اختلال در تلگرام؛ موقتی یا دائمی؟

ساعاتی پیش شبکه اجتماعی و پیام رسان تلگرام در برخی مناطق دنیا دچار اختلال شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شرکت تلگرام از گزارش کاربران این پیام رسان مبنی بر اختلال این شبکه اجتماعی در برخی مناطق خبر داد. این خبر ساعتی پیش در حساب رسمی توییتری این پیام رسان گزارش شده است.

در پیام توییتری این پیام رسان آمده است: «در حال حاضر کاربران ما در اروپا، خاورمیانه و کشورهای مستقل مشترک المنافع مشکلات ارتباطی دارند، ما در حال مطالعه آنچه رخ می دهد هستیم و امیدواریم به زودی شما را به آن بازگردانیم.»

چندی پیش تلگرام از تحریم ها علیه روسیه استقبال کرده بود. به این ترتیب روس هایی که در فهرست تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارند، نمی توانند در این شرکت سرمایه گذاری کنند. این ممنوعیت همچنین به کسانی که در سرزمین های تحت تحریم های بین المللی شامل ایران، کریمه، کوبا، کره شمالی و سوریه زندگی می کنند، اعمال می شود.

سال گذشته بود که برای چند روز تلگرام به دلیل بهره برداری تروریست ها از آن در ایران مسدود شد. دی ماه 1396 سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این خصوص اعلام کرد: دولت و خصوصا وزارت ارتباطات باید به این سمت بروند که اگر قرار است فعالیت تلگرام در ایران تداوم داشته باشد متعهد شود امنیت کشور را مورد توجه قرار دهد و جلوی حمایت از تروریسم را بگیرد در غیر این صورت مجلس با قوت وارد عمل خواهد شد و با تداوم فعالیت تلگرام موافقت نخواهد کرد.

وقتی ادعای مدیر تلگرام مبنی بر غیرقابل فیلتر شدن این شبکه تا قبل از سال 2020، مطرح شد، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز گفت: از این حرف‌ها البته خیلی‌ها زدند و من نمی‌توانم تائید کنم چون نمی‌دانم مکانیزمی که مطرح شده چقدر کارایی دارد؛ اما خیلی اپلیکیشن‌ها بودند که این ادعا را مطرح کردند، یک روزی اسکایپ هم همین ادعا را داشت اینکه یک پلتفرمی درست می‌کنم که هیچ سیستمی نتواند آن را فیلتر کند، ولی خب اسکایپ هم در همان مقطع با همان تکنولوژی در خیلی از کشورها مسدود شد.

آن روزها شایعاتی مبنی بر مذاکرات مقامات ایرانی با مدیران ارشد تلگرام مطرح شد و گفته شد یکی از مدیران تلگرام رسما تعهد داده تا دسترسی های بیشتری به دولت ایران برای کنترل محیط تلگرام داده شود. این کنترل ها شامل پیگیری اکانت هایی بود که محتوای «غیراخلاقی» و «اخلال در امنیت ملی» را دنبال می کنند.

مدیران این شبکه اجتماعی هر چند بیشترین مخاطبان با درصد بسیار بالا را از ایران دارند بر سیاست‌های خود همواره اصرار ورزیده و نه تنها از انتقال سرورهای آن به ایران ممانعت کرده‌اند؛ بلکه در اغلب قریب به اتفاق موارد نیز حاضر به پذیرش خواسته‌های ایران برای جلوگیری از فعالیت کانال‌های مروج اعمال تروریستی و خشونت‌گرا و جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه طبق قانون نشده‌اند. در کنار فعالیت آزادانه گروه‌های تلگرامیِ منتسب به انواع قاچاقچیان، اراذل و اوباش، کانال‌های وابسته به گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین و کانال‌های انحرافی ضد دین نیز ذیل پوششی همچون گردش آزاد اطلاعات از نگاه مدیران تلگرام، در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند.

پاول دروف دقایقی پیش در صفحه توییترش توضیح داد قطع برق در یکی از مراکز داده این پیام رسان موجب اختلال آن در برخی مناطق شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی‌ دبیر شورای عالی فضای چندی پیش اعلام کرد اگر تلگرام بدون اعلام موقت بودن، فیلتر شود بسیاری از افراد به سمت پیام‌رسان‌های داخلی خواهند رفت.

203

کد خبر: 918189

وب گردی

وب گردی