عملیات علیه داعش در سوریه به سرعت رو به اتمام است

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای عملیات نظامی علیه داعش در سوریه را «به سرعت رو به اتمام» توصیف کرد و گفت آمریکا به مشورت با متحدانش درباره طرح‌های آینده ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز ، همزمان با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خروج قریب‌الوقوع نظامیان آمریکایی از سوریه، کاخ سفید مأموریت نظامی این کشور «برای شکست داعش در سوریه» را «به سرعت رو به اتمام» توصیف کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «مأموریت نظامی برای نابودی داعش در سوریه به سرعت رو به اتمام است و داعش تقریبا به طور کامل در حال نابودی است.»

این بیانیه با این حال می‌افزاید: «ایالات متحده و متحدان ما به نابود کردن اندک حضور باقی‌مانده داعش در سوریه که هنوز توسط نیروهای ما نابود نشده‌، متعهد هستند. ما به مشورت با متحدان و دوستان خود درباره طرح‌های آینده ادامه خواهیم داد. انتظار داریم کشورهای منطقه و فراتر از آن، به علاوه سازمان ملل متحد، برای رسیدن به صلح و اطمینان از اینکه داعش دیگر هرگز ظهور نکند، کار کنند.»

در حالی که مقام‌های نظامی آمریکایی پیش از این بارها از لزوم حضور بلندمدت این کشور در سوریه برای «اطمینان از نابودی داعش» و «مقابله با نفوذ ایران» صحبت کرده بودند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش ناگهان گفت نیروهای این کشور باید سوریه را ترک کنند.

وی می‌گوید آمریکا در هفده سال گذشته ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده و در مقابل هیچ منفعتی دریافت نکرده است. او شب گذشته ادامه حضور نظامی در سوریه را به پرداخت هزینه‌های مالی این حضور از سوی عربستان سعودی مشروط کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا امروز گفت ترامپ در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت ملی این کشور با حضور کوتاه‌مدت نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت کرده، اما گفته این مأموریت نباید از «مقابله با داعش» فراتر رود.

با این حال، روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از همین مقام نوشته ترامپ مخالفت تعهد بلندمدت برای حضور نظامی در سوریه است و به فرماندهان نظامی آمریکایی دستور داده برای خروج از سوریه آماده باشند.

مواضع متناقض مقام‌های آمریکایی درباره ادامه حضور در سوریه یا خروج از این کشور موجب شده تا مانند مسائلی دیگر چون برجام و پرونده کره شمالی، در این پرونده هم موضع آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

کد خبر: 919309

وب گردی

وب گردی