عقب‌ افتادن ۲۱درصدی ایران از برنامه صادرات

آمارهای ۱۱ ماهه سال گذشته گویای آن است که در تحقق اهداف از پیش تعیین شده صادرات غیرنفتی، شش میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار عقب‌ماندگی وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال گذشته برای صادرات چشم‌اندازی ۵۳ میلیون دلاری در نظر گرفته شده بود تا پس از سال‌ها شاید این بار صادرات ایران از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کند.

بر این اساس لازم بود تا پایان ۱۱ ماهه سال گذشته بالغ بر ۴۸ میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار کالای غیرنفتی به کشورهای مختلف صادر شود اما در نهایت آمارهای رسمی منتشر شده گویای آن است که تنها ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار از این رقم محقق شده است. به عبارت دیگر حدود هفت میلیارد دلار (۶.۸۹ میلیارد دلار) عقب‌ماندگی در این بخش وجود دارد.

بدین ترتیب ۸۶ درصد اهداف تعیین شده ۱۱ ماهه در این مدت محقق شده و در این بخش ۱۴ درصد عقب‌ماندگی وجود داشته است. اما اگر بخواهیم با توجه به اعداد به دست آمده درصد تحقق اهداف صادراتی در طول سال گذشته را بررسی کنیم در نهایت ۷۹ درصد این اهداف عملیاتی شده و ۲۱ درصد عقب‌ماندگی از برنامه وجود دارد. البته طبیعی است با اعلام آمارهای اسفندماه این ارقام دستخوش تغییر می‌شود.

در سال‌های گذشته در موارد متعدد صادرکنندگان این گلایه را مطرح می‌کردند که ثبات نرخ ارز موجب شده است صادرات با دشواری‌های متعدد همراه شود. در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۶ با تغییر نرخ ارز اگرچه تراز تجاری کشور همچنان حدود شش میلیارد دلار منفی باقی ماند، اما آمارها نشان داد در یازدهمین ماه سال حدود چهار میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

بدین‌ترتیب تا پایان بهمن ماه صادرات ایران به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید. واردات نیز در این مدت بالغ بر ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار بود که اختلاف این دو عدد گویای آن است که تراز تجاری ایران تا پایان بهمن‌ماه به اندازه پنج میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار منفی بوده است. با این وجود به واسطه افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته و به ویژه بهمن‌ماه درآمدهای صادراتی افزایش یافته و در یازدهمین ماه سال در قیاس با مدت مشابه سال ۱۳۹۵ در حالیکه وزن کالاهای صادراتی ۰.۸۱ درصد رشد داشته ارزش این کالاها ۴.۹۶ درصد بالا رفته است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 918785

وب گردی

وب گردی