دریای خزر وسیله اتحاد و همکاری کشورها شده است

رئیس جمهور با بیان اینکه دریای خزر امروز وسیله ای برای اتحاد و همکاری کشورها شده است، تاکید کرد: نقاطی که می خواستند از آن برای اختلاف استفاده کنند زمینه ای برای اتحاد کشورها شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از بازگشت از سفر رسمی سه روزه خود به دو کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سفر نخستین سفر در سال ۱۳۹۷ و در مسیر دیپلماسی فعال با همسایگانمان بوده است، اظهار داشت: دو کشوری که به آنها سفر کردیم کشورهایی هستند که نوروز را جشن می گیرند و از این رو می توان این سفر را دیپلماسی نوروزی نامید.

رییس جمهور ادامه داد: دریای خزر امروز وسیله اتحاد و همکاری کشورها شده است. نقاطی که بدخواهان می خواستند از آن به عنوان ابزاری برای اختلاف استفاده کنند زمینه ای برای اتحاد، همکاری و هماهنگی کشورها شده است.

وی افزود: در ترکمنستان توافقات خوبی بین دو طرف انجام گرفت که یکی از آنها همکاری در زمینه نفت و گاز بود و باید در این مورد مذاکره می کردیم.

روحانی با بیان اینکه در این سفر چگونگی فعالیت شرکت های ایرانی در پروژه ها مورد تفاهم واقع شد، گفت: همچنین توافق کردیم که در دریای خزر به صورت مشترک سرمایه گذاری و تولید صورت گیرد و همچنین در زمینه خدمات فنی و مهندسی زمینه های همکاری خوبی وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه برق که در زمینه خط دوم مشکلاتی وجود داشت، این مشکلات حل شد و برای خط سوم تصمیم گرفته شد طرف ایرانی از محل بدهکاری آن را اجرا کند، که با اجرای خط سوم شرایطی به وجود خواهد آمد که می توانیم بخشی از برق تولیدی را به کشور ثالث صادر کنیم.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است، گفت: توافقات بسیار خوبی را در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و منطقه ای به دست آوردیم. در زمینه همکاری های مربوط به سرمایه گذاری مشترک، در مکانی در نزدیکی باکو خودروسازی افتتاح شد که در حال حاضر برای تولید ۱۰ هزار خودرو است و در فازهای بعدی تا ۵۰ هزار خودرو در سال خواهد رسید.

روحانی ادامه داد: دو مسئله را در این سفر مورد تاکید قرار دادیم که یکی کار کمیسیون مشترک دو کشور بر روی مسائل بانکی و دیگری تلاش برای تجارت آزاد بین دو کشور بود. در این زمینه توافقات کلی صورت گرفت و کار توسط کمیسیون مشترک ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور در پایان، گفت: در خصوص موضوعات منطقه ای، نظرات دو کشور در بسیاری از موارد مشابه است و در مسائل منطقه ای و بین المللی همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد که با این سفر این همکاری ها بیشتر خواهد شد.

منبع: مهر

304

کد خبر: 918203

وب گردی

وب گردی