افزایش موارد سگ گزیدگی در مناطق حاشیه شهر زاهدان /تاکید بر مراقبت از کودکان خردسال و سالمندان

به دنبال گزارش واصله چند مورد سگ گزیدگی در مناطق حاشه شهر زاهدان معاون بهداشتی دانشگاه بر مراقبت از کودکان وسالمندان به منظور پیشگیری از حمله سگهای ولگرد تاکید کرد .

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کارگروه بررسی بیماری هاری اظهار داشت: ساماندهی وجمع آوری زباله ها و پسماندها در حاشیه شهرها و روستاهای استان از عوامل موثر کاهش بیماری هاری وکنترل سگ های ولگرد است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال96 وضعیت مراقبت بیماری «هاری» در استان سیستان و بلوچستان تشدید یافت که لازم است برای پیشگیری از این بیماری خطرناک با هماهنگی سازمان های ذیربط چاره اندیشی شود و از آنجایی که بیماری هاری متعاقب حیوان گزیدگی می تواند بروز کند، لازم است شهروندان با مراجعه بموقع به مراکز و پایگاههای سلامت و انجام واکسیناسیون برای هرگونه حیوان گزیدگی اقدام لازم به عمل آورند.

وی ادامه داد: با وجود تلاش های انجام شده از سوی برخی دستگاه های مرتبط، به ویژه سازمان دامپزشکی استان برای واکسیناسیون دام های اهلی و سایر اقدامات لازم، متاسفانه وجود سگهای ولگرد در شهرها و روستاها موجب نگرانی مردم شده و بیشترین گروهی که در معرض خطرگزش هستند کودکان و افراد سالخورده هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه گزش سگ به عنوان شایعترین راه انتقال هاری در استان است، گفت: ابتلا به بیماری هاری به مرگ حتمی منجر می شود و روند پیگیری و همچنین واکسیناسیون وایمن سازی به موقع فرد مورد گزش قرار گرفته بهترین راه کنترل این بیماری است.

ابتلا به بیماری هاری به مرگ حتمی منجر می شود و روند پیگیری و همچنین واکسیناسیون وایمن سازی به موقع فرد مورد گزش قرار گرفته بهترین راه کنترل این بیماری است



دکتر طباطبایی تصریح کرد: ساماندهی وجمع آوری زباله ها و پسماندها ازحاشیه شهرها، آموزش واطلاع رسانی به مردم و تشکیل کمیته های اتلاف سگهای ولگرد مهمترین اقداماتی است که باعث کاهش تعداد سگ های ولگرد می شود

وی همکاری بین بخشی با سازمان محیط زیست، دامپزشکی، شهرداری ها و دهیاری ها و همچنین دانشگاه علوم پزشکی را به عنوان اصلی ترین و مهمترین گام درجهت پیشگیری از بیماری «هاری» دانست و همچنین به نقش اصلی سازمان هایی مانند آموزش و پرورش نیز تاکید کرد.

700

کد خبر: 918902

وب گردی

وب گردی