ایران آماده همکاری به منظور امنیت، ثبات و حل مشکلات منطقه است

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ایران همان گونه که در عمل نیز نشان داده است آمادگی دارد با کشورهای دیگر دوجانبه و چه چندجانبه به منظور حل مشکلات منطقه و ایجاد ثبات و امنیت همکاری کند.

به گزارش ایسکانیوز، سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در سخنرانی خود در موسسه مطالعات سیاست گذاری اسلام آباد با اشاره به رویکرد ایران نسبت به تحولات جهانی و منطقه ای اظهار کرد: در چند دهه اخیر اتفاقات غیر منتظره‌ای در جهان رخ داده است که هر کدام پیامدهایی را به دنبال داشته است. از جمله این رخدادها پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ بود که تاثیرات عمیق منطقه ای و حتی بین المللی در برداشت. فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد نیز دنیا را از وضعیت دو قطبی خارج کرد، ولی بر خلاف تمایل و اراده آمریکا که تصور می کرد رهبری بلا منازع جهان را بدست خواهد آورد، جهان چند قطبی شکل گرفت و قدرت های منطقه ای نقش بیشتری را برعهده گرفتند به طوری که بر خلاف تمایلات آمریکا به راه خود ادامه می دهند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که حمایت ایران از دولت های سوریه و عراق با هدف حفظ تمامیت ارضی و ثبات کشورهای منطقه انجام گرفت، گفت: ایران آمادگی دارد با کشورهای دیگر به منظور حل مشکلات منطقه و ایجاد ثبات و امنیت همکاری کند.

وی افزود: اتفاقات دیگر ظهور قدرت‌های اقتصادی همچون چین و هند در آسیاست و بالاخره، انقلاب‌های عربی سال‌های اخیر در خاورمیانه پیامدهای ناگواری، از جمله گسترش تروریسم تکفیری در منطقه و جهان را در پی داشته، موجبات بی ثباتی منطقه را فراهم ساخته است.

خرازی بیان کرد: انقلاب اسلامی در ایران موجب شد ایران از وابستگی به آمریکا و پیروی از سیاست‌های آن به کشوری مستقل تبدیل شود. ایران حمایت از مردم فلسطین را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داد و دوستی با کشورهای اسلامی و منطقه را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی خود انتخاب کرد. با توجه به اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتک ایران برای غرب، این تحول، دشمنی گسترده غرب به رهبری آمریکا و کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه را بدنبال داشت.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: توطئه ­های گوناکونی از جنگ ۸ ساله تا اعمال تحریم های سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شد. اما از آنجا که رهبران و مردم ایران به راهی که انتخاب کرده بودند ایمان داشتند در مقابل تمام این توطئه ها مقاومت کردند. آمریکا و اسرائیل نه تنها در شکست دادن جمهوری اسلامی موفق نشدند، بلکه هر سناریویی که تاکنون جهت مقابله با ایران طراحی کرده ­اند با شکست مواجه شده است. امروزه جمهوری اسلامی ایران همچنان استوار به راه خود و مقابله با این توطئه ها ادامه می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی هر چند در مدتی کوتاه باعث خشنودی غرب و بویژه آمریکا شد اما طولی نکشید که قدرتهای نو ظهوری در جهان بروز کردند و آرزوی آمریکا در ابراز وجود همچون قدرت برتر جهان برباد رفت.

خرازی ابراز کرد: همکاری نزدیک چین و روسیه از یک طرف و نزدیکی آمریکا و هند از سوی دیگر جهت مقابله با رشد و توسعه چین از جمله تحولات جدیدی است که در آسیا شاهد هستیم. در این میان سیاست های رئیس جمهور آمریکا که با سیاست های اروپایی در تضاد است اروپا را در یک سردرگمی قرار داده است. یعنی اروپایی ها نه این امکان را دارند که از متحد خود ایالات متحده آمریکا دست بکشند و نه می توانند با سیاست های مخرب ترامپ و دولت وی هماهنگ باشند. این روند فرصتی را برای نزدیکی بیشتر چین و روسیه فراهم ساخته است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در همین راستا تحرکاتی در سطوح منطقه ای نیز مشاهده می شود. ایران منافع خود را در همکاری بیشتر با چین و روسیه در مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا می بیند، ضمن آنکه به دلیل استقلال سیاسی خود ترجیح می دهد با اروپا، هندوستان و پاکستان نیز روابط خوبی داشته باشد. پاکستان کشور مهم آسیای جنوبی که متحد غرب به حساب می آمد نیز نزدیکی بیشتر با چین و بهبود و گسترش روابط خود با روسیه را در پیش گرفته است، ضمن اینکه روابط با غرب و آمریکا را بصورت متزلزل ادامه می دهد.

