فیلشاه؛ انیمیشنی که داستان نوجوانان امروز است

انیمیشن «فیلشاه» داستان بسیاری از نوجوانان امروزی است که پدر و مادر می خواهند آن ها قهرمان های روی کره زمین باشند در حالی که هر کدام استعداد منحصر به خود را دارند و از برآورده ساختن انتظارات خانواده و برنامه ریزی های آنان ناتوان هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، انیمیشن فیلشاه، محصول جدید گروه هنر پویا پس از انیمیشن پرطرفدار شاهزاده روم است و به عنوان تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با ۲۲ اثر سینمایی دیگر رقابت کرد.

داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود...».

به جرأت می توان فیلشاه را تنها فیلمی از جشنواره که مناسب کودکان و نوجوانان است؛ عنوان کرد. همانطور که تیم سازنده و تبلیغات انیمیشن فیلشاه و قبل از آن شاهزاده روم در تبلیغات خود اینگونه بیان می کردند که کودکان خود را با خیال آسوده به سینما بیاورید.

«شاد فیلِ» فیلشاه داستان بسیاری از نوجوانان امروزی است که پدر و مادر می خواهند آن ها قهرمان های روی کره زمین باشند و دائما این را در گوش آنان زمزمه می کنند در حالی که هر کدام استعداد منحصر به خود را دارند و از برآورده ساختن انتظارات خانواده و برنامه ریزی های آنان ناتوان هستند.

نوجوانی که در برابر این حجم از خواسته ها و انتظارات خود را دست و پا چلفتی تلقی می کند و گند زدن در همه کارها می شود عادت و باورش. این در حالی است که استعدادهای درونی او نادیده گرفته شده اند، توانایی ها و علایق او هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته است تا نوجوان شاه زندگی خودش باشد نه شاه همه جهان.

نویسنده و ایده پرداز این انیمیشن به درستی در پیش برد چنین تفکراتی نام شاد فیل را برگزیده اند تا به خودی خود یادآور فیلی باشد که نمی توان از او انتظار کارهای بزرگی را داشت و همزمان این نام با خواست پدر و گله فیل ها نیز برای شاه شدن او در تناقض است.

شاد فیل از میان ناتوانی ها و کمبودها و تحقیر ها به حقیقتی پی می برد و آن شناخت خود است. شناختی که باعث می شود تا او خودش را آنطور که هست بپذیرد بیش از آن از خودش انتظاری نداشته باشد و همین باعث می شود تا او به شاه فیل ها تبدیل شود.

نوجوان امروز علاوه بر لذت بردن از جذابیت های بصری فوق العاده این انیمیشن و خندیدن با طنزهای این فیلم به تواند در ناخود آگاه به خود بیاندیشد و به جستجوی استعدادها و توانایی های واقعی خودش مشغول شود. کاری که قطعا او را به شاه زندگی خود در آینده بدل خواهد کرد و دیگر برایش قهرمان بودن و شهرت یافتن ملاک و معیار نخواهد بود بلکه پذیرش خود و پس از آن تلاش برای رسیدن به هدف را برگزیند.

این انیمیشن از منظر بهره گیری از ابزار ساخت و کیفیت ساخت نسبت به شاهزاده روم گامی رو به جلو محسوب می شود و به راحتی در صف تولیدات روز انیمیشن دنیا قرار می گیرد. تکنیک ها و ابزاری که اکنون در خدمت نویسندگان ایرانی قرار می گیرد تا برای کودک و نوجوان ایرانی به کار گرفته شود.

البته این فیلم نیز از اشکال و ایراد مبرا نیست اما در مقابل تولیدی که انجام گرفته بسیاری از آن قابل اغماض می باشد. تولیدی که حتی بسیاری از مردم هم تا قبل از تماشای فیلم گمان نمی کردند که این انیمیشن ساخت داخل کشور باشد.

امید است که با استقبال مردم و توجه بیشتر مسئولین راه برای ساخت چنین آثاری هموارتر گردد و سازنده گان چنین فیلم هایی دل گرم شوند و با پشتکار مضاعفی به پیش بروند.

503

کد خبر: 918155

وب گردی

وب گردی