به بهانه خط مشی فراگیر نظام

این پیام نوروزی و شعار سال که بلافاصله بعد از تحویل سال توسط معظم له مطرح می گردد، حلقه مفقوده توسعه نظام است که از سوی عالیترین مقام که دارای ژرف نگری و بصیرت می باشند مطرح می گردد.

سال ۱۳۷۳ هنگامیکه در عوارضی اتوبان کرج گذر می کردم شعار سال که همان وجدان کاری و انضباط اجتماعی بود را پشت موتور دژبان که با لباس سفید آنجامستقر بودند روی قطعه فلزی ایستاده نصب کرده بود: مشاهده کردم
بعنوان یک کارشناس مسایل مدیریت و توسعه
این نازلترین نگاه و اقدام در حوزه خط مشی فراگیر نظام بود که از سوی عالیترین مقام نظام مطرح شده بود.

این پیام نوروزی و شعار سال که بلافاصله بعد از تحویل سال توسط معظم له مطرح می گردد، حلقه مفقوده توسعه نظام است که از سوی عالیترین مقام که دارای ژرف نگری و بصیرت می باشند مطرح می گردد.
همان موقع برای تبدیل این نماد کلامی به اقدام عملی
طرح نشست بررسی راه های عملی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی را خدمت ریاست محترم دانشگاه دادم و با استقبال ایشان مواجه شد و شورای سیاستگذاری اجلاس با حضور سازمان های مسئول نظیر وزارت اموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ، وزارت صنایع، وزارت کار و صدا و سیما هر هفته در دفتر رییس دانشگاه تشکیل و با توحه به اینکه شعار سال بعد هم وجدان کاری و انضباط اقتصادی بود؛دوسال دو اجلاس در این زمینه انجام برگزار شد و راه های عملی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی را به شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم.

سال های بعد از طریق حاج آقا راشد یزدی مواردی خدمت حضرت آقا تقدیم کردم که ار آن جمله تاسیس دبیرخانه دائمی جهت پیگیری تحقق شعار سال و موارد دیگر جهت تحقق اقتصاد بدون نفت بود نظیر شهرک های تولید نرم افزار و بازیهای رایانه ای و سخت افزار که می بینیم امروز کشورهای منطقه در برنامه توسعه خویش قرار داده اند.

امروز جهت تحقق و پیاده سازی فرمایشات معظم له مبنی بر حمایت از تولید داخلی که در سال های قبل هم فرموده بودند ده اصل مهم ضروری بنظر می رسد:

ا)تشکیل کمیته ویژه با اختیار تام جهت اصلاح سیستم کسب و کار و طراحی “محیط کسب و کار استراتژیک”

٢)انقلاب کیفیت توسط تولید کنندگان جهت رقابت پذیر شدن کالا های ایرانی و خروج از سهم بازار نیم درصد داخلی به بازارهای منطقه ای و بین المللی

٣) تلفیق تکنیک های مهندسی ارزش (VE )و QFD توسط تولید کنندگان جهت رقابت پذیر شدن کالاهای ایرانی و حضور در بازارهای منطقه ای وبین المللی
٤) تاکید بر توسعه سرمایه اجتماعی و ایجاد حس تعلق و وفاداری با تمرکز بر ارمان های ملی و ارمان های سازمانی

٥)تمرکز خریدهای وزارتخانه ها و شرکت های دولتی از شر کت های دانش بنیان

٥) حذف رقابت دولت با بخش خصوصی

٦)تمرکز بر مزیت های استراتژیک در تولید و صادرات نقش فعال بخش اقتصادی وزارت خارجه و سفارت خانه های جمهوری اسلامی در این خصوص

٧) تخصیص استراتژیک؛ تسهیلات ومنابع مالی و حمایت ها ی غیر مالی از شرکت های دانش بنیان

٨)لازمه تصمیم استراتژیک "نه" گفتن است . نه گفتن به پرداخت بی رویه منابع مالی بودجه ای به مصارف غیر ضرور

٩)تبعیض استراتژیک جهت تمرکز منابع به صنایع استراتژیک و فرصت های کارافرینانه

١٠)تاکید بر توانمندسازی روانشناختی (psychological empowerment)منابع انسانی بویژه نخبگان و استفاده از تفکر خلاق ونقش مؤثر نخبگان در توسعه و اداره شرکت ها و سازمان ها.

کد خبر: 917823

وب گردی

وب گردی