برنامه‌های غرفه ایران در نمایشگاه امسال کتاب بولونیا اعلام شد

پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب بولونیا با حضور جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. همزمان برنامه‌های غرفه ملی ایران در این نمایشگاه، اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان بولونیا از سال ١٩٦٢ در بهار هرسال در شهر بولونیای ایتالیا در فضایی به مساحت بیست هزار مترمربع برگزار می‌شود.

در آخرین دوره بیش از ۱۲۸۰ غرفه دار و ۲۶ هزار و ۷۰۰ بازدیدکننده، از ۱۰۰ کشور به همراه ۷۲۰ روزنامه‌نگار از ۴۰ کشورحضور داشتند. در این دوره همچنین ۲۰۰ کنفرانس و ۶ نمایشگاه مجزا در حوزه کتاب و تصویرگری و صنعت چندرسانه‌ای برپا شد.

نمایشگاه کتاب کودک بولونیا مهم‌ترین رویداد بین‌المللی است که به انتشارات کودکان و صنعت چندرسانه‌ای اختصاص دارد و در آن، نویسندگان، تصویرگران، آژانس‌های ادبی، دارندگان مجوز و پروانه فیلم‌ها، توزیع‌کنندگان، فعالان صنعت چاپ، کتاب‌فروشان و کتابداران گرد هم می‌آیند تا به خریدوفروش حق کپی‌رایت بپردازند. بهترین فعالان تولید چندرسانه‌ای و چاپ و نشر کودک در این نمایشگاه حضور دارند و به توسعه روابط و تعاملات جدید حرفه‌ای می‌پردازند.

نمایشگاه کتاب بولونیا بخش تصویرگری بسیار پررنگی دارد، این‌یکی از خصوصیت‌های بارز کتاب کودک است که بخش عمده‌ای از کتاب‌های کودک کتاب‌های تصویری هستند (کاملاً تصویری، یا تصویر بخش غالب کتاب است) لذا تصویرگران سعی می‌کنند طی این نمایشگاه ارتباطات کاری مناسبی و متعددی را با ناشران و نویسندگان ایجاد کنند. لازم به ذکر است که در این نمایشگاه فروش مستقیم کتاب وجود ندارد و نمایشگاه صرفاً برای نمایش کتاب است نه فروش کتاب. چین به‌عنوان مهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه حضور دارد.

غرفه ایران نیز، همانند سال‌های گذشته توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برپا شده و در آن بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب در حوزه‌های کودک و نوجوان از ۶۲ ناشر و ۲۸۰ نویسنده به معرض نمایش گذاشته شده است.

در این دوره انتشارات «سوره مهر»، «انجمن زنان ناشر» و انتشارات «طوطی» نیز به‌صورت مستقیم آثار منتخب خود را در این غرفه عرضه می‌کنند.

نمایش و معرفی کتاب‌های ایرانی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری جنبی، برگزاری ورک شاپ تصویرگری، برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی نشر و کتاب ازجمله برنامه‌های حضور ایران در این دوره از نمایشگاه است. در همین راستا طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی در بازار جهانی نشر نیز در محل غرفه ایران معرفی می‌شود.

در این دوره از نمایشگاه کتاب بولونیا، حسن عامه کن، امیر شعبانی پورو رضا دالوند از راه‌یافتگان به کاتالوگ تصویرگری بولونیا و نیز پریا لرستانی و حسن اسماعیلی طاهری برندگان خلق کتاب تصویری و نیز فرهاد حسن‌زاده کاندید جایزه «هانس کریستین اندر سن» با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران حضور دارند.

503

کد خبر: 917901

وب گردی

وب گردی