افت درآمد نفتی علت گرانی ارز در اواخر سال ۹۶ بود/ مطالبه مجلس از دولت برای کاهش ۸۰۰ تومانی قیمت دلار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در اواخر سال قبل به دلیل کاهش درامد نفتی دولت در ۶ ماهه ابتدایی سال بوده است، گفت: قیمت دلار باید به ۴۲۰۰ تومان کاهش یابد و این مطالبه را از مدیران ارشد دولت پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد حسینی با بیان اینکه متاسفانه در لایحه و قانون بودجه قیمت دلار و قیمت فروش نفت به صورت صریح ذکر نمیشود، گفت: در لایجه بودجه تنها یک رقم کلی به عنوان درامد نفتی برای هر سال ذکر می شود.

عضو هیئت امنای صندوق توسعه ملی گفت: در این بین 30 درصد درآمد ارزی مذکور را به صندوق توسعه ملی، 14.5 درصد به وزارت نفت و ما بقی را به دولت که رقم آن مثلا در ردیف 210109 آمده است، اختصاص میدهیم، این رقم برای سال جاری 101 هزار میلیارد تومان بوده است.

این نماینده مجلس گفت: به این ترتیب هر تغییری که در نرخ ارز، تعداد بشکه نفت به فروش رفته و همچنین قیمت نفت اتفاق بیافتد اجازه داریم تنها تا سقف ردیف 210109 پول حاصله را به خزانه واریز کنیم.

او افزود: گاهی اوقات در طول یک سال دیده می‌شود که قیمت یا حجم نفت به فروش رفته با کاهش رو به رو شده است و برای جبران این کسری درآمد، دولت نرخ ارز را افزایش میدهد. حال اگر ریال بدست آمده از سقف مندرج در ردیف مذکور بیشتر شد مابقی درآمد باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

کاهش درآمد نفتی در نیمه نخست سال عامل افزایش قیمت ارز در نیمه دوم سال

حسینی ادامه داد: بر اساس این تحلیل دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در برهه انتهایی سال، کاهش درآمد ارزی دولت در نیمه نخست سال 96 از محل فروش نفت بوده است.

تعمد ایرلاین های ترک برای خروج ارز از ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به آمار بالای متقاضیان ارز برای سفرهای خارج کشور گفت: ایرلاین های ترکیه برای تشویق مردم ایران جهت سفر به این کشور قیمت بلیط پرواز را کاهش داده اند و مردم با مبالغ کمتری میتوانند به ترکیه سفر کنند. حال فرض کنید هر مسافر همراه خود 1000 دلار به خارج از کشور ببرد و از طرفی تعطیلی صرافی در روزهای نخست سال عرضه و تقاضا را به هم زده است و متاسفانه نهادهای متولی نیز در این برهه تعلل داشته و عملکرد قابل قبولی نداشته اند.

صحنه گردانی دلال ها با ارزهای تزریقی از کشورهای عربی

مدیر کل سابق دیوان محاسبات کشور گفت: برخی گزارشها از آن حکایت دارد که برخی دلالان، ارز را از کشورهای حاشیه حلیج فارس وارد کشور کرده و در ایام عدم حضور بازیگر اصلی بازار ارز یعنی بانک مرکزی، روند عرضه و تقاضا را در دست گرفته اند.

مطالبه کاهش 800 تومانی قیمت دلار

او با بیان اینکه امیدواریم با کاهش تقاضا بعد از تعطیلات نوروزی قیمت دلار کاهش یابد، گفت: مطالبه ما کاهش قیمت دلار به 4200 تومان است.

احتمال کاهش میزان ثبت سفارش به دلیل پیش بینی بازگشت رکود از سوی تولیدکنندگان

او تاکید کرد: در حال حاضر و با افزایش یکباره قیمت دلار، تولید کنندگان برای ثبت سفارش واردات مواد اولیه دچار سرگردانی شده‌اند و این وضعیت میتوانند تولید داخل را نیز با چالش رو به رو کند.

برخی نمایندگان مجلس تصمیمات دولت برای جبران کسری بودجه را دلیل اصلی افزایش قیمت ارز در بازه انتهای سال 96 عنوان کرده اند، در این بین برخی تحلیلها نقش نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومانی که در سنوات اخیر رشد سالیانه 30 درصدی را تجربه کرد را از عوامل تشدید التهابات ارزی عنوان کرده اند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 918807

وب گردی

وب گردی