سقوط اصفهان

در حالی هفت استان پربازدید در ایام تعطیلات نوروز 97 مشخص شده است که اصفهان، برخلاف سالهای گذشته جزء این استان ها قرار ندارد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، طبق آمار مسافران نوروزی در سال 97، مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی، پربازدیدترین استان‌های کشور در ایام تعطیلات نوروز شدند. استان هایی که البته همواره در این لیست حضور دارند اما جایگاهشان جابجا می شود.

یکی از نکات جالب آمار امسال، جای خالی اصفهان و نبودن نام این استان در میان هفت استان اول است. استانی که در تمام طول سال حضور توریست های ایرانی و خارجی را در خود حس می کند و ازدحام بسیاری را هم در نوروزها تجربه می کند. با این حال با وجود اینکه اصفهان در مسیر برخی استان های جنوبی دیگر قرار دارد، اما آمار رده پایین تری را به خودش اختصاص داد.

شهر اصفهان که هر ساله از لحاظ میزان بازدید گردشگران نوروز در رتبه بندی از اولین شهرهای کشور به حساب می آمد در نوروز امسال حتی رتبه هشتم را هم به خود اختصاص نداده است.

به گفته رئیس شورای شهر اصفهان زاینده رود نقش و نگار خاصی به این شهر در گذشته داده بود و باعث می شد تا گردشگران به این شهر سفر کرده و از آن لذت ببرند اما با خشک شدن زاینده رود هیچ انگیزه برای سفر به اصفهان ندارند.

همچنین نماینده مردم اصفهان با تاکید بر همین موضوع گفت که وزارت نیرو تاکنون هیچ گونه اقدامی بر رفع این موضوع نکرده است و حتی آب زاینده رود را بدون اجازه به مناطق دیگر انتقال داده است.

با تمام این موضوعات در حال حاضر زاینده رود دامن گیر صنعت گردشگری شده و تمامی مردم از متخصصین گرفته تا مردم عادی دلیل آن را خشکی زاینده رود بیان می‏کنند.

در ادامه مشروح گفت وگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) با رئیس شورای شهر و همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس می آید؛

مردم از لحاظ عاطفی امکان دیدن خشکی زاینده رود را ندارند

فتح الله معین رئیس شورای شهر اصفهان در رابطه با آمار جذب گردشگری در نوروز امسال در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: بنا بر اعلام سازمان گردشگری شهر اصفهان نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش جذب گردشگر را داشته است اما آمار گردشگر به شهر های دیگر هم رشد زیادی داشته است و این باعث پایین آمدن رده اصفهان شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی آمار گردشگری را نسبت به سال گذشته کمتر دانسته اند گفت: عمده ترین دلیل کاهش گردشگر در اصفهان قطع آب زاینده رود است.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان این که زاینده رود شکل کل شهر را زیبا کرده بود، گفت: نهرهایی که از زاینده رود منشعب می شدند وضعیت شهر را به یک وضعیت زیبا و دلپذیر تبدیل کرده بودند، اما با خشک شدن زاینده رود بسیاری از مردم عنوان کردند که از لحاظ عاطفی اصلا امکان دیدن خشکی زاینده رود را ندارند.

معین افزود: این موضوع که چه عاملی دلیل خشک بودن زاینده رود است را باید دولت برای آن برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: دلیل خشک بودن زاینده رود بیشتر به عنوان بی اراده گی در اتخاذ تصمیم لازم است زیرا زاینده رود نسبت به سال های گذشته تقریبا حدود 45 درصد کاهش بارندگی داشته است؛ باتوجه به کاهش 45 درصدی باران در زاینده رود باید در این منطقه 45 درصد کاهش آب را داشته باشیم اما به دلیل برداشت های غیرمجاز بالادست در استان باعث شده تا این خشکی در زاینده رود تحمیل شود و اراده ای برای احقاق حق مردم تاکنون مشاهده نکرده ام.

در صورت عدم جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، تامین آب آشامیدنی با مشکل روبرو می شود

رئیس شورای شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا با اعضای دولت در این رابطه جلسه داشته اید یا خیر، گفت: با اکثر اعضای دولت در این خصوص صحبت های بسیاری داشتیم و قول هایی به ما دادند که جلوی برداشت غیرمجاز را بگیرند اما در عمل اتفاق قابل توجهی نیفتاده است.

معین ادامه داد: امسال امکان این که مشکل آب آشامیدنی به صورت حاد در اصفهان به وجود بیاید هم وجود دارد.

وی افزود: اگر جلوی برداشت های بی رویه گرفته نشود به طور قطع آب آشامیدنی شهر اصفهان با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

50 درصد از مسافران نوروزی مقصدشان اصفهان بوده است

رئیس شورای شهر در رابطه با آمار بازدید از اصفهان در نوروز گفت: پایانه های ما عددی حدود 500 هزار سفر به اصفهان و از اصفهان را دنبال می کند یا مراکز بازدید اعداد 500-600 هزار نفر را عنوان کرده اند. بخشی از گردشگران اصفهان با خودروی شخصی مسافرت داشته که حدود 50 درصد آنها مقصدشان اصفهان و حدود 50 درصد دیگر از آنها مقصدشان استان های دیگر بوده که توقف های 24-48 ساعته در اصفهان داشتند.

وی افزود: از آثار تاریخی مخصوصا از مجموعه میدان امام، میدان نقش جهان و مجموعه کوه صفه و در بالای این کوه که یک قلعه تاریخی به نام شاه دژ، باغ پرندگان، آکواریوم بزرگ و به طور کل مجموعه های تفریحی و توریستی است، بازدید خوبی طی نوروز شده است.

خشکی زاینده رود باعث کاهش جذب گردشگر در اصفهان بوده است

حیدرعلی عابدی در رابطه با دلیل کاهش جذب گردشگری در اصفهان همچنین در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: مساله بحث آب زاینده رود است که تبدیل به یک منطقه خشک شده و تاثیر بسیار زیادی در کاهش جذب گردشگر به اصفهان داشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: افرادی که با