایی برادر شهید حامد هوایی، جعفر کوهی برادر شهید مجتبی کوهی، رضا مستوفی برادر شهید علی مستوفی و مینا احمدزاده همسر شهید علی امینی.

یک سال از فاجعه تلخ آتش‌سوزی و ویرانی ساختمان پلاسکو که همه مردم را در کنار شما داغدار کرد، گذشت. شما یک ۱۰ روز پرفاجعه را گذراندید، ۴۰ روز بعد و حالا هم یک سال. بگویید اصلا تاحالا فهمیدید که چه شد؟ در این یک سال، پیگیری این پرونده به کجا رسید؟ مقصر اصلی مشخص شد؟

کوهى: هنوز جوابى نداریم به این سوال بدهیم که دقیقا آن روز چه شد چون دو گزارش کمیته حقیقت یاب که یکى از سوى مجلس بود و دیگرى گزارش ملى که دولت اعلام کرد، فاقد استناد است، فقط براى افکار عمومى ارائه شده بود و گزارشى که مهمتر از اینهاست، گزارش کمیته حقیقت یاب است که قوه قضاییه تشکیل داده و علیرغم قولى که به ما داده بودند که تا شهریور و مهر به انتها برسد، انجام نشده و سهم مقصرین مشخص نشده. بنابراین خانواده‌ها هنوز به طور دقیق در جریان جزییات پرونده نیستند.

هوایی: دادسرای جنایی به ما گفتند یک تیم سی نفره مشغول بررسی ابعاد این اتفاق هستند و تا مهر ماه نتیجه مشخص می‌شود اما ما همچنان منتظریم و نتیجه‌ای به دست نیامده.

یعنی پرونده این موضوع هنوز باز است؟

هوایی: بله، به نتیجه امیدوارمان هم کردند اما هنوز چیزی مشخص نیست.

احمدزاده: من گفتم قصاص می‌خواهم، اما گفتند چون یک شخص در این حادثه مقصر نبوده و چند سازمان بوده‌اند نمی‌شود قصاص کرد، با این حال نقش سازمان‌ها را هم مشخص نمی‌کنند که کدامیک چه تقصیری داشته.

نپرسیدید که چرا بعد از دو ساعت از سوختن ساختمان، به نیروها گفته شد بروید داخل؟

احمدزاده: چه کسی بود که حرف ما را بشنود و جواب بدهد؟

هوایی: بعضی مدیرها گفته‌ بودند ساختمان را تخلیه کنید اما در فیلم‌ها هم مشخص است که نوعی سردرگمی در مدیریت بحران وجود داشته که به این نتیجه منجر شده.

مستوفی: شهید امینی هم از کسانی بوده که به دیگران می‌گفته ساختمان را تخلیه کنید. عده زیادی را از ساختمان بیرون می‌کند اما خودش زیر آوار می‌ماند. اگر شهید امینی و شهید صفی‌زاده نبودند، خیلی اوضاع فرق می‌کرد و شاید حداقل صد نفر از آتش‌نشانی شهید می‌شدند.

احمدزاده: خیلی‌ از آتش‌نشان‌های جوان به من می‌گویند ما را امینی به زور بیرون کرد و جانمان را نجات داد. وقتی من می‌خواستم حرفی بزنم یا اعتراضی کنم می‌گفتند ممکن است همسرت که فرمانده عملیات بوده مقصر شمرده شود، چیزی نگو. من را با مقصر شناختن همسرم تهدید می‌کردند در حالی که خیلی‌ها به من می‌گفتند از بالا به ما گفته می‌شد نیایید ولی کسانی که بیرون بودند می‌گفتند اگر وارد ساختمان نشوی توبیخ می‌شوی!

کوهی: حادثه پلاسکو از اتفاقاتی بود که نهادهای زیادی در آن دخیل بودند. به دنبال برخورد قاطعانه با مقصران این اتفاق هستیم نه برای خودمان، بلکه به این دلیل که پلاسکوهای دیگری تکرار نشوند، اعم از حوادث شهری، ریلی، هوایی، زمینی و ...

