همزمان با موج دوم سفرهای نوروزی در نیمه دوم ایام تعطیلات، رعایت بایدها و نبایدهای مسافرت‌های نوروزی می‌تواند تضمین‌کننده سفری ایمن باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ همزمان با آغاز موج دوم سفرهای نوروزی باید در نظر داشت که سفری ایمن برای خانواده‌ها از دو منظر شامل توصیه‌های پلیسی و ایمنی در منزل و توصیه‌های ترافیکی و رانندگی در طول مسیر، دارای اهمیت است مسافران نوروزی با دو مقوله مهم شامل خانه‌ای که آن را ترک می‌کنند و خودرویی که با آن قصد سفر دارند روبرو هستند پس رعایت نکات ایمنی برای هر دو مقوله حائز اهمیت ویژه محسوب می‌شود.

لامپ را روشن نگذارید

تصور اشتباهی بین برخی وجود دارد که اگر یک لامپ را در خانه روشن بگذاریم، از سرقت جلوگیری می‌کنیم اما این امر اشتباه است چراکه روشن گذاشتن یک لامپ آن‌هم در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، خود باعث جلب‌توجه می‌شود چراکه روشن گذاشتن یک لامپ آن‌هم ساعت سه لغایت پنج صبح قطعاً نشان می‌دهد کسی در منزل نیست.

راه‌حل جایگزین اما استفاده از لامپ‌های تایمر دار است که آن را در طول غروب تا شامگاه به مدت چهار الی پنج ساعت روشن بگذارد اما اگر امکان تهیه چنین لامپ‌هایی نبود می‌توان به یکی از همسایه‌ها این امر را واگذار کرد تا به‌طور روزانه و یا یک روز در میان به مدت چهارتا پنج ساعت لامپی را در خانه روشن بگذارد.

گاز و آب را ببندید

به‌طورمعمول بستن شیرفلکه اصلی گاز در بین خانواده‌ها رواج دارد اما کمتر شاهد هستیم که شیرفلکه آب نیز بسته شود این امر بسیار الزامی است چراکه ممکن است در نبود آن خانواده، لوله‌ای دچار ترکیدگی شده و تمام بنای خانه را با تهدید آب‌گرفتگی و حتی تخریب مواجه سازد که نمونه آن در سال ۸۵ در شاهرود اتفاق افتاد.

از سوی دیگر برای آبیاری گلدان‌ها می‌توان آن‌ها را یکجا جمع کرد، یک سطل بزرگ را بر روی میزی قرارداد و به تعداد گلدان‌ها، نخ کاموایی را برید یکسر آن را در داخل سطل آب و سر دیگر را در گلدان قرارداد تا این نخ مانند فتیله‌های چراغ‌نفتی آب را به خود کشیده و به گیاه تزریق کند با این روش می‌توان گل‌ها را نیز آب داد و شیر آب را نیز بست همچنین بستن شیر گاز الزامی است.

قفل فراموش نشود

بهترین کار زمان ترک منزل این است که مالک از ایجاد قفل استاندارد اطمینان حاصل کند، همچنین استفاده از شب‌بند و یا قفل‌های موسوم به کتابی راهکار خوبی هستند از سوی دیگر استفاده از نرده‌های فلزی برای پنجره‌ها می‌توانند از ورود دزد به خانه جلوگیری کند نکته قابل‌توجه اما این است که بر روی دیوارها از نرده‌های شاخ گوزنی یا نیزه‌ای استفاده نکنید چراکه پایه همان نرده‌ها مکان مناسبی برای قلاب کردن طناب و صعود از دیوار خانه‌ها هستند از سوی دیگر این شاخ گوزنی‌ها جلوی ورود هیچ دزدی را نخواهند گرفت چراکه ارتفاعشان به ساق پای یک مرد بالغ نیز نمی‌رسد پس استفاده از آن‌ها هزینه‌ای بی‌مورد است.

نکته دیگر اینکه برخی سارقان با استفاده از شگردهای مختلف نسبت به خالی بودن منازل اطمینان حاصل می‌کنند، مثلاً تراکت‌ها و کاغذهای تبلیغاتی را لای در قرار می‌دهند و ۲۴ ساعت بعد بازمی‌گردند، اگر آن تراکت هنوز سرهایش بود معلوم می‌شود درباز نشده و کسی در خانه نیست پس اگر دیدید چنین کاغذهایی لای درب منازل خود و یا دیگر شهروندان است آن‌ها را برداشته و در سطل زباله بیندازید. همچنین برخی سارقان شیشه منازل را می‌شکنند و ۲۴ ساعت بعد بازمی‌گردند که اگر آن شیشه تعمیر نشده بود به خانه دستبرد می‌زنند در صورت مشاهده این مقوله با پلیس تماس بگیرید.

