حمایت از کالای ایرانی در حوزه سلامت چگونه محقق می شود؟

این موضوع که حمایت از کالای ایرانی باعث رونق اقتصاد کشور و اشتغال زایی خواهد شد بر کسی پوشیده نیست، برای تحقق بخشیدن هدف تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری لازم است چه مسئولان چه عامه مردم در راستای این هدف قدم برداشته و فرهنگسازی لازم در زمینه عدم خرید کالای غیر ایرانی رواج پیدا کند.

نیوشا یعقوبی - ایسکانیوز؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب سال 97 را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند . به اعتقاد ایشان، اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.همچنین مقام معظم رهبری اعلام کردند: «حمایت از کالای ایرانی» فقط مربوط به مسئولان نیست و آحاد ملّت می توانند در این زمینه کمک کنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

بدون شک زمانی که صحبت از حمایت از کالای ایرانی به میان می آید، ناخودآگاه ذهنمان به سمت پوشاک، تلفن همراه، لوازم منزل، خودرو و ... در حوزه اقتصادی می رود که از سایر کشورها به ایران وارد می شود، اما باید توجه داشت حمایت از کالای ایرانی می تواند شامل تمامی حوزه ها باشد برای مثال در حوزه فرهنگی می توان بر تولید بیشتر فیلم و سریال های ایرانی، ترویج داستان های ملی و... اشاره کرد و در حوزه اجتماعی به فرهنگسازی به دانش آموزان از دوران ابتدایی پرداخت.

همچنین حمایت از تولیدات داخلی در حوزه سلامت، درمان و تجهیزات پزشکی نیز یکی مهم ترین اقداماتی است که می توان در راستای تحقق حمایت از کالای ایرانی از آن یاد کرد.

آنچه می خوانید بازتاب نظر مراجع ، کارشناسان و مسئولان کشور برای شعار سال و حمایت از کالای ایرانی در حوزه سلامت است.

ایرج حریرچی: تا زمانی که داروی ایرانی وجود دارد،هیچ بیمارستانی مجاز نیست از داروی خارجی استفاده کند​

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته با حضور در برنامه نبض با موضوع حمایت از کالای ایرانی بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: تا زمانی که داروی ایرانی وجود دارد، هیچ بیمارستانی مجاز نیست از داروی خارجی استفاده کند.
وی در ادامه حمایت ها از کالاهای تولید داخل را نیازمند حرکت جهادی دانست و افزود: همه باید به این وظیفه دینی و ملی عمل کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اگر می خواهیم از کالای ایرانی در حوزه سلامت حمایت کنیم، حتما یکی از راه های بسیار مهم، ارتقاء کیفیت در تولیدات این حوزه است. ساماندهی تقاضا، سطح بندی خدمات تشخیصی و درمانی، زمینه سازی و تسهیل صادرات تولیدات داخل در حوزه دارو از جمله راه های حمایت از تولیدات داخلی در حوزه سلامت است.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات پزشکی ایرانی بیان کرد: از مجموع ۴۴ هزار تخت بیمارستانی که بازسازی شده بیش از ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از تولیدات داخلی و تجهیزات ایرانی استفاده شده است.

وی در پایان با تاکید بر حمایت وزارت بهداشت از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: به تولید کنندگان توصیه می کنم مراقب قیمت ها باشند و بازار را طوری تنظیم کنند که کالایشان را با قیمتی عرضه کنند تا مشتریان بتوانند بخرند.

آیت الله مکارم شیرازی:در حوزه سلامت،حمایت از داروی تولید داخلی بسیار مهم است

آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر بهداشتدر هفدهم فروردین ماه ضمن تاکید بر لزوم تحقق شعار امسال، گفت: در حوزه سلامت، حمایت از داروی تولید داخلی بسیار مهم است و باید کیفیت داروی ایرانی، افزایش پیدا کند.

آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار دکتر هاشمی در هفدهم فروردین ماه گفت: تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری، حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد، بسیار مهم است و باید در حوزه تجهیزات پزشکی و داروی ایرانی، کیفیت محصولات به قدری بالا برود که بتوانیم عزتمندانه با سایر کشورهای دنیا، رقابت کنیم.

دکترهاشمی: دارو، تجهیزات پزشکی و ... باید بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند

وزیر بهداشت در چهاردهم فروردین ماه در دیدار با کارکنان سازمان غذا و دارو با اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالاهای ایرانی گفت: باید توجه کرد که در این حوزه هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در جهت خودکفایی در طول 30 تا 40 سال گذشته اقدام نکرده است. عملکرد حوزه سلامت و جامعه پزشکی در این زمینه بی‌نظیر بوده است؛ چه در ارائه خدمات پزشکی و چه در سایر موارد. به طوریکه در گذشته شاهد اعزام بیماران ایرانی به کشورهایی چون اسرائیل، آمریکا و ... بودیم. از طرفی در کشور نیز پزشکان غیرایرانی ارائه خدمت می‌کردند. این در حالیست که اکنون دو دهه است که نه تنها بیماران‌مان را به خارج اعزام نمی‌کنیم بلکه در حوزه سلامت پذیرش بیمار از سایر کشورها را هم داریم.

