همه‌چیز درباره لندکروزهای جدید پلیس

به تازگی تصاویری از حضور یک شاسی‌بلند نام‌آشنا در ناوگان نیروهای انتظامی کشور منتشر شده است. حرف و حدیث‌های بسیاری درباره این اتفاق مطرح شده که البته برخی از آن‌ها خلاف واقع و برخی اغراق‌آمیز هستند، داریم درباره تویوتا لندکروزی صحبت می‌کنیم که نه مدل 2018 است و نه قیمتی یک میلیارد تومانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ استفاده از خودروهای پرسرعت و پرقدرت توسط نیروهای پلیس یک کشور، امری عادی است. از آنجایی که می‌بایست در برخورد با بزهکاران و خلافکاران دست بالا از آن نیروهای انتظامی باشد، بهره‌گیری از ادوات و تجهیزات معمولی می‌تواند برقراری نظم را با مشکلاتی روبه‌رو کند. از این رو، نیروی انتظامی ایران نیز از سال‌ها پیش از خودروهای ویژه‌ای برای کنترل نظم در جامعه و هم‌چنین جاده‌ها بهره می‌برده است.

منظور از سال‌ها پیش، چیزی حدود 70 سال تاریخ است. اداره شهربانی وقت در دهه 20 بود که برای اولین‌بار از چند دستگاه مرسدس‌بنز استفاده کرد. آن روزها ماشین‌ پلیس‌ها حتی چراغ گردان و بلندگوی هشداردهنده نداشتند.

در کارنامه نیروهای پلیس کشور،‌ خودروهای عجیب و غریبی دیده می‌شود. از فولکس‌ قورباغه ای و پیکان گرفته تا این اواخر پراید و پژو 206. گاهی نیسان ماکسیما، کیا سراتو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا، کیا اسپرتیج، هیوندای سانتافه و حتی رنو مگان نیز توسط پلیس به کار گرفته شد.

تجربه نشان داده است، مورد اعتمادترین خودروهای پلیس، محصولات مرسدس‌بنز آلمان و تویوتای ژاپن است. در مورد گزینه دوم، همیشه خودروهای سایز بزرگ این شرکت مورد توجه بوده‌اند. در واقع، نیروهای پلیس علاقه خاصی به پیکاپ هایلوکس و شاسی‌بلند لندکروز این شرکت دارند. این خودروها را همیشه در ناوگان پلیس انتظامی و نیروهای راهنمایی و رانندگی مشاهده می‌کردیم.

اما آنچه این اواخر باعث تعجب برخی شده، حضور چند دستگاه از نمونه‌های «نسبتاً جدید» شاسی‌بلند لندکروز در ناوگان پلیس انتظامی و راهور است. برخی از رسانه‌های زرد با انتشار اخباری مبنی بر قیمت گزاف یک میلیارد تومانی این خودروها و مدل جدید 2018 آن‌ها، فضا را دستخوش تغییر دادند. حال آنکه این خودروها مربوط به سال 2015 و احتمالاً فیس‌لیفت اوایل 2016 هستند. این را می‌شود از روی چراغ‌های عقب فهمید.

نکته بعدی آن است که ارگان پلیس یک کشور هرگز مانند یک شرکت دست به خرید اقلان مورد نیاز خود نمی‌زند. به دلیل ماهیت حکومتی بودن پلیس، همیشه تسهیلات و تخفیف‌هایی برای خرید خودروهای مورد نیاز اعمال می‌شود. بنا بر این شکی نیست که قیمت تمام‌شده این خودروها برای پلیس هرگز یک میلیارد نبوده و نیست.

زیر ذره‌بین

هرچه هست، این خودرو یکی از معروف‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا است. لندکروز نامی پرابهت است که همیشه با قدرت و کیفیت همراه می‌شود. تویوتای فوق مجهز به یک پیشرانه 4 لیتری شش سیلندر Vشکل است. قدرت خروجی آن 240 اسب‌بخار و گشتاورش 376 نیوتن‌متر محاسبه می‌شود.

بزرگ‌ترین مزیت این خودرو نه قدرت و گشتاور آن، بلکه سیستم انتقال قدرت پرتوان آن است. جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک این خودرو توسط سیستم توانمند 4WD نیروی خروجی موتور را به هر چهار چرخ می‌رساند. شاید همین قابلیت خاص باشد که شتاب صفر تا صد این خودرو را به مرز 9 ثانیه‌ای رسانده و سرعت نهایی‌اش را 200 کیلومتر در ساعت تعیین کرده است. این در حالی بوده که وزن لندکروز فوق نزدیک به 2.5 تن است. این خودروی 5 متری با رینگ‌های 18 اینچی مصر سوختی معادل 14 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. البته با احتساب یک باک 140 لیتری نباید از اتمام زودهنگام سوخت آن نگران شد.

400

کد خبر: 918686

وب گردی

وب گردی