خرید تضمینی گندم آغاز شد؛ دولت هنوز نرخ خرید را تعیین نکرده است

خرید تضمینی گندم کشاورزان در حالی آغازشده است که هنوز نرخ قطعی خرید تضمینی این محصول توسط شورای اقتصاد اعلام‌ نشده است و هم اکنون خریدها بر اساس قیمت سال قبل صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ خرید تضمینی کالای اساسی گندم، از 6 فروردین در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد، اما با وجود گذشت بیش از شش ماه از آخرین مهلت شورای اقتصاد برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، این نرخ هنوز اعلام نشده است.

دولت موظف بود هم‌زمان با آغاز سال زراعی جدید و در مهر ماه، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام می کرد تا کشاورزان و زارعان بتوانند درباره نوع کشت خود تصمیم گیری داشته باشند اما با توجه با اختلاف نظری که میان وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد بر سر قیمت تضمینی محصولات کشاورزی (گندم) وجود داشت نرخ این محصولات اعلام نشد.

وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را بر اساس نرخ تورم به شورای اقتصاد داده بود اما این شورا با توجه به یارانه ای که برای خرید تضمینی گندم باید بپردازد با این افزایش قیمت موافقت نکرده است. در سال زراعی گذشته نیز شورای اقتصاد بخشی از پول کشاورزان بابت خرید گندم را با فروش اوراق تامین کرد.

بنابراین گزارش با وجود این عدم اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خرید تضمینی گندم با نرخ سال قبل آغاز شده و این طور اعلام شده است که در صورت تغییر قیمت مابهالتفات آن به زارعان پرداخت می‌شود.

در سال زراعی گذشته، خودکفایی گندم درکشور حاصل‌شده و حتی بخشی از مازاد تولید نیز صادر شد؛ بر اساس پیش بینی‌های انجام شده به نظر نمی‌رسد که در سال جاری نیز مشکلی برای تأمین گندم مورد نیاز در داخل نداشته باشیم و پیش بینی خرید 10 میلیون و 500 هزار تن از این محصول به شکل تضمینی شده است.

معاون وزیر: اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تا یک هفته دیگر

یزدان سیف در این ارتباط گفت: گندم با قیمت سال گذشته به صورت علی الحساب خریداری و از کشاورزان با ابلاغ قیمت های خرید تضمینی سال زراعی جاری،مابه التفاوت آن به کشاورزان پرداخت میشود.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی در شهریور سال قبل پیشنهاد قیمتی خود را برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد ارائه داد و بررسی های صورت گرفت و با وجود بحث های کارشناسی زیاد به قیمت نهایی رسیده نشد و ما کمامکان منتظر ابلاغ نرخ خای خرید تضمینی توسط شورای اقتصاد هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامهه داد: با تخیص بودجه و مشخص شدن اعتبارات رایانه ای دولت سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصادی با سهولت بیشتری می توانند قیمت تضمینی را در سریع ترین زمان ممکن و حدکثر ظرف هفته آینده ابلاغ کند.

او تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال 10میلیون و 200هزارتن تا 10 میلیون و 500 هزارتن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

401

کد خبر: 918834

وب گردی

وب گردی