وی با بیان اینکه معتقدم در سال 97 باید مسیر سال گذشته را دنبال کنیم و حمایت از تولید داخل که وظیفه ملی، شرعی و قانونی‌مان است را انجام دهیم، گفت: البته گاهی اوقات به عدم حمایت از تولید داخل متهم می‌شویم، اما این حرف نشأت گرفته از زیاده‌خواهی عده‌ای است که تسلیم‌شان نشده و نمی‌شویم. بنابراین در حوزه تولید داخل، کیفیت و قیمت برایمان مهم است؛ چرا که این پول از جیب مردم اعم از کارگر، کارمند، یتیم و ... تامین شده و باید با ارزان‌ترین قیمت، بهترین کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم.

وزیر بهداشت افزود: البته محصول داخلی زمانی که در سایر کشورها و مجامع بین‌المللی بازار پیدا کند، اعتماد آفرین است. دارو، تجهیزات پزشکی و ... باید بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند. باید بدانیم که هزینه‌های زیادی برای ایجاد اعتبار در حوزه دارو انجام شده و در منطقه هم بازار وسیعی را در اختیار داریم. بنابراین اگر صنعت ما صادرات را به درستی بفهمد، می‌تواند بیش از شرایط موجود کارآفرین و ثروت آفرین باشد. مطمئنم که در سازمان غذا و دارو و در بخش‌های مختلف حواس‌تان را کاملا جمع می‌کنید.

غلامرضااصغری: ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده داروی تولید داخل مد نظرمان است

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید کالای ایرانی نام گرفته است، گفت: از گذشته هم در حوزه غذا و دارو به این موضوع توجه شده بود؛ به طوری که محدودیت‌هایی برای واردات اعمال شده و بخش اعظم بازار دارو و تجهیزات پزشکی به تولید داخل اختصاص داده شده بود. بنابراین در سال جدید نیز این سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کنند. در عین حال ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده داروی تولید داخل نیز مد نظرمان است؛ به طوریکه قیمت به گونه‌ای باشد که برای مردم و بیمه‌ها قابل تامین باشد.

وی تاکید کرد:‌ امیدوارم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که قیمت تمام شده داروی تولید داخل کمتر شود و بتوانیم در کشور از آن استفاده کنیم. در حال حاضر قیمت تمام شده کمی بالاست و بخش زیادی از ظرفیت تولید دارو در کشور خالی مانده است.

وزیر بهداشت: ۹۶ درصد از داروی کشور را خودمان تولید می‌کنیم

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در نهم فروردین ماه سال جاری در حاشیه بازدید از مرکز هدایت عملیات فوریت‌های پزشکی و سامانه ۱۹۰ با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جامعه پزشکی بیشترین نقش در حمایت از تولید ملی را دارد و بلندترین گام‌ها را در چند دهه اخیر در این حوزه برداشته است، گفت: ای کاش سایر بخش‌های جامعه نیز مانند جامعه پزشکی بودند چرا که امروزه در کشور برای دریافت هیچ خدمت پزشکی لازم نیست هموطنان به خارج از کشور سفر کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه صنعت و تجهیزات پزشکی افزود:۵۰ درصد از داروی مورد نیاز کشور از مواد اولیه و اشکال دارویی کاملا بومی است و ۹۶ درصد از داروی کشور را خودمان تولید می‌کنیم. ماده اولیه باقی مانده این میزان تولید دارو در کشور از خارج وارد می‌شود. همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد از تجهیزات پزشکی، بومی و تولید داخلی هستند.گفتنی است در حوزه سلامت مردم در وهله اول انتظار دارند تا بالاترین کیفیت را دریافت کنند بنابراین نباید کیفیت را فدای هیچ موضوع دیگری کنیم. مردم دل‌شان می‌خواهد بهترین خدمتی که می‌شود برای بیمارشان انجام داد را دریافت کنند.بر این اساس از همه تولید کنندگان داخلی انتظار داریم تا تلاش خودشان را برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی انجام دهند زیرا کیفیت باید در این حوزه حرف اول را بزند.

اگر می‌خواهیم تولیدات خودمان را محک بزنیم باید به میزان صادرات توجه کنیم

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تولیدات خودمان را محک بزنیم باید به میزان صادرات توجه کنیم اظهار کرد: باید ببینیم چه بخشی از تولیدات داخلی ما به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کرده است. خوشبختانه در بخش دارویی توفیقات خوبی داشته‌ایم و رشد صادرات دارویی در دولت یازدهم و دوازدهم سه برابر شده است.

