دولت فکری به حال قیمت  دلار کند/ موافقت نامه تعرفه ترجیحی با ترکیه باید لغو شود

نماینده ویژه رییس‌جمهور گفت: دونرخی بودن ارز از جمله عواملی است که باید به طور حتم مورد مدیریت قرار گیرد.

اکبر ترکان، نماینده ویژه رییس‌جمهور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گفت: در ابتدا باید آسیب شناسی کرد تا نقاط ضعفی را که در کشور باعث افت جایگاه کالای ایرانی، فروش بالاتر کالاهای خارجی در بازار ایران و رکود تولیدات ایرانی شده است را مشخص کرد.

او با بیان اینکه چندین عامل در برتری کالاهای خارجی نسبت به کالاهای ایرانی تاثیرگذار است، افزود: در ابتدا موافقت نامه های تعرفه ترجیحی با کشورهای همسایه تاثیرات بسیاری را بر این موضوع داشته است، این موافقت نامه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با ترکیه تهیه و تنظیم شده که براساس بررسی های صورت گرفته تمام این موافقت نامه به ضرر ایران است.

ترکان خاطرنشان کرد: در ابتدا باید اقداماتی در راستای جلوگیری از این موافقت نامه اتخاذ و شرایط تجارت به حالت عادی بازگردانده شود، در این موافقت نامه تعرفه ترجیحی که بین ایران و ترکیه منعقد شده از ایران مواد اولیه صادر می شود و از ترکیه مواد ساخته شده وارد ایران خواهد شد که این امر باعث ایجاد اشتغال در کشور ترکیه و نابودی اشتغال در ایران خواهد شد.

به گفته نماینده ویژه رییس‌جمهور، موافقت نامه تعرفه ترجیحی که علاوه بر ترکیه با چندین کشور دیگر منعقد شده به زودی باید متوقف شود.

او به ارزان فروشی ارز اشاره کرد و گفت: با هیچ منطق اقتصادی نمی توان از طریق عرضه ارز ارزان مانع از تورم شد تمام دولت ها از جمله دولت یازدهم و دوازدهم این اشتباه را متحمل شدند، زمانی که نقدینگی افزایش پیدا می کند، به تناسب سطح عمومی قیمت ها هم با افزایش همراه می شود؛ بنابراین تورم ایجاد شده ناشی از نقدینگی نا به جا است که باعث افزایش عمومی قیمت ها می شود.

ترکان با بیان اینکه قیمت ارز یکی از موضوعاتی است که تحت تاثیر افزایش نقدینگی نا به جا رشد می کند، گفت: مسئولان درصدد هستند تا با زور مانع از افزایش قیمت ارز شوند که نتیجه آن ورود میلیاردها دلار ارز ارزان به بازار است که این اتفاق برای دلالان، واسطه ها و صرافی ها منفعت هایی را به همراه خواهد داشت.

نماینده ویژه رییس‌جمهور گفت:دولت احمدی نژاد برای اینکه نرخ دلار را بر روی دو هزار و 100 تومان نگه دارد میزان زیادی از ارز نفتی کشور را با قیمت ارزان وارد بازار کرد که این امر با شکست مواجه شد و باعث افزایش قیمت دلار تا سه هزار و 250 تومان شد.

ترکان با اشاره به اینکه دولت روحانی سعی کرد تا از طریق تزریق ارز مانع از افزایش قیمت ارز شود، افزود: تزریق ارز ارزان به ضرر تولید ملی و به نفع کالای وارداتی است، همچنین منجر به تقویت واردات و سرکوب تولید ملی خواهد شد.

او با بیان اینکه دونرخی بودن ارز از جمله عواملی است که باید به طور حتم مورد مدیریت قرار گیرد، گفت: زمانی که به تعدادی از فعالان بازار، نرخ ترجیحی ارزان داده می شود خوشبخت ها کسانی هستند که قادر به استفاده از این نرخ ارزان هستند، بنابراین عده ای باید نرخ ارز با قیمت بازار خریداری کنند و عده ای موفق می شوند از طریق روابط عجیب و غریب به ارز ارزان دسترسی پیدا کنند.

ترکان اظهار داشت: زمانی که ارز ارزان داده می شود قیمت کالای تولیدکننده ای که این ارز را دریافت کرده کمتر تمام می شود و به رانت بزرگی دسترسی پیدا می کند که این امر منجر به ایجاد خسارت غیرقابل جبرانى به اقتصاد کشور می شود، بنابراین باید به طور جدی از ارز دونرخی، ارز ارزان و تعرفه ترجیحی جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه افکار عمومی به سمت تبلیغات باید به درستی هدایت شود، گفت: نمی توان گفت کالای ایرانی از نظر کیفیت مشابه کالاهای کشور صنعتی است اما در مورد برخی از کالاها می توان چنین نسبتی را داد.

ترکان به فاصله تکنولوژی ایران با دیگر کشورهای پیشرفته اشاره و بیان افزود: اگر کیفیت کالا پایین است بسیاری از افراد به خصوص دست اندرکاران تولید این کالا مقصر هستند چراکه مواد اولیه همان مواد کشور صنعتی است پس چرا باید کیفیت با کاهش همراه باشد، بنابراین باید گفت که این بی کیفیتی متاثر از بی دقتی تولیدکنندگان ایران خواهد بود.

دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باید بپذیریم که ضمن برطرف شدن نقض های موجود در تولیدات کالاهای داخلی،تمام مردم ایران باید کالایی را مصرف کنند که تولید داخلی است، بنابراین راه حل رفع نقض کالاهای بی کیفیت موجود در ایران، استفاده از کالاهای خارجی نیست.

او با بیان اینکه استفاه از کالاهای خارجی باعث تعطیلی کارخانه و نیز نابودی اشتغال در کشور می شود، افزود: وزارت صنعت باید به دنیال کیفیت و اصلاح کیفیت کالا باشد تا کیفیت کالاهای ایرانی به استانداردهای جهانی دست پیدا کند.

ترکان با تاکید بر اینکه آموزش از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد اشتغال و نیز تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است، گفت: نظام آموزشی در کشور باید به سمتی پیش رود که کشور نیاز دارد، در حال حاضر یک مهندس با حقوق یک میلیون تومان به دنبال کار می گردد اما متاسفانه اشتغالی برای این فرد وجود ندارد بنابراین بخشی از آموزش کشور باید ساماندهی شود تا شاهد تقویت کالای ایرانی دز کشور باشیم.

او با بیان اینکه در ایران 3/5 میلیون بیکار در کشور با مدرک کارشناسی وجود دارد، گفت: نظام آموزشی دانشگاه آزاد باید متحول شود و میزان درس های عملی در این دانشگاه افزایش پیدا کند تا بتوان از این طریق دانشجوها کارآمدی را به کشور وارد کرد.

401

کد خبر: 919933

وب گردی

وب گردی