سایه دلار 7 هزار تومانی بر سر اقتصاد/ رشد قیمت طلا و سکه ادامه خواهد داشت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان طلا و جواهر گفت: اگر دولت تصمیم به کنترل بازار داشته باشد و نسبت به تقاضا پاسخگو باشد قیمت در بازار کنترل می شود در غیر اینصورت شاهد افزایش قیمت این ارز تا هفت هزار تومان خواهیم بود.

عبادالله محمدولی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به افزایش قیمت طلا در بازار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت موجود در بازار متفاوت تر از سال های گذشته است، متفاوت از این بابت که همیشه بازار در این برهه از زمان به دلیل خروج از شلوغی های خرید شب عید با کاهش قیمت همراه می شد اما امسال مخالف با سال های گذشته پیش رفتیم و قیمت ها با شتاب بسیاری افزایش یافت.

او با بیان اینکه افزایش قیمت طلا طی چند روز اخیر متاثر از برخی مسائل جهانی است، افزود: اونس جهانی تغییرات کمی را در بازار شامل شده و قیمت آن از 1348 دلار به 1330 دلار همچنین افزایش شدید قیمت دلار بی تاثیر بر نوسان موجود در بازار طلا و سکه نبود.

محمدولی با بیان اینکه در بازار قیمت طلا براساس قیمت دلار تعیین می شود، گفت: بخشی از این نوسانات موجود در بازار طلا ناشی از افزایش قیمت دلار و ضعف ریال در بازار است.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان طلا و جواهر، بی ثباتی و نوسان موجود در بازار باعث می شود که خریدار و فروشنده تکلیف خود را جهت معامله در بازار طلا و سکه ندانند و بسیاری از مشتری ها خود را در بازار طلا متضرر می بینند.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت طلا در بازار داخلی و بازار جهانی به دلیل جنگ تجاری و اقتصادی در امریکا و چین که اکنون شدت گرفته ادامه دار است، گفت: در بازار داخلی باید به حال نوسانات شدیدی که در بازار دلار رخ داده فکری شود که به طور قطع این موضوع مستلزم سیاست های بانک مرکزی است در این صورت می توان تا حدودی به وضعیت حاکم، ثبات نسبی را بازگرداند در غیراینصورن شاهد تلاطمات موجود در بازار خواهیم بود.

محمدولی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که این افزایش قیمت تا ماه رمضان ادامه دار است اما باید گفت که معادلاتی که بتوان از آن طریق بازار را در ایام محرم و صفر و ماه رمضان پیش بینی کرد از بین رفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه نرخ دلار در بازار وابسته با به سیاست و اراده دولت است، گفت: اگر دولت تصمیم به کنترل بازار داشته باشد و نسبت به تقاضا پاسخگو باشد قیمت در بازار کنترل می شود و دلار بین قیمت های چهار هزار و 800 تومان تا پنج هزار تومان در نوسان خواهد بود اما اگر سیاست دولت در این زمینه چیز دیگری باشد شاهد همین نوسانات در بازار خواهیم بود و به احتمال زیاد قیمت دلار به هفت هزار تومان خواهد رسید.

401

کد خبر: 919971

وب گردی

وب گردی