وی اظهار کرد: کشورهای عربی جنوب خلیج فارس ضمن تشدید رقابت های درونی خود، سیاست وابستگی بیشتر به آمریکا و نزدیکی با اسرائیل و ایجاد بحران و دخالت در کشورهای منطقه را در پیش گرفته اند. سیاستی که بی ثباتی منطقه را افزون ساخته است.

خرازی با اشاره به وقوع انقلابهای عربی که از شمال آفریقا آغاز و به کشورهای جنوبی خلیج فارس گسترش یافت گفت: این انقلابها تزلزل و بی ثباتی غیر منتظره ای را در منطقه بوجود آورد. سقوط رژیمهای تونس و مصر موجب خلأ قدرت در کشورهای مزبور و منطقه شد. در چنین فضایی فعالیت نیروهای افراطی و تروریستی توسعه یافت و آمریکا و متحدان آن در منطقه به آموزش، تسلیح و تقویت گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه به منظور سرنگونی حکومت قانونی آن پرداختند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: گروه های تروریستی نیز موفق شدند با جذب جوانانی که در مساجد اقصی نقاط عالم با تفکر اسلام افراطی و تکفیری آشنا شده بودند نیروی نظامی وسیعی را تشکیل دهند. به طوری که تنها داعش۸۰ هزار نیرو جمع آوری کرد و ۲۰ هزار نفر آنها خارجی بودند و از ۸۰ کشور جهان به این گروه پیوسته بودند. این نیروها بخش های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کردند و به تضعیف دولتها و تلاش برای سرنگونی حکومت های آنها پرداختند.

وی در ادامه بیان کرد: در چنین شرایطی ایران به دعوت دولت سوریه و دولت عراق به کمک آنها شتافت، زیرا پیشروی گروه های تروریستی مستقیما با امنیت ملی ایران در ارتباط بود و آنها به مرزهای ایران نزدیک شده بودند. حمایت ایران از دولت های سوریه و عراق با هدف حفظ تمامیت ارضی و ثبات کشورهای منطقه انجام گرفت. ایران از دولت های مزبور حمایت کرد زیرا می دانست که گروه های تروریستی در صورت پیروزی چه مشکلاتی را برای کل منطقه از جمله ایران و حتی برای کل جهان بوجود خواهند آورد.

خرازی خاطر نشان کرد: البته، با شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق نمی توان انتظار داشت که تروریسم تکفیری در جهان رخت بر بندد. بلکه پیش بینی می شود آنها در قالب های دیگری به عملیات تروریستی و ایذایی خود ادامه دهند و با مهاجرت به نقاط دیگر از جمله افغانستان، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به نا امنی بپردازند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: متاسفانه گزارش های دریافتی نشان می دهد که بعضی از کشورهای جنوبی خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در انتقال تروریست ها به مناطق دیگر، از جمله افغانستان نقش دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه، فداکاری های ایران در مقابله با تروریست های تکفیری را دشمنان جمهوری اسلامی ایران به صورت معکوس و وارونه جلوه می دهند. آنها در تبلیغات وسیع خود این مبارزه را بر هم زننده ثبات مطرح می کنند. هرچند که بسیاری از دولت ها و مردمان جهان بخوبی دریافته اند که تبلیغات آنها علیه ایران چیزی جز رفع اتهام ایشان از خود به عنوان دولت‌های حامی تروریسم نیست. از سوی دیگر کشورهای حامی تروریسم و برهم زننده ثبات در منطقه صدها میلیارد دلار باج به دولت فعلی آمریکا می دهند تا از یشتیبانی آن در اجرای سیاست‌های تخریبی خود مطمئن باشند.

خرازی گفت: امروز با توجه به تحولاتی که به سرعت در جهان در حال رخ دادن است لازم است کشورهای مستقل منطقه با هم همکاری و به ثبات منطقه کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران همان گونه که در عمل نیز نشان داده است آمادگی دارد با کشورهای دیگر چه بصورت دوجانبه و چه چندجانبه به منظور حل مشکلات منطقه و ایجاد ثبات و امنیت همکاری کند.

منبع: مهر

303

کد خبر: 918076

وب گردی

وب گردی