غیر از پیگیری قضایی پرونده، وعده‌های دیگری که داده شد به سرانجام رسید؟ در چهلمین روزی که اعضای خانواده شهدای آتش‌نشان پلاسکو اینجا بودند، گلایه‌مندی‌های زیادی وجود داشت، حالا این گلایه‌ها برطرف شده؟

کوهی: وعده‌های زیادی داده شد اما هیچکدام محقق نشد. روزهای اول نمایندگان مجلس و بسیاری از مسئولان قول‌های زیادی برای بررسی این فاجعه و همچنین رسیدگی به خانواده‌هایشان دادند اما حالا که یک سال است از این حادثه می‌گذرد شاهدیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است. مخصوصا وعده شهید محسوب شدن این عزیزان و این که تحت حمایت بنیاد شهید محسوب شوند. این شهدا فقط لقب شهید خدمت گرفتند. شاید این سوال مطرح باشد که شهید خدمت به چه معناست. خیلی صریح بگویم شهید خدمت چیزی جز یک عنوان نیست، فاقد متولی است، بنیاد شهید این افراد را جزو شهدا محسوب نمی‌کند. این یک عنوان افتخاری است که داده‌اند و هیچکدام از مزایایی که به سایر خانواده‌های شهدا تعلق می‌گیرد شامل این افراد نمی‌شود.

در قوانین بنیاد شهید چنین امکانی وجود دارد که خانواده این آتش‌نشان‌ها تحت پوشش کامل قرار بگیرند؟

کوهی: بله قبلا شاهد بودیم شهدای رسانه و شهدای منا تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند. بنابراین اگر چنین مواردی را می‌شود تحت پوشش درآورد طبیعتا برای شهدای آتش‌نشان هم باید بشود این کار را کرد. ما هنوز هم در حال رایزنی هستیم که این اتفاق بیفتد. خانواده‌ها از این تفاوت رنجیده‌خاطر می‌شوند چون همه شهدا به نوعی برای سرزمین و برای مردم کشورشان جانشان را از دست داده‌اند و نباید تبعیض و تفاوتی وجود داشته باشد.

احمدزاده: جالب اینجاست که فقط خانواده‌ها پیگیرند و هیچ نهادی این پیگیری را انجام نمی‌دهد. سازمان آتش‌نشانی هیچ پیگیری برای این کار نکرده و شهرداری هم فقط یک نامه زده و به خودمان می‌گویند بروید پیگیری کنید. خود من چندین بار نامه بردم و خواستم با آقای شریف‌زاده رییس آتش‌نشانی حرف بزنم، گفتند جلسه دارند، کارتان را به ما بگویید. گفتم نامه آورده‌ام که کارهای مربوط به بنیاد شهید انجام شود، گفتند انجام می‌دهیم. از سازمان خارج نشده به من زنگ زدند گفتند ایشان می‌گوید اگر خودتان اقدام کنید بهتر نتیجه می‌گیرید تا این که ما کاری کنیم! تنها برای شهید محسوب شدنشان نبود، برای هر چیزی که ‌رفتیم همین جواب را گرفتیم.

مستوفی: مسئول آتش‌نشانی از جنس این بچه‌هاست و سختی کارشان را می‌داند، اما عجیب است که چنین پیگیری‌ای را انجام نمی‌دهد. این مقام‌ها برای کسی ماندگار نیست، بهتر است یک اسم خوب از خودشان به جا بگذارند.

هوایی: نمی‌دانیم چه کسی مسئول رسیدگی به این قضیه است که از او بخواهیم، آتش‌نشانی، شهرداری، شورای شهر یا دیگران. یک سال از این قضیه گذشته و هنوز جواب مشخصی نگرفته ایم.

خبر آنلاین

700

کد خبر: 917819

وب گردی

وب گردی