رسوایی شکست پاتریوت آمریکایی در رهگیری موشک های یمنی

مجله آمریکایی نیوزویک با اذعان به ناکارآمدی سامانه دفاع موشکی ساخت آمریکا در مقابل موشک های انصار الله در عربستان نوشت: خسارت جانی ومالی به بار آمده بیشتر به دلیل همین بود تا به خاطر موشک های یمنی.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مجله "نیوزیک"، با وجود ادعای فرماندهی ائتلاف عربی حمله به یمن در خصوص رهگیری 7 موشک یمنی شلیک شده به عربستان توسط سامانه دفاع هوایی این کشور، تصاویر ویدیویی منتشره رسوایی شکست دو موشک پاتریوت ساخت آمریکا در رهگیری موشک های بالستیک یمنی را بر ملا کرد.
آمریکایی 'نیوزویک' افزود: اذعان مقامات عربستانی به کشته شدن یک نفر وزخمی شدن دو تن دیگر در ریاض اعتراف به ناکارآمدی پاتریوت آمریکایی بود که موجب دلگرمی انصارالله یمن برای انجام حملات موشکی بیشتر به عربستان می شود.
این مجله آمریکایی به نقل از 'جفری لوئیس' مدیر برنامه منع گسترش سلاح درشرق آسیا وفعال در انیستیو مطالعات بین المللی 'میدلبوری' در کالیفورنیا اعلام کرد علی رغم ادعاهای عربستان در خصوص موفقیت سامانه دفاع هوایی این کشور، به نظر می رسد دو موشک پاتریوت به طرز فاجعه باری منهدم شده اند.
مدیر برنامه منع گسترش سلاح درشرق آسیا افزود: یکی از این موشک ها بدون برخورد با هدف در هوا منفجر شد ودومی با سرعت فاجعه باری به زمین سقوط کرد؛ بنابراین بهتر است بگوییم خسارت های جانی ومالی به بار آمده، بیشتر ناشی از سامانه دفاع هوایی شکست خورده عربستان بود تا موشک های یمنی.
لوئیس در 4 دسامبر 2017 ( آ13 ذر 96) تحلیل مفصلی درباره عدم صحت ادعاهای سعودی درباره رهگیری موشک انصارالله به ریاض در نوامبر/ آبان 2017 توسط سامانه پاتریوت، در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده بود.
وی وهمکارانش در این تحلیل اعلام کردند کلاهک موشک انصارالله از تیررس سامانه دفاعی عربستان عبور کرد ونزدیک بود به هدف اصابت کند اما در نزدیکی یکی از سالن های فرودگاه ملک خالد منفجر شد به طوری که مسافران دچار وحشت شدند.
مجله آمریکایی توضیح داد: کلاهک موشک بالستیک هنگام نزدیک شدن به هدف به طور تدریجی جدا می شود، به طوری که کلاهک به سمت هدف حرکت کرده وبدنه موشک سقوط می کند.
نیوزویک افزود: مقامات عربستانی با دیدن قطعات موشک تصور کردند موشک یمنی توسط سامانه دفاع هوایی آنها رهگیری شده است اما غافل از این که قطعات موشک چیزی جز بخش جدا شده از کلاهک نیست وکلاهک به مسیر خود ادامه داده وبه هدف رسیده است.
این مجله خاطر نشان کرد که دسترسی به بقایای کلاهک موشک وجود ندارد ولی صدای انفجار ودود ، نشان می دهد موشک به هدف اصابت کرده است. در حالی که مقامات سعودی دائما می گویند انفجارها ناشی از بقایای موشک منهدم شده است.
حمله موشکی انصارالله به اهدافی در عربستان در آغاز چهارمین سال تجاوز نظامی ائتلاف عربی به کشور یمن صورت گرفت وشامل فرودگاه بین المللی خالد در ریاض ، فرودگاه منطقه ای 'أبها' و فرودگاه نجران و چند هدف دیگر بود.
مسئولان سعودی اعلام کردند که هفت موشک به سوی شهرهای این کشور شلیک شد که سه فروند آنها ریاض، پایتخت را هدف گرفته بود.
عربستان با همراهی امارات ، بحرین ، کویت ، سودان و مصر از ششم فروردین 94 ، تجاوز نظامی به یمن را به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت آغاز کرد.

کد خبر: 917903

وب گردی

وب گردی