بودجه شرکت‌های دولتی شفاف نیست

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه شرکت های دولتی غیرشفاف است گفت: مشکل ما این است که زیرساخت برای ارزیابی شرکت های دولتی نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود پزشکیان با اشاره به شفاف نبودن بودجه شرکت های دولتی، گفت: یکی از مشکلات در مجلس و دولت نبود سیستم داده ها و اطلاعات است، لذا تا زمانی که نتوان سیستم داده ها را اصلاح کرد، نمی توان از لحاظ علمی پاسخگو و ناظر مناسبی بود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تا زمانی که زیرساخت داده و اطلاعات یعنی اطلاعات از بودجه شرکت های دولتی در دست ما نیست بحث از نظارت و ارزیابی کردن حداقل علمی و کارآمد نیست، افزود: باید زیرساختی وجود داشته باشد که ورودی و خروجی داده ها را رصد و سپس ارزیابی کند که این حساب و نتیج چه میزان با اهداف همخوانی داشته یا نداشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر تصمیمات براساس اطلاعات جامع، کامل و شامل نیست، ادامه داد: در حال حاضر براساس اطلاعات قانونی می نویسیم و سپس متوجه می شویم که این قانون بخشی از موضوع را پوشش نداده و تمام این مسائل به این دلیل است که سیستم و داده پایه اطلاعاتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سیستم باید اصلاح شود تا بودجه شرکت های دولتی شفاف شود، یادآور شد: گزارش هایی که مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات ارائه می دهند نشان می دهد بسیاری از اهداف مصوبات به ویژه در بودجه در راستای هدف هزینه نشده که شرکت های دولتی نیز بخشی از این مشکل هستند.

پزشکیان افزود: مشکل ما این است که زیرساخت برای ارزیابی شرکت های دولتی نداریم، چراکه اگر سیستم وجود داشته باشد اجازه انحراف نمی دهد، اما زمانی که سیستم اجازه انحراف را می دهد یعنی نظارت ها اثربخشی لازم را ندارد که ۳۸ سال پس از انقلاب این موضوع را کامل نشان می دهد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر به سیر ارزیابی گزارش های دیوان محاسبات نگریسته شود مشخص می شود که موضوع چیست و نظارت ها چه میزان اثربخش بوده است.

منبع: خانه ملت

400

کد خبر: 918644

وب گردی

وب گردی