وب با بیان اینکه در بخش صادرات دارویی کیفیت و قیمت از اهمیت بالایی برخوردار هستند، توضیح داد: روابط بین‌المللی در تعامل ما با کشورهای منطقه و دنیا نیز نقش مهمی در این عرصه دارد. به نظر می‌رسد تعامل ما با کشورهایی که هم از نظر فرهنگی و هم از نظر سیاسی با ما همسو هستند ظرفیت بیشتری برای افزایش تعاملات دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی باید از این ظرفیت استفاده کنند و بهبود کیفیت و قیمت را مد نظر قرار دهند و در عین حال مطمئن باشند دولت نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.

ابلاغ دستورالعمل حمایت از کالاهای بهداشتی و آرایشی تولید داخل

اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در راستای شعار امسال در ششم فروردین ماه دستورالعمل حمایت از کالاهای تولید داخل در سال ۹۷ را به معاونین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، انجمن تولید کنندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی و انجمن صنایع سلولزی ایران ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل اشاره شده است، به منظور حمایت از تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی در داخل کشور و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، با عنایت به رای شماره ۱۲۵۸۵۳/۶۸۸/د مورخ ۱۳۹۶.۱۲.۲۱ کمیته فنی و قانونی اداره کل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی از تاریخ ۹۷.۱.۱ با درخواست های مرتبط با فرآورده های آرایشی و بهداشتی طبق مفاد رای مذکور عمل می‌شود.

گفتنی است این دستورالعمل به مدت یکسال در جهت حمایت از تولید داخل است با توجه به اینکه صنعت موظف است کیفیت و تنوع محصولات را افزایش دهد در انتهای سال ۹۷ بررسی های مجدد انجام خواهد گرفت و دستور العمل بازنگری خواهد شد.

تاکید رئیس سازمان غذا و دارو بر لزوم حمایت بیشتر از تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی

دکتر غلامرضا اصغری، در ششم فروردین ماه در دیدار نوروزی با مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی و کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی بر لزوم حمایت بیش از پیش از تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی تاکید کرد.در این دیدار رییس سازمان غذا و دارو، ضمن تایید اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۶ در حوزه تجهیزات پزشکی، بر استمرار روند کارها و ازجمله بحث بازبینی و بروزرسانی قیمت گذاری در سال جاری تاکید کرد.

دکتر رضا مسائلی : ​بسیاری از محصولات ایرانی با برندهای جهانی صادر می شود

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه کالای ایرانی اظهار داشت: بسیاری از محصولات ایرانی با برندهای جهانی صادر می شود و تولید کننده های جهانی به تولید کنندگان ایرانی سفارش می دهند و محصولات تولید شده با برند آنها صادر می شود. برنامه ریزی های لازم برای حضور صنایع تجهیزات پزشکی ایران در نمایشگاه بین المللی عمان هلث انجام شده و در تفاهم نامه ای که بین وزارت بهداشت ایران و عمان امضا شد، مقرر شد که در شهریور و مهرماه سال 97 حداقل 100 شرکت تولید کننده ایرانی در این نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کنند.
مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اضافه کرد: ارتقای کیفیت محصولات، توسعه صادرات و افزایش توانمندی های شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی، مورد تاکید دفتر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت قرار دارد.

شرط لازم برای حمایت از کالای ایرانی رعایت اصل کیفیت و در درجه بعد رقابت پذیر بودن است​

دکتر رضا مسائلی در خصوص برنامه‌هایی که در راستای تحقق شعار سال ٩٧ مبنی بر حمایت از کالای ایرانی در حوزه تجهیزات پزشکی در دستور کار است، گفت: وزارت بهداشت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، در سال گذشته اقدامات زیادی را ساماندهی کرده و شعار سال ۹۷ نیز در ادامه همان سیاست‌ها پایه گذاری شده است یعنی حمایت از کالای ایرانی در امتداد موضوع اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در راستای حمایت از کالای ایرانی به‌خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، برنامه‌های مختلفی را در دست اجرا دارد،گفت: بند چهارم سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز به کیفیت کالا و برخورداری از استانداردهای بین المللی اشاره دارد بنابراین باید این نکته را مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه صادرات تجهیزات پزشکی نیازمند استانداردهای اروپایی است، گفت: اخذ استانداردهای اروپایی منجر می شود که کالا در سایر کشورها هم به ثبت برسد و مجوز ورود صادر شود. باید توجه داشت که شرط لازم برای حمایت از کالای ایرانی رعایت اصل کیفیت و در درجه بعد رقابت پذیر بودن است که اهمیت این اصول در حوزه سلامت به دلیل مواجهه با جان انسان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

701

کد خبر: 919766

وب گردی

وب گردی