تماس تلفنی نخست وزیر ترکیه با العبادی

"بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه در تماس تلفنی با حیدر العبادی و با تصحیح اظهارات نقل شده از اردوغان، تاکید کرد کشورش بدون موافقت بغداد اقدامی علیه پ.ک.ک در شمال عراق انجام نخواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دفتر نخست وزیر عراق، یلدرم روز سه شنبه در تماس تلفنی با حیدر العبادی بر عدم وجود هر گونه توافق میان دو کشور در زمینه تعقیب نیروهای پ.ک.ک در داخل خاک عراق تاکید کرد.
خبرگزاری های عراق روز یکشنبه به نقل از آناتولی ترکیه از قول اردوغان از آغاز عملیات نظامی این کشور در شمال عراق با هدف ورود به سنجار خبر داده بودند.
اردوغان گفته بود: ما عملیات خود علیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را آغاز کردیم و بزودی وارد سنجار نیز خواهیم شد.
ساعتی بعد مقامات عراقی، رسما وجود هر گونه عملیات نظامی خارجی در این منطقه را تکذیب کردند.
اکنون و به گزارش دفتر نخست وزیر عراق، یلدریم در این تماس تلفنی اخبار منتشر شده در این خصوص را 'غیر دقیق' توصیف کرده و می گوید: می خواهم تاکید کنم هیچ عملیات نظامی در داخل خاک عراق بدون موافقت دولت عراق انجام نخواهیم داد، و منظور (از اظهارات قبلی) این نبود که ما با دولت عراق در این زمینه به توافق رسیده ایم.
وی افزود: ترکیه به حاکمیت ملی عراق احترام می گذارد و هیچ اقدامی که این حاکمیت را خدشه دار کند انجام نخواهد داد .
حیدر العبادی نیز دراین مکالمه تلفنی ضمن تاکید بر اینکه نیروهای عراقی کنترل همه خاک عراق را بعهده دارند گفت هنگام دیدار اخیرش از استان نینوا به نیروهای مسلح فدرال عراق دستور داده است ضمن حراست کامل از نوار مرزی، جلوی ورود هرگونه افراد مسلح خارجی را بگیرند.
العبادی افزود: ما ضمن کنترل مرزهای خود، هیچگونه تعدی به ترکیه از خاک عراق را نخواهیم پذیرفت.
گزارش حاکی است در این تماس تلفنی دو طرف ضمن با اهمیت خواندن نشست های مشترک میان مسئولان دو کشور ، در خصوص مسائل متعدد از جمله همکاری های اقتصادی ، بازرگانی و بخش نیرو گفتگو کردند.

کد خبر: 917884

وب گردی

وب گردی