نیکی هیلی: با اروپایی ها در پی تغییر برجام هستیم

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، برجام را توافقی بد دانست و گفت: جهان اکنون این فرصت را دارد که یک توافق بد را بپذیرد یا آن را رد کند و ما با همکاران اروپایی خود در حال کار هستیم تا این توافق تغییر کند.

به گزارش ایسکانیوز،نیکی هیلی در نشستی با عنوان «مقابله با چالش‌های حکومت داری در جهان امروز» در دانشگاه «دوک» حضور یافت و این مطلب را مطرح کرد.

وی با بیان این ادعا که برنامه موشک های بالستیک ایران تهدیدی برای ثبات منطقه است، افزود: ما با همکاران اروپایی خود در حال کار هستیم تا این توافق اصلاح شود و دولت ایران به خاطر حمایت از تروریسم منطقه ای پاسخگو شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با یادآوری این که رئیس جمهوری آمریکا گفته است که در پایان مهلت نیمه ماه مه، تداوم مشارکت ما را در این توافق تعیین خواهد کرد، افزود: رویکرد قوی ما، پاسخگو کردن ایران به خاطر اقداماتش است.

هیلی این رویکرد را ارسال یک پیام قوی به ایران و همچنین به کره شمالی دانست و ادامه داد: خروج آمریکا از برجام می تواند پیامی به کره شمالی باشد که ما نمی توانیم در خروج از این توافق صادق باشیم.

وی این دریافت را کاملا اشتباه دانست و ادامه داد در عوض، بند غروب آفتاب و پایان محدودیت موشک های بالستیک ایران به کره شمالی می گوید ما کاسبیم.

نماینده آمریکا در حالی که جامعه بین المللی غیر از معدود طرف های منطقه ای از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند، مدعی شد: پذیرش غلط توافق بد تنها روشن می سازد که پیروزی توخالی است و تلاش ما را برای امنیت مان با شکست مواجه می سازد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با ادعای این که ایران یک کشور بی ثبات کننده در منطقه است، گفت: این باعث شد که اعضای جامعه بین الملل گرد هم آیند تا راه حلی بیابند.

هیلی بدون توجه به این که میلیاردها دلار حق ملت ایران به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و شورای امنیت، در تصرف غیرقانونی این کشورها قرار داشت، افزود: آنها تصمیم گرفتند تا 100 میلیارد دلار به ایران بدهند تا رفتار خود را تغییر دهد.

وی خاطر نشان کرد: آنها می گویند که در دانشگاه ها و پژوهشگاه های نظامی، فعالیت های هسته ای انجام می شود اما ایران 28 روز متوالی به آنها اجازه بازرسی نمی دهد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: به نظر ما همه موضوعات همچون بررسی سایت های نظامی، دانشگاه ها و اماکنی که می دانیم در آنجا فعالیت های هسته ای انجام می شود، نیامده است.

هیلی با بیان این که بگذارید از مزایای این معامله بگویم، گفت: 100 میلیارد دلار به آنها دادیم اما آنها به نقض قطعنامه ها ادامه دادند، آزمایش موشک بالستیک، حمایت از گروه های تروریستی در سوریه، لبنان، یمن و غزه را ادامه دادند و تسلیحات نظامی را به همسایگان همچون حوثی های یمن فروختند.

وی افزود: در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد لیستی از نقض قطعنامه ها توسط ایران آمده بود، آیا می توانیم چون اروپایی ها چشممان را بر روی آنها ببندیم؟نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: بند غروب آفتاب 10-15 سال به پایان می رسد و اکنون سه سال آن گذشته است، آیا شما با آن راحتید؟ یا می توانیم به گزینه دیگری نگاه کنیم؟هیلی در حالی که می گفت اروپا موافق برجام است، گفت: ما با اروپا کار می کنیم تا این توافق اصلاح شود، ما می توانیم آزمایش های موشک بالستیک ایران را متوقف کنیم.

می توانیم جلوی حمایت آنها از تروریسم و ارسال اسلحه به حوثی ها (انصار الله) را بگیریم و ما می توانیم بند غروب آفتاب را تغییر دهیم.

او با ابراز ناامیدی از همراهی اروپا در تغییر برجام افزود: وقتی که ما هر روز تلاش صادقانه ای برای تغییر برخی موضوعات انجام می دهیم اما هیچ چیزی تغییر نمی کند.

نماینده آمریکا تغییرات درخواستی ترامپ را مربوط به ارزش های ثابت این کشور دانست و با چشم پوشی تریلیون ها دلار هزینه واشنگتن در راه اندازی گروه های تروریستی و ویرانی کشورهای منطقه، مدعی شد: ما قصد نداریم از یک بازیگر حامی تروریست حمایت کنیم.

هیلی همسو با خواست سردمداران رژیم صهیونیستی که در همین نشست آن ها را بزرگترین دوست آمریکا نامید، مدعی افزایش تحریم های ایران شد و گفت: اگر اروپا می خواهد در این توافق بماند، می تواند اما ما تحریم ها را باز می گردانیم.

او افزود: آنها می خواهند با ایران تجارت کنند و 100 میلیارد دلار را نگهدارند، اما ما مجبور نیستیم بخشی از آن باشیم.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا باید در مهلت های مشخص، پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را با ارائه مستندات لازم تعیین کند.

همچنین به دنبال توافق هسته ای، رئیس جمهوری آمریکا باید تحریم های مرتبط به فعالیت های هسته ای ایران که در سایر قوانین آمده است را اسقاط کند.

ترامپ در ماه ژانویه و در تمدید اسقاط این تحریم ها اعلام کرد اگر اصلاحات مد نظر او در برجام اعمال نشود، از این توافق خارج خواهد شد.

301

کد خبر: 919559

وب گردی

وب گردی