تلنگر وزیر بهداشت به خودرویی‌ها؛ اینجا رانت و خیانت نداریم

هفته گذشته وزیر بهداشت در اظهاراتی تند و گزنده سیاست‌های وزارتخانه متبوعش را کاملاً سخت‌گیرانه و مطابق با اصول قانونی و اخلاقی دانست. هاشمی به‌صراحت اعلام کرد که نباید مانند صنعت خودرو به اسم حمایت از تولید داخل برای برخی، رانت ایجاد شود چراکه این یک خیانت است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احتمالاً محبوب‌ترین وزیر کابینه روحانی است. بی‌حاشیه و کم‌حرف. پرکار و متخصص. نسبت به انتقادات موضع خاصی نمی‌گیرد و معمولاً با خبرنگاران رابطه خوبی دارد. با اتخاذ تصمیم‌های پیچیده بود که وضعیت بازار بهداشت و درمان را سر و سامان داد. البته که طرح تحول حوزه سلامتش این اواخر با مشکلاتی روبه‌رو شد ولی همواره از قاضی‌زاده هاشمی به‌عنوان وزیری آگاه یاد می‌شود. هاشمی گهگاه درباره حوزه‌های دیگر نیز اظهارنظرهایی می‌کند که موجب به وجود آمدن حواشی می‌شود.

چندی پیش وزیر بهداشت در دیدار با کارکنان سازمان غذا و دارو خط‌وربط‌های وزارت‌خانه تحت کنترل خود را روشن کرد و برنامه‌هایش با محوریت شعار امسال را با کارکنان خود در میان گذاشت. شاید جنجالی‌ترین بخش سخنرانی قاضی‌زاده هاشمی مواضع او نسبت به رانت‌هایی بود که می‌تواند در سایه حمایت از تولید داخل برای عده‌ای ایجاد شود. این عضو کابینه که قطعاً نسبت به اوضاع دیگر وزرات‌خانه‌ها اطلاعات بیشتری دارد، اکیداً نسبت به تبدیل شدن اوضاع محصولات حوزه سلامت به اوضاع محصولات صنعت خودرو، هشدار داد.

کارنامه پُر و پیمان انتقاد به خودرویی‌ها

این اولین‌باری نیست که وزیر بهداشت نسبت به خودروسازان زاویه می‌گیرد. اواخر سال گذشته بود که هاشمی در همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از مسئولین صنعتی کشور خواست تعارف را کنار بگذارند و فکری به حال ایمنی خودروها بکنند. همان مراسم بود که هاشمی بار دیگر شلاق تند خود را بر خودروسازان کوبید و گفت بیش از ۳۰ سال است که چشم به راه خودروی استاندارد هستیم، اما کیفیت خودروها بهتر که نشده بدون تعارف در مواقعی بدتر هم شده است. پیش‌تر نیز قاضی‌زاده هاشمی در همایش ملی مبارزه با سرطان گفته بود اگر کسی به صنعت خودرو به دلیل آلوده کردن هوا اشکال می‌گیرد، نباید مذموم تلقی شود. پیشگیری از این جهت اهمیت دارد که هزینه‌ها و مرگ و میر را کاهش می‌دهد. وزیر بهداشت در اولین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث اظهار کرده بود که صنعت خودرو اشکال دارد و باید درست شود؛ باید پیش از توجه به اشتغال و مال مردم به جان مردم توجه شود و مشکلاتی در خودروسازی و جاده‌ها وجود دارد که به معلولیت منجر می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، وزیر بهداشت کارنامه بلندبالایی از موضع‌گیری نسبت به صنعت خودرو دارد. چراکه در آرشیو رسانه‌ها باز هم از مطالبی از او وجود دارد. هاشمی سال 95 در آیین افتتاح اولین دوره آموزشی رشته سلامت ترافیک در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرده بود که همیشه منتقد صنعت خودروسازی در کشور هستم، اما واقعیت این است که باید با فرهنگ‌سازی از تصادفات و سوانح رانندگی جلوگیری کنیم.

رانتی که صدای وزیر بهداشت را هم درآورده

قاضی‌زاده هاشمی فارغ از مسئولیت حقوقی‌اش، در قد و قامت یک شهروند حقیقی از اوضاع نابسامان خودروسازان کشور فغان می‌کند. شاید وزیر بهداشت حتی با تمام اظهارنظرهایش هنوز نتوانسته است آن‌طور که باید و شاید اوضاع اسفناک خودروسازان را تشریح کند. شاید اگر او مته بیشتری به خشخاش بگذارد، بقیه نیز در امور سلامت و بهداشت صاحب‌نظر می‌شوند و فضا از چیزی که هست، آشفته‌تر شود.

آنچه وزیر بهداشت گفت، ساده بود؛‌ نباید با سوءاستفاده از شعار حمایت از کالای ایرانی، پدیده رانت‌های پشت پرده شکل بگیرد. بی‌تعارف باید گفت که این پروسه در صنعت خودروسازی به‌وفور دیده می‌شود. حداقل طی 40 سالی که از انقلاب می‌گذرد، خودروسازان در حاشیه امن حمایت مادرانه دولت‌ها قرار گرفته بودند. جولان خودروسازان در فضای بی‌رقیب و بی‌حاشیه با پشتیبانی بانک‌ها و مشتریانی که چاره‌ای دیگر ندارند، این قطار را به سمت و سویی برد که هنوز هم باید با مخالفان حذف پراید از خط تولید مبارزه کرد. حمایت کورکورانه از این صنعت، ذهنیتی را پدید آورد که حالا خلاص شدن از آن حکایتی دارد. اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار داخلی بهانه‌های خوبی بود که مافیای تنومندی در بدنه این حوزه شکل بگیرند. مافیایی که نه از بین می‌رود و نه ضعیف می‌شود. بازار انحصاری در عصری که غول‌های دنیا در جدالی خونین با هم گلاویز می‌شوند، استراتژی منسوخ دولتمردان است. رانت‌های پیدا و پنهان صنعت خودرو تنها منوط به خودروسازی نیست. در داستان بسته بودن 6 ماهه سامانه ثبت سفارش از گوشه و کنار شاهد آن بودیم که برخی از بزرگان با اطلاع قبلی از این شرایط رخت خوبی برای خود بستند. شرکت‌های بزرگ خودروسازی که حالا تبدیل به سلاطین پوپولیسم و اساتید پروپاگاندا شده‌اند،‌ اپسیلونی انتقاد را نمی‌پذیرند و زیر بار هیچ محدودیتی نمی‌روند. جدال درون سازمانی خودرویی‌ها و سازمان استاندارد برای اجرای برنامه‌ای که سال‌ها پیش باید اجرا می‌شد، دیدنی است. ترس از اینکه اگر خودروسازان زمین بخورند بیش از 2 میلیون شغل از بین می‌رود، دولت‌ها را حسابی به موضع انفعال برده است؛ اما کسی نمی‌گوید که با مدرن شدن صنعت خودروسازی،‌ حضور فناوری‌های جدید و عرضه مدل‌های به‌روز، فضا برای به وجود آمدن فرصت‌های شغلی جدید نیز فراهم می‌شود؛ اما چه کسی حاضر است به ترکیب برنده دست بزند؟

401

کد خبر: 919893

وب گردی

وب گردی