چرا نامی از ایران به عنوان قربانیان سلاح‌های شیمیایی نمی‌برید؟

علیرضا جهانگیری گفت: اظهاراتی در مورد کشورهای قربانی سلاح های شیمیایی بیان کردند، چرا نامی از ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی نبردند؟

به گزارش ایسکانیوز، پس از حادثه مصدومیت دو تبعه روسیه در سالزبری انگلستان توسط عامل شیمیایی اعصاب و اتهامات انگلستان علیه روسیه مبنی بر دست داشتن در این حادثه، هیأت روسیه از سازمان منع سلاح های شیمیایی خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای اجرایی این سازمان شد.

علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی در جریان جلسه فوق العاده شورای اجرایی این سازمان، بیانیه مشترکی را به نمایندگی از سوی کشورهای روسیه، چین، پاکستان، سوریه، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان قرائت کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در اظهارات خود بر ضرورت حل و فصل اختلاف به وجود آمده در خصوص حادثه سالزبری از طریق همکاری و گفتگوهای سازنده بین طرفین به منظور برون رفت از وضعیت به وجود آمده تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش سازمان منع سلاح های شیمیایی در تحقیق راجع به هرگونه اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی تاکید کرد: سیاسی کردن هر موضوعی در چارچوب کنوانسیون سلاح های شیمیایی به نفع دولت های عضو نبوده و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را در معرض خطر قرار می دهد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خواستار به کارگیری سازوکارهای موجود در چارچوب کنوانسیون و سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان تنها نهاد صلاحیت دار در این رابطه شد و بر ضرورت پرهیز از هرگونه پیش داوری و اتهام پراکنی تاکید کرد.

جهانگیری همچنین اضافه کرد: آنهایی که در این جلسه اظهاراتی در مورد کشورهای قربانی سلاح های شیمیایی بیان کردند، چرا نامی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی نبردند؟ ایران نه تنها قربانی کاربرد سلاح های شیمیایی است، بلکه قربانی سکوت جهانی است. موضع ما همواره محکومیت کاربرد سلاح های شیمیایی توسط هرکس در هرکجا و در هر زمان بوده است.

در این جلسه معاون وزیر صنایع روسیه (رئیس هیات این کشور) تاکید کرد: انگلستان و فرانسه از ارائه پاسخ به سوالات سفارت روسیه در لندن و همچنین دسترسی کنسول این کشور به اتباع روسی خودداری کرده اند.

این مقام روس بر آمادگی کشورش برای همکاری مشترک به منظور کشف حقیقت تاکید کرد.

در این نشست تصمیم پیشنهادی روسیه و مورد حمایت چین و ایران مبنی بر بررسی مشترک حادثه با انگلستان و استفاده از سازوکارهای موجود در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی به تصویب نرسید.

گزارش این نشست نیز با مخالفت ایران و روسیه با متن پیشنهادی گروه غرب به تصویب نرسید و جلسه بدون گزارش خاتمه یافت.

منبع: مهر

305

کد خبر: 919362

وب گردی

وب گردی