اوج گرما و سرمازدگی در صعودهای بهاری/ پرحادثه‌ترین ارتفاع ایران کجاست؟

نجاتگران هلال احمر معتقدند با وجود اینکه امدادرسانی در حوادث مختلف جاده، دریا و کوهستان صورت می‌پذیرد ولی کار امداد در کوه از سخت‌ترین امدادرسانی‌ها تلقی می‌شود که به بدنی آماده و همچنین دلسوزی و تلاشی مضاعف نیاز دارد.

به گزارش ایسکانیوز، با شروع فصل بهار، اشتیاق به صعودهای کوهپیمایی و متعاقباً کوهنوردی در بین افراد و علاقه‌مندان به ارتفاعات نیز بیشتر و افزایش می‌یابد و یکی از پرمخاطب‌ترین ارتفاعات در ایران مربوط به ارتفاعات بام تهران است که بیشتر به عنوان ارتفاعات تفریحی و کوهنوردی با نام توچال برای هر پایتخت‌نشینی آشناست، و کمتر فردی امکان دارد به ارتفاعات توچال رفته باشد و آدم‌های با لباس‌های قرمز و رنگی امداد را مشاهده نکرده باشد.

شیرپلا از پُرحادثه‌ترین پایگاه‌های امداد کوهستان ایران است

برگشت از ارتفاعات تا قبل از ساعت 14 و در نهایت قبل از تاریکی هوا

از شروع میدان معروف سربند (دربند) با آن مجسمه قدیمی‌اش و پایگاه امدادی هلال احمر با حضور نجاتگران که بیشتر در پایان هفته فعال هستند، چشم هر رهگذری را به خود مشغول می‌کند که هم جلوه آسایش هستند و هم استرس‌. زیرا به قول برخی از افراد وقتی چند امدادگر را با یکدیگر می‌بینیم نشان از وقوع یک حادثه در کوه است.

در یکی از صعودهای هفته نخست سال 97 به مقصد شیرپلا، برای تهیه گزارش امداد نوروزی، با حسین خسروی - مدیر آموزش امداد و نجات کوهستان هلال احمر شمیرانات استان تهران همراه شدیم و او نیز در قالب توصیه‌های اولیه برای صعودهای بهاری به مواردی اشاره می‌کند و می‌گوید: در فصل بهار صعودها به لحاظ غیرپیش‌بینی بودن وضعیت هوا کمی با پیچیدگی مواجه است و متعاقباً کوه‌پیما و کوهنوردان باید لباس‌های مناسب و حداقل تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشند زیرا هر لحظه امکان تغییر آب و هوا و شاهد بارش خواهیم بود، بنابراین ما در صعودهای بهاری بیش از همه با سرمازدگی و همچنین گرمازدگی مواجه می‌شویم.

شیرپلا پُرحادثه ترین ارتفاع ایران/ ساعت طلایی برگشت از کوه

این کوهنورد باتجربه که هم‌اکنون نیز مسولیت آموزش امداد کوهستان را برعهده دارد، بر برگشت از ارتفاعات تا قبل از ساعت 14 و در نهایت قبل از تاریکی هوا تاکید ویژه‌ای می‌کند و ادامه می‌دهد: پایگاه شیرپلا از جمله پُرحادثه‌ترین پایگاه‌های امداد کوهستان ایران است و از جمله بیشترین عملیات‌های امدادهوایی با بالگردها را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

خسروی با گلایه تکراری نسبت به رعایت نکردن افراد به خصوص کوه‌پیماها در عدم پوشیدن کفش مناسب که بیشترین دلیل حادثه‌ها در ارتفاعات نیز از سمت همین کفش‌های نامناسب است، عنوان می‌کند: افراد علی‌الخصوص کوهنوردان نیز می‌توانند به صورت رایگان از آموزش‌های هلال احمر در حوزه صعود به ارتفاعات بهره‌مند شوند و کافی است به یکی از شعب هلال احمر در مناطق مسکونی خود مراجعه کنند.

سخت‌ترین امدادرسانی در کوه‌ها

همچنین از گفته‌ نجاتگرهای کوهستان مشخص می‌شود که آنان به هیچ‌وجه در مواجهه با مصدومان وظیفه درمانی ندارند و باید با اقداماتی مانند کمک‌های اولیه؛ مصدوم را برای رساندن به مراکز درمانی به پایین ارتفاعات برسانند، کما اینکه برای کارهای چون تزریق با پزشک ارتباط برقرار می‌کنند.

با این وجود نجاتگران هلال احمر معتقدند با وجود اینکه امدادرسانی در حوادث مختلف جاده، دریا و کوهستان صورت می‌پذیرد ولی کار امداد در کوه از سخت‌ترین امدادرسانی‌ها تلقی می‌شود که به بدنی آماده و همچنین دلسوزی و تلاشی مضاعف نیاز دارد.

تسنیم ۷۰۵

کد خبر: 919047

وب گردی

وب گردی