چگونه در روز طبیعت به طبیعت آسیب نزنیم؟

یک استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی ضمن ارایه توصیه‌های زیست محیطی برای روز طبیعت گفت: شهرداری‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی، زندگی مسالمت آمیز در کنار طبیعت را به شهروندان بیاموزند.

به گزارش ایسکانیو، دکتر احمدرضا محرابیان با اشاره به اینکه بر اساس آیین‌ سنتی و دینی ما گیاه و پوشش گیاهی از تقدس برخوردار هستند، اظهارکرد: متاسفانه گره زدن سبزه و پوشش گیاهی آیینی است که ما ایرانیان برخی اوقات در روز ۱۳ فروردین انجام می‌دهیم و معتقد هستیم که این کارخوش یمن است ولی در حقیقت این کار می‌تواند به فضای سبز آسیب برساند وباید از هرگونه آسیب به فضای سبز خودداری کرد.

وی تاکید کرد: بذرهایی که در ایام پیش از نوروز مثل نارنج یا گندم کشت شده است به هیچ عنوان نباید در مناطق طبیعی رها شوند چرا که ممکن است گونه‌ای غیر بومی برای یک منطقه محسوب شوند. در این صورت پوشش گیاهی آن منطقه را تخریب می‌کنند.

این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه گیاهان در آستانه فصل رویش هستند، تصریح کرد: گردشگران طبیعت با گیاهان و پوشش گیاهی مانند موجود زنده‌ای که نفس می‌کشد برخورد کنند.

محرابیان در پایان با تاکید بر اینکه نباید از موجودات زنده‌ای مانند خزندگان یا دوزیستان سر سفره هفت‌سین استفاده کرد، گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که روز ۱۳ فروردین ماهی‌ قرمزها در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رها می‌شوند که این کار می‌تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند بنابراین توصیه می‌کنم اگر ماهی قرمز خریداری می‌شود پس از ایام نوروز نیز در خانه از آن نگهداری شود.

ایسنا ۷۰۵

کد خبر: 918600

وب گردی

وب گردی