تلاش جوانان برای حفظ محیط زیست در روز «طبیعت»/ انجام برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و امدادی

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به تلاش جوانان برای حفظ محیط زیست در روز طبیعت، گفت: برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و امدادی در این روز توسط جوانان هلال احمر در سراسر کشور انجام می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود حبیبی رئیس سازمان جوانان هلال احمر در ارتباط با شیوه نامه خدمات اکیپ‌های گشت و مراقبت سیار «سحاب» ویژه13 فروردین1397 اظهار داشت: شعار امسال جوانان هلال احمر در این روز «جوانان، پیشگامان سلامت، همیاران طبیعت» است و به منظور ایمن سازی محل اجتماع، استقرار و اطراق مسافرین و مراجعین بومی در محدوده اماکن ومناطق سیاحتی ،ساحلی، فرهنگی، مذهبی و مراکز و مجموعه‌های تفریحی، تمهیدات امدادی، بشردوستانه و فرهنگی لازم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این برنامه‌ها با تمرکز بر فرهنگ زیست محیطی و رویکرد اجتماع محور همچنین استفاده بهینه ازمنابع طبیعی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر بیان داشت: گشت و دید بانی و پایش در محل استقرار هموطنان در محدوده آسیب پذیر، مسافرپذیر و شلوغ مناطق ساحلی، سیاحتی و فرهنگی به منظور پیشگیری وکاهش آسیب پذیری و ارایه خدمات مراقبتی، امدادی و بشردوستانه از برنامه‌های سازمان جوانان است.

حبیبی گفت: ارائه هشدارهای ایمنی به مسافرین درخصوص مناطق پرخطر و نقاط آسیب پذیر(رودخانه-جنگل و…) و راهنمایی آنان به نقاط ایمن جهت اسکان و اتراق و نصب علایم و تابلوهای هشدار ایمنی، امدادی و زیست محیطی دراماکن، معابر و سواحل پرخطر نیز از دیگر برنامه‌های روز طبیعت است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از آلوده سازی و رها سازی زباله‌های تولیدشده در طبیعت، جنگل‌ها، سواحل و تفرجگاه‌ها، بوستان‌های مسافرپذیر و گردشگری از دیگر برنامه‌هاست.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اجرای طرح ایمنی و مراقبتی، گفت: مهار و ایمن سازی مناطق، معابر و محدوده‌های آسیب پذیر ازقبیل کانال‌های آب چاه ها و پرتگاه‌های مهار نشده، رودخانه‌های خروشان، سیم‌های برق رهاشده و خدمات مراقبتی درپارک های تفریحی غیرایمن همچنین پایش و بازداری و مراقبت از ورود مسافران و کودکان به محدوده مناطق ممنوع و اماکن خطرآفرین و حادثه‌آفرین نیز در دستور کار قرار دارد.

حبیبی در مورد اقدامات فرهنگی و آموزشی در روز طبیعت، گفت: ارائه راهنمایی و پیشنهاد مناسب ترین الگوی فرهنگی سفرمتناسب با برنامه مسافرت هموطنان، برپایی ایستگاه انتقال مهارت‌های ضروری امدادی، نحوه سنجش فشارخون، تحویل کیسه‌های زباله غیر پلاستیکی و قابل بازیافت درنقاط و اوقات استقرار و اجتماع مسافرین و مراجعین در تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

وی افزود: فرهنگ سازی حفاظت از میراث فرهنگی و احیای محیط زیست و منابع طبیعی و ترویج فرهنگ رهاسازی ماهیان و آبزیان سفره هفت سین نوروزی با رعایت ملاحظات ایمنی، ساخت و نصب لانه‌ها و آشیانه‌های ایمن در زیستگاه‌ها و سکونتگاه‌های ویژه پرندگان از دیگر برنامه‌هاست.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: فرهنگ سازی جهت مراقبت از درختان، گیاهان و حیوانات، بهداشت محیط و حفاظت از تخریب و آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست و ترویج استفاده از ذغال به جای شاخه درختان، بازداری از آتش افروزی مخاطره آمیز درحریم درختان و رها سازی آتش در طبیعت و ترویج جشنواره عکس و فیلم بشردوستی جهت مستند سازی رویدادها و رفتارهای بشردوستانه نیز اجرا می‌شود.

حبیبی در خصوص خدمات امدادی، گفت: ارائه خدمات اولیه امدادی و مراقبتی به مصدومین ناشی از تصادفات و حوادث شایع و رایج درسفر از قبیل سقوط‌، سوختگی، گزیدگی، گرمازدگی، خفگی، مسمومیت، مصدومیت، شکستگی، دررفتگی و خونریزی ناشی از صدمات و آسیب‌های سقوط و پرت شدن از وسایل بازی، ارتفاع ، افتادن در چاه و... نیز توسط جوانان هلال احمر در روز طبیعت صورت می‌گیرد.

فارس

۷۰۶

کد خبر: 918770

وب گردی

وب گردی