هشدار کری نسبت به خروج آمریکا از برجام

تارنمای واشنگتن پست امروز(چهارشنبه)نوشت: وزیر خارجه اسبق آمریکا دیروز هشدار داد که اگر آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شود، زمینه سازی برای دور دیگری از رایزنی ها با هدف اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای تهران، دهه ها به طول می انجامد.

به گزارش ایسکانیوز، تارنمای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست تصریح کرد: جان کری در شورای امور جهانی در دانشگاه ویلانوا درحومه فیلادلفیا، جو بی اعتمادی عمیق حاکم بر این گفتگوها را یادآور شد که بویژه در میان ایران و آمریکا با توجه به دشمنی دیرین بین این دو کشور، مشهود بود.رهبر عالی ایران در همین راستا بارها به نمایندگان خود در این رایزنی ها متذکر شد که هیچگاه نمی توانند به آمریکا اعتماد کنند.
کری افزود که متحدان آمریکا در خاورمیانه از دولت اوباما می خواستند به جای رایزنی با ایران این کشور را بمباران کند.
واشنگتن پست ادامه داد: به رغم فشار موجود، شش قدرت جهانی در نهایت در مورد برداشتن تحریم ها به توافق رسیدند و ایران نیز توافق کرد تا در های تاسیسات هسته ای خود را به روی نظارت های بین المللی گشوده و به محدودیت های اعمال شده بربرنامه غنی سازی اورانیوم خود،تن دهد.کری ازاین توافق با عنوان «سختگیرانه ترین، شفاف ترین و منطقی ترین توافق کنترل تسلیحاتی امروز» نام برد.
وزیر خارجه دولت اوباما که در ملاقات های مخفیانه که آغازگر و هدایت کننده توافق هسته ای بودند، حضور داشت، در ادامه افزود : «اگر اکنون از کاری که کرده ایم عقب نشینی کنیم، 30سال زمان می برد تا یک رئیس جمهوری دیگر بتواند با ایرانیان به سر یک میز مذاکره بنشیند و اگر مشکلی ایجاد شود در مسیر رویارویی (با ایران) قرار خواهیم گرفت.»
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نشان داده است که تمایل دارد تا در ماه می (اردیبهشت-خرداد ماه) طی اقداماتی توافق هسته ای 2015 را از بین ببرد. این در حالی است که مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند تا طی ملاقات هایی با طرف های اروپایی راه هایی برای رفع و رجوع نگرانی های ترامپ بیابند.
کری اذعان داشت که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران به احتمال زیاد بلافاصله گام هایی را در جهت غنی سازی اورانیوم بیشتر برخواهد داشت و به اقداماتی خواهد پرداخت که اکنون به موجب توافق هسته ای از آن ها منع شده است؛ ممنوعیت هایی که به موجب بند انقضا در بعضی از موارد تا 15 سال آینده ادامه خواهند داشت.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که: «چرا کسی باید بخواهد کاری انجام دهد که این اتفاق به جای 15 سال آینده، امروز روی دهد؟»
کری که با پایان رسیدن دوره وزارت خود از چهارده ماه گذشته به نوشتن زندگینامه روی آورده است، به دنبال آن که دولت ترامپ تلاش های حائز اهمیت برای وی در زمینه هایی چون توافق هسته ای، توافق آب و هوایی پاریس و پیمان تجاری ترانس پاسیفیک را از بین برد، چندین بار به اظهارنظرهایی دست زده است. اما اکنون آشکارا از ترامپ و سیاست هایش انتقاد می کند.
به گفته کری، نسل های پیشین در آمریکا رهبرانی داشتند که «به پا خاسته و سکان امور را در دست گرفتند اما امروز چنین چیزی را نمی بینیم. تنها چیزی که شاهدش هستیم توییت های طوفانی اول صبحی است، انحراف از دنیای واقعی و حقیقت. چیزی که من امروز می بینم، پرهیز شوکه کننده ای از دنیای واقعی است. »
این رسانه آمریکایی درادامه نوشت: کری در اظهاراتش به طور مختصر به موضوع مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا نیز اشاره کرد و گفت که گمان می کند انزجار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از هیلاری کلینتون نامزد انتخابات پیشین آمریکا زمانی آغاز شد که کلینتون در یکی از سخنرانی های خود پوتین را با هیتلر مقایسه کرد.
وی افزود که پیشرفت امور در مورد دولت سوریه به همکاری روسیه بستگی دارد. «بدون روسیه و بدون ایران نمی توان به راه حلی در مورد سوریه دست یافت. آن ها به دل ماجرا زدند،کاری که ما نکردیم. آن ها آن جا حضور دارند، چیزی که ما از آن برخوردار نیستیم.»
به گزارش ایسکانیوز، جان کری در مهرماه سال گذشته در نوشتاری خاطرنشان کرده بود که آمریکا در صورت خروج از برجام متحدان اروپایی خود را از دست داده و این پیام را به جهان ارسال می کند که به عهد خود پایبند نیست.
وی همچنین آبان ماه گذشته نیز در اندیشکده چتم هاوس لندن نسبت به کارشکنی در این توافق هشدار داده بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی که در متن توافق هسته ای به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت برعملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون در 10 گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

منبع : ایرنا

303

کد خبر: 917975

وب گردی

وب گردی