سه عیدانه برای ۱۲درصد ایرانی‌ها که بیماری خاموش دارند

دیابت بیماری خاموشی است که برآورد می‌شود از هر ۲۰ ایرانی یک نفر به آن مبتلاست و نیمی از این تعداد هم نمی‌دانند که دیابت دارند،حال بالاترین مقام تجهیزات پزشکی ایران، به تشریح سه عیدانه از جنس حمایت از کالای ایرانی برای بیماران مبتلا به‌دیابت در سال ۹۷ می‌پردازد.

به گزارش ایسکانیوز ، یکی از آخرین مهمان‌های رسانه‌ای خبرگزاری در حوزه سلامت در روزهای پایانی سال 96 مدیر جوانی بود که امروز به دلیل قابلیت‌های مدیریتی و سوابق تخصصی‌اش، سکان مهمی را در کشور بر عهده گرفته است که به عقیده متخصصان حوزه سلامت، این سکان حتی پیچیده و گسترده‌تر از حوزه دارویی کشور است زیرا حوزه دارو 22 هزار قلم را دربرمی‌گیرد ولی حوزه فعالیتی آقای دندانپزشک - دکتر "رضا مسائلی" که مدیریت بر بازار بزرگ تجهیزات پزشکی ایران را بر عهده دارد در یک مقایسه آماری می‌توان اهمیت گسترده این حوزه را نسبت به دارو تصور کرد، زیرا حوزه تجهیزات پزشکی برخلاف حوزه دارو که دربرگیرنده 22 هزار قلم دارو است، حوزه تجهیزات پزشکی دربرگیرنده 550 هزار قلم کالا است.

از طرفی نیز این مدیری که دارای مدرک PhD مواد دندانی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است و عضویت در شورای سلامت دهان وزارت بهداشت را نیز برعهده دارد، جزو نادر مدیران حوزه سلامت کشور است که هم از رئیس سازمان متبوع خود یعنی سازمان غذا و دارو حکم گرفته است و هم از طرف وزیر بهداشت حکم مشاوری و اختیارات بالاتری را دریافت کرده است، بطوریکه دکتر اصغری- رئیس سازمان غذا و دارو در نخستین نشست خبری خود که با دست شکسته نیز حضور یافته بود در پاسخ به چنین احکامی برای دکتر مسائلی و چگونگی فعالیت حوزه مدیریتی این مدیر جوان که برخی‌ها او را نخبه می‌خوانند، به لبخندی بسنده می‌کند و می‌گوید: «دکتر مسائلی هم ردیف حوزه مدیریتی ما در سازمان غذا و دارو اختیارات و فعالیت می‌کنند».

بنابراین چنین احکام و اختیاراتی نشان از اهمیت حوزه تجهیزات پزشکی برای مسؤلان کشور دارد، به‌طوریکه دکتر هاشمی در نخستین اظهارنظرهای خود در نوروز امسال نیز تاکید ویژه‌ای داشتند که اجازه نمی‌دهد به اسم تولید ایرانی؛ همان بلای که بر سر تولید خودروی وطنی آمد بر سر حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بیاید.

با این حال در گفتگوی مبسوطی که با دکتر "رضا مسائلی" - مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذاودارو و مشاور وزیر بهداشت در امور تجهیزات پزشکی صورت پذیرفت، مباحث متعددی مطرح شد که به فراخور اهمیت اخبار و نکته‌های کارشناسی مطالب؛ این مصاحبه تفصیلی در چند بخش مختلف منتشر می‌شود.

تسنیم: آقای دکتر در بحث بار بیماری‌ها، یکی از بیماریهای که در کشور ما تعداد قابل توجه ای از مردم ما را بیمار کرده است و آزاردهنده نیز است، بیماری دیابت است، بنابراین در حوزه تجهیزات پزشکی در حوزه این بیماری چه اقداماتی در دست انجام دارید؟

مسائلی: خبر خیلی خوبی که می‌توانم بگویم و برای سال 97 شاهد آن خواهیم بود تولید دستگاه اندازه گیری تست قند خون و از آن مهمتر اینکه تکنولوژی بسیار بالا و پیچیده ای آن است؛ همچنین نوارهای تست قند خون نیز هستند که این‌ها در طول چند سال گذشته در حال طراحی و تجاری سازی محصول بودند، شرکت‌های دانش بنیانی بودند که در این زمینه کار کردند و مراحل نهایی کار خود را طی کردند.

ما به عنوان وزارت بهداشت باید ضمانت کیفیت این محصولات را بدهیم و همچنین نظارت هم داشته باشیم که مصرف کننده دغدغه‌ای از لحاظ کیفیت نداشته باشد، به همین دلیل ممیزی‌ و کنترل‌های بسیار سختگیرانه و جدی را در مقام اجرا داریم و این تجهیزات در مراحل نهایی‌شان هستند و از سال 97 با تولید انبوه دستگاههای اندازه گیری تست قند خون و نوارهایشان مواجه خواهیم بود.

خبر خوب دیگر هم این است که این تجهیزات ضمن اینکه کیفیت لازم را داشته و استانداردهای اتحادیه اروپا را هم خواهند داشت؛ قیمت‌شان نیز از نصف کاهش خواهد یافت.

تسنیم: انسولین چطور ؟

مسائلی: آن در حوزه دارو می‌شود و حوزه ما نیست.

تسنیم: سوزن انسولین چطور؟

مسائلی: سوزن انسولین که سالهاست در کشور تولید می‌شود

تسنیم: منظور نوعی است که جایگزین سوزن انسولین شود و در سالهای گذشته نیز یکی دو شرکت دانش بنیان ایرانی به این کار اقدام کرده بودند، سرنوشت تولید تجاری آنها به کجا ختم شد؟

مسائلی: بله؛ این تجهیزات نیز در حال تجاری سازی هستند و امیدواریم که در سال 97 هم به تجاری‌سازی ادامه دهند.

گفتنی است، دکتر اسدالله رجب - رئیس انجمن علمی دیابت ایران در مصاحبه ای درباره تعداد مبتلایان دیابت در ایران عنوان کرده بود که بر اساس برآورده‌های صورت گرفته 12 درصد از جمعیت ایران که شامل 8 میلیون نفر می‌شوند، به بیماری دیابت مبتلا هستند در حالیکه نیمی از آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.

دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus), یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

تسنیم

701

کد خبر: 919612

وب گردی

وب گردی