باید نظام‌های غذایی پایداری را ایجاد کنیم /بوم‌شناسی کشاورزی برای تغذیه سالم و حفظ محیط زیست ضروری است

مدیرکل فائو در دومین نشست بین‌المللی بوم‌شناسی کشاورزی، ایجاد نظام‌های غذایی سالم‌ و پایدارتر را خواستار شد و گفت: بوم‌شناسی کشاورزی می‌تواند به چنین تحولی بینجامد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ایران، «خوزه گرازیانو داسیلوا» در این نشست، افزود: اکنون تولید غذا در نظام‌های کشاورزی همراه با مصرف شدید منابع است که هزینه بسیاری بر محیط‌ زیست وارد می کند؛ بنابراین شاهد تخریب اراضی، جنگل‌ها، آب، کیفیت هوا و تنوع زیستی هستیم.
او ادامه داد: تمرکز بر تولید غذا به هر بهایی، برای از بین بردن گرسنگی کافی نبوده و ما با شیوع جهانی پدیده چاقی مواجه ایم.
مدیر کل فائو با بیان اینکه باید روش تولید و مصرف غذا متحول شود، گفت: باید نظام‌های غذایی پایداری را ایجاد کنیم که غذای سالم و مغذی ارائه کرده و در عین حال از محیط ‌زیست نیز حفاظت می‌کند.
به گفته او، بوم‌شناسی کشاورزی با تلفیق دانش سنتی و علمی، رویکردهای اکولوژیکی و اجتماعی را در نظام‌های کشاورزی به کار برده و بر تعامل بین گیاهان، حیوانات، انسان‌ها و محیط‌زیست تمرکز دارد.
داسیلوا ضمن درخواست از سیاستگذاران کشورها برای حمایت بیشتر از بوم‌شناسی کشاورزی گفت: برای حرکت رو به جلو، باید دولت‌ها و سیاستگذاران جهان تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند.
او تاکید کرد: بوم‌شناسی کشاورزی می‌تواند از منابع طبیعی و تنوع زیستی حفاظت کرده و همچنین سازگاری در برابر تغییرات اقلیمی را تقویت کند.
مدیرکل فائو اضافه کرد: این رویکرد، مقاومت خانوارهای روستایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه که با پدیده گرسنگی مواجه اند را بهبود می‌بخشد.
او گفت: بوم‌شناسی کشاورزی همچنین به تولید و مصرف غذای سالم و مغذی یاری رسانده و اقتصاد و بازارهای محلی را رونق می‌دهد.
دومین نشست بین المللی بوم شناسی کشاورزی از سوم تا پنجم آوریل (14 تا 16 فروردین) در مقر اصلی سازمان فائو در رم در حال برگزاری است.
در این نشست سه روزه، 700 سیاستگذار، کارشناس بوم‌شناسی کشاورزی، محققان دانشگاهی و نمایندگان کشورها، جامعه مدنی، بخش خصوصی و نیز کارگزاری‌های سازمان ملل حضور دارند تا درباره عناصر و اقدامات کلیدی برای تقویت به کارگیری این رویکرد، بحث و تبادل نظر کنند.
نشست یادشده بر شناسایی نیازها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی ارتقای سیاست‌ها، اقدامات و سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌شناسی کشاورزی متمرکز است.
فائو نخستین نشست بین‌المللی بوم‌شناسی کشاورزی را در سال 2014 برگزار کرد و از آن زمان نشست‌هایی در آمریکای لاتین، جنوب آفریقا، اروپا، آسیاسی مرکزی و آسیا و اقیانوسیه برگزار شده است.
در چهار سال گذشته، بیش از 1400 شرکت کننده از 170 کشور جهان در تلاش‌های جهانی برای بحث و گفت وگو درباره اهمیت و پتانسیل بوم‌شناسی کشاورزی حضور داشته‌اند.

402

کد خبر: 919300

وب گردی

وب گردی