امسال به دنبال ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی هستیم

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی در سال جاری برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در دیدار نوروزی با مدیران استان در سازمان برنامه و بودجه گیلان اضافه کرد:در سال جدید برای سرمایه گذاری معادل 73 هزار و 400 میلیارد تومان در کشور با هدف اشتغال زایی، برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه این مبلغ، غیر از بودجه سالانه مصوب مجلس شورای اسلامی است، گفت: صرفاً با توزیع پول، شغل ایجاد نمی شود بلکه خلق فرصت های شغلی، نیاز به برنامه ریزی دارد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: همه استان های کشور، از این مبلغ سهمی دارند و اینگونه نیست که سهم استانی را به استانی دیگر بدهیم.
وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی سامانه ای جامع برای ثبت نام متقاضیان گفت: 2 گروه باید در این سامانه ثبت نام کنند؛ افراد جویای کار و کارآفرینان یعنی کسانی که می خواهند از نظر سرمایه گذاری با ما مشارکت کنند.
نوبخت از اعلام حمایت دولت در این بخش خبر داد و گفت: از نهادها و دستگاه های نظارتی نیز می خواهیم در این مسیر، بطور شفاف نظارت کنند.
وی خاطرنشان کرد: نگران نباشیم از اینکه ممکن است عده ای، از هر فرصتی در جهت تحقیر ملی یا نسبت دادن تهمت هایی استفاده می کنند؛ ما نباید روحیه خود را از دست دهیم.
نوبخت با اشاره به طرح مسائلی درباره خود او افزود: اینکه گفته می شود من مثلا کارخانه ای دارم یا به منسوبان من، نسبت هایی بدهند؛ نادرست است، جز حقوق معلمی که اکنون نیز از دانشگاه دریافت می کنم، یک ریال از جای دیگر، وارد زندگی من نمی شود و هیچ فعالیت اقتصادی ندارم.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر انقلاب و تاکید معظم له به حمایت از کالای ایرانی افزود: اگر قرار است اقتصاد ما رشد داشته باشد، با واردات که رشد نمی کند؛ بلکه باید در کشور سرمایه گذاری شود، کالا از کارخانه های داخلی به دست آید تا در تولید ناخالص ملی ما منظور شود.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: باید بتوانیم کالاها و خدمات عرضه شده با کیفیت و مرغوبیت باشد و در این صورت است که مردم نیز ترجیح می دهند از هم وطنان خودشان حمایت کنند.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به دستآوردهای دولت طی سال گذشته گفت: در اردیبهشت ماه سال 96 ، مردم با وجود برخی کاستی ها، ترجیح دادند به خدمتگزاران خود در دولت یازدهم مجدداً اعتماد کنند و ما می دانیم که اعتماد مردم، به معنای رضایت کامل از وضع موجود نیست بلکه تشخیص دادند از این جمع در صورت مسئولیت دوباره، می توان انتظار رشد و توسعه کشور را داشت.
وی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه و بودجه و به طور مشخص، در ابلاغی که رئیس جمهوری صادر کرده؛ مسئولیت و مأموریت سازمان برنامه و بودجه، راهبری و رصد توسعه کشور است که برای دستیابی به این توسعه، باید کارهای مطالعاتی انجام داده، برنامه بنویسیم، بودجه سالانه تدوین کنیم، نظارت و ارزشیابی مدیریت داشته باشیم.
نوبخت افزود: برای انجام توسعه، نیازمند تقریر برنامه ای بودیم که خوشبختانه این برنامه مصوب شد و تقنین یافت و اکنون، در حال اجراست و سال 96 سال نخست این برنامه بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ابعاد برنامه پنج ساله توسعه کشور گفت: در این برنامه ضمن آنکه به موضوعات حیاتی کشور توجه داشتیم؛ اهداف راهبردی ما این بود که اقتصاد رشد ، اشتغال افزایش و تورم کاهش داشته باشد.
وی با ارائه تعریفی از بودجه گفت: بودجه طبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی، برنامه مالی یک ساله دولت و حاوی پیش بینی منابع و برآورد مصارف در راستای سیاست هایی است که بتواند ما را به اهدافمان راهنمایی کند.
نوبخت ادامه داد: بودجه اول که برنامه یک ساله توسعه ای ما بود، سال 96 به اتمام رسید و ما در این برنامه، پیش بینی کرده بودیم که بتوانیم 320 هزار میلیارد تومان از منابع مالیات ها، فروش نفت و فروش اوراق مالی درآمد کسب کنیم.
وی گفت: بر اساس گزارشی که خزانه کل کشور در اول فروردین ماه جاری منتشر کرد؛ منابع ما 320 هزار میلیارد تومان بود و این؛ صحت پیش بینی و دقت پیش بینی، موضوعی است که باید از همکارانم قدردان باشم.
معاون رئیس جمهوری با تصریح اینکه به دنبال رشد اقتصادی بوده ایم، به گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت رشد اقتصادی کشور اشاره و اضافه کرد: بر اساس آمار انتشار یافته طی 9 ماه سال گذشته، با احتساب درآمدهای نفت 4.4 درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی، 4.7 درصد نسبت به سال ماقبل رشد داشته ایم.
وی همچنین با اشاره به اشتغال های ایجاد شده در کشور گفت: طی 9 ماه سال گذشته، 819 هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح آمار تورم نیز گفت: تورم در سال 96 بعنوان اولین سال اجرای برنامه پنج ساله توسعه، یک رقمی ماند و در 12 ماه سال گذشته، 8.3 درصد بود؛ توجه داشته باشیم که این موضوع بمعنای ارزانی نیست؛ بلکه بمعنای آن است که ما جلوی رشد 40 درصد گرانی را به هشت درصد تقلیل داده ایم.
وی ادامه داد: همه این آمارها نشان می دهد ما سیاست هایی که انتخاب کرده ایم؛ درست است و روند را به سوی بهبودی تغییر می دهیم ولی نیاز به رشد بیشتری داریم به همین جهت، همت خود را برای دومین سال اجرای برنامه توسعه پنج ساله که سال 97 است؛ جزم کرده ایم.
نوبخت اضافه کرد: امسال تصمیم داریم رشد را به حداقل شش درصد برسانیم و برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی برنامه ریزی کرده ایم.
وی با تصریح اینکه مردم از خادمان و مسئولان کشور انتظاراتی دارند، گفت: توقع مردم پیشرفت و توسعه، کاهش آلام و مشکلاتی است که در زندگی آنان وجود دارد و اگر بتوانیم همفکری ، همراهی و هم رأیی داشته باشیم؛ این مهم تحقق یافته و در مسیر توسعه، گامی به جلو گذاشته ایم.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 917894

وب گردی

وب گردی