هنر به مثابه هدیه ای الهی است

هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی است؛ فرصتی برای بازدیدن و بهتر دیدن هنر ششم.

«هنر» نزد برخی اصحاب اندیشه و صاحبان رأی، به مثابه هدیه‌ای الهی است که شاید هنرمند هم نقش چندانی در آن نداشته و تنها واسطه‌ای برای انتقال آن به جهان مادی است تا آنجا که آندره ژید می‌نویسد: «هنر همکاری بین خدا و هنرمند است، و هر چه نقش هنرمند در آن کمتر باشد بهتر است» اما هنر هر چه هست و باید باشد، نقش بسزایی در تکامل اندیشه بشر داشته یا حداقل ابزاری برای بیان اندیشه‌ها و ایده‌های نو بوده است. ابزاری برآمده از ذوق و فطرت بشری که مجال بیان یافته و زبان گویای آدمی در غم و شادی‌هایش بوده است.

از این بین هنرهای نمایشی هم دنیایی مخصوص به خود دارند،تئاتر ، سینما و در عصر حاضر فیلم‌های تلویزیونی، از جمله آثار نمایشی به شمار می‌روند که مخاطبان بسیار در گستره جهانی یافته‌اند و کمتر کسی است که در دنیای امروز، مخاطب یکی از این ابزارهای مدرن ریشه در تاریخ کهن انسانی نباشد.

هنرهای نمایشی بخش اعظم تفریح، سرگرمی و شاید حتی اندیشه و تفکر انسان امروز را به خود اختصاص داده‌اند؛ آثار نمایشی که حجم گسترده‌ای از آنها برای تلویزیون ساخته می‌شوند یا از جعبه جادو به نمایش در می‌آیند، محملی شده‌اند برای بیان تفکرات و اندیشه‌ها و حتی بستری مناسب برای ایجاد تغییرات تدریجی اجتماعی و فرهنگی در جوامع مختلف، به این ترتیب نمی‌توان از نقش فزاینده اینگونه آثار در رشد معنوی و روحی جامعه چشم پوشید و از کنار آن به سادگی عبور کرد.

رسانه_ملی با توجه به کثرت و تنوع مخاطبان خود، سهم عمده‌ای را برای آثار نمایشی در نظر گرفته و سریال‌های داخلی و خارجی فراوانی را برای پخش از شبکه‌های سراسری تدارک می‌بیند و در کنار اینها، از پخش فیلم‌های سینمایی گوناگون تولید شده در ایران و سایر کشورها نیز بهره‌ می‌برد اما این، همه داشته‌ها و سرمایه‌های هنرهای نمایشی ما نیست، مراکز استانی در تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ساخته های ارزشمندی دارند.

شاهد این سخن، فیلم سینمایی «فرزندان» ساخته فیلمساز خوب کشورمان یاسر طالبی هستیم که در جشنواره‌های داخلی و خارجی موفق به کسب ۶۰ جایزه شد یا فیلم‌های «تنهای تنهای تنها»ی احسان عبدی‌پور در مرکز بوشهر و «اشنوگل» سیمای مرکز خراسان رضوی که در جشنواره_فجر خوش درخشیدند.

این آثار با ایده و فکری برآمده از کارگردانان و فیلمسازان بومی و با حضور چهره‌های شاخص ملی و استانی ساخته شده‌اند و مخاطبانی فراتر از مرزها پیدا کرده‌اند، آثاری که نشان‌دهنده ظرفیت‌های گسترده فیلمسازی در مراکز استانی هستند و نویدبخش آینده‌ای درخشان‌تر برای حوزه #آثار_نمایشی در جای جای ایران اسلامی.

* علی دارابی- معاون امور استان های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

کد خبر: 917960

وب گردی

وب گردی