یادداشت نگذارید

بعضاً مشاهده می‌شود که در بازدیدهای عید برخی مردم وقتی با نبودن فردی در منزل مواجه می‌شوند برای آن‌ها یادداشتی می‌گذارند این امر کاری اشتباه است چراکه اگر صاحب‌خانه در مسافرت باشد سارقان با همین یادداشت کوچک می‌توانند از خالی بودن خانه اطمینان حاصل کنند لذا بهترین کار استفاده از آیفون‌های حافظه‌دار و پیام‌گیر است همچنین می‌توان پیش از مراجعه برای صله‌رحم از تلفن همراه برای اطمینان حاصل کردن از اینکه میزبان مسافرت نیست، استفاده کرد.

نکته دوم این است که باید از ماجراجویی پرهیز کرد و در صورت مشاهده موارد مشکوک فقط و فقط با سامانه ۱۱۰ تماس گرفت؛ بعضاً دیده می‌شود که افراد در صورت شنیدن سروصدا و یا موارد مشکوک در همسایگی‌شان، رأساً وارد عمل شده و اصطلاحاً می‌خواهند سروگوشی آب دهند که این کار بسیار خطرناک است چراکه اگر منزل مذکور مورد سرقت قرارگرفته باشد، سارقان برای رهایی ممکن است دست به اعمالی بزنند که غیرقابل‌پیش‌بینی و خطرآفرین است.

فامیل را در جریان سفر بگذارید

سفر خود را باید با دو نفر در میان بگذارید نخست یک همسایه که به منزل شما دسترسی داشته و قابل‌اعتماد است و دوم یکی از اقوام که می‌داند شما کجا هستید و تا چه تاریخی در سفر حضور خواهید داشت در انتخاب افراد اما باید دقت کرد چراکه تمام جوانب احتیاط را باید سنجید در این‌گونه موارد باکسی تعارف نداشته باشید و بهترین انتخاب را کنید.

نکته دیگر اینکه اگر طلا و یا کالای گران‌بهایی دارید آن را به همسایه و دوستان نسپارید چراکه برای آن‌ها مسئولیتی ایجاد می‌کنید و تنها خاصیت آن این است که فرد مذکور تمام فکر و دغدغه‌اش نسبت به حراست از اموال شما معطوف می‌شود آن‌هم در ایام عید که بازدید اقوام و آشنایان به‌کرات رخ می‌دهد و عید را به کام آن فرد تلخ خواهید کرد لذا بهترین راه، صندوق امانات بانک‌ها است؛ از سوی دیگر باید گفت هرگز، هرگز و هرگز کالاهای گران‌بهایتان را به مسافرت نبرید.

جای مناسب برای پول نقد بیابید

در سفر هم پول نقد نیاز است و هم کارت‌بانکی و این تصور که اصلاً پول نقد نباید با خود داشت و یا برعکس اصلاً کارت‌بانکی نباید با خود به سفر برد، غلط محسوب می‌شود بهترین شیوه حراست از پول نقد و کارت‌بانکی در سفر است نخستین نکته دراین‌باره آن است که هیچ‌گاه تمام پول‌های نقدتان را یکجا نگذارید مثلاً از یک‌میلیون تومان نقد همراه دارید آن را به چهار بخش تقسیم کرده بخشی در کیف، بخشی در جیب و بخشی را نزد همسر و یا فرزندتان بگذارید که اگر برای مثال کیف شما به سرقت رفت تمام پول‌هایتان را از دست ندهید.

موضوع بعد این است که همیشه به مقدار نیاز پول نقد بردارید، در هیچ سفری بیش از ۲۰۰ هزار تومان پول در روز نیاز نیست پس بیش از این میزان حمل نکنید از سوی دیگر شماره کارت خود را همیشه درگوشی تلفن همراه ذخیره کنید که اگر کارت مفقود شد بتوانید آن را از دستگاه‌های عابر بانک بسوزانید.

از سوی دیگر همراه داشتن دفترچه بیمه، کارت ملی، شناسنامه، کارت‌های بانکی، کارت خودرو و ... را نیز فراموش نکنید این مدارک را البته نه در داخل خودرو بلکه همیشه همراه خودتان نگهدارید بهترین پیشنهاد استفاده از کیف‌های کوچکی است که می‌توان آن‌ها را به گردن آویخت.

منبع: مهر

400

کد خبر: 917847

وب گردی

وب گردی