کارآفرینی جوانان بخشی از خدمت سربازی می شود

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: باید پایش کنیم که کشور به چه مهارت هایی، در چه استان ها و با چه دیدگاهی نیاز دارد و بر مبنای آن آموزش هایی را در دوران سربازی را تعریف کنیم که مقداری از مدرک گرایی فاصله بگیریم.

محمد مهدی تندگویان در‌گفت‌و‌گو‌ با ایسکانیوز، در خصوص اشتغال زایی و مهارت آموزی جوانان در دوره ی خدمت سربازی گفت: باید پایش کنیم که کشور به چه مهارت هایی، در چه استان ها و با چه دیدگاهی نیاز دارد و بر مبنای آن آموزش هایی را در دوران سربازی تعریف کنیم که مقداری از مدرک گرایی فاصله بگیریم.

او افزود: در برخی روستاها و شهرستان ها به مهارت هایی نیاز داریم که ممکن است آکادمیک نباشد و آن مهارت می تواند به اشتغال منطقه کمک کند هم چنین جوانان امروزی بزرگترین خدمت را به کشور انجام می دهند که با ایجاد کارگاه و تولیدی هایی برای 20 جوان دیگر نیز شغل ایجاد کرده و به آن ها آموزش و حقوق می دهند که هیچ خدمتی زیباتر از این نمی توان در کشور ایجاد کرد و هیچ سربازی زیباتر از این سربازی وجود ندارد.

تندگویان تصریح کرد: هیچکس مخالف این نیست که باید دوران سربازی طی شود و برای حراست و امنیت کشور از نیروی جوانان کمک بگیریم اما اینکه جوانی وجود دارد که همت کرده و جایگاهی به وجود آورده که جوانان دیگر نیز در سرپرستی او صاحب شغل شوند؛ باید تمهیداتی صورت گیرد که کارآفرینی او بخشی از دوران سربازی باشد.

معاون وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: پیامی که از شبکه ی جوانان می توانیم ارائه دهیم این است که حدود 2 هزار تشکل اجتماعی در کشور وجود دارد که در وزارت ورزش و جوانان ثبت شده اند و در حوزه های مختلف اشتغال فعالیت می کنند هم چنین در موضوع اغتشاشات دی ماه سال گذشته یک نفر از تشکل ها و کارآفرینان وزارت ورزش و جوانان دستگیر نشد که نشان می دهد اگر به افراد پایگاه مدنی و اشتغال مناسب بدهیم که جایگاه و هویت خود را در کشور پیدا کند، هرگز به سمت اغتشاش و اعتراض نمی رود.

او با تأکید بر اینکه در بین دستگیرشدگان دانشجو و دانش آموز وجود داشته اما از بین تشکل های وزارت ورزش و جوانان حتی یک نفر نیز دستگیر نشدند افزود: این هدف ما از مهارت افزایی است که جوان مهارتی کسب کند و با آن هویت پیدا کند و با این هویت اشتغالش تأمین شود که در اینصورت به عنوان یک نخبه ی اجتماعی تلقی می شود.

تندگویان گفت: نخبگان اجتماعی به سمت اغتشاش و اعتراضات غیر مدنی نمی روند که خدمت مقدس سربازی بهترین دوران برای آموزش خیلی از موضوعات فرهنگی و اخلاقی است و یکی از رسالت های ما در معاونت جوانان، کاهش آسیب های اجتماعی است که اگر نیروهای مسلح بتوانند نیروهای با اخلاق تحویل جامعه دهند، برای اداره امور اجتماع راحت تر هستند که در این صورت دعواها و باندها کاهش می یابد.

او ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی که در خانواده وجود دارد بحث خشونت است و بهترین جایی که می توان به مردان یاد داد که در خانواده خشونت نداشته باشند و فضای خانواده را آرام نگه دارند، دوران سربازی است هم چنین یکی دیگر از مهارت هایی که باید به سربازان آموزش دهیم، مهارت زندگی کردن است که اگر مردان بیاموزند چگونه زندگی را تشکیل دهند، بخشی از آسیب های اجتماعی ما هم کاهش می یابد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: جامعه ورزش ما باید پیوند مجددی با حوزه ی سربازی داشته باشد و ورزش حرفه ای یک مهارت مشخصی است که باید در تفاهم و همکاری با نیروهای مسلح مدنظر قرار گیرد و همه ی سربازان با هدف و هویت مشخصی از خدمت فارغ شوند.

خبرنگار: حمید انصاری

202

کد خبر: 919725

وب گردی

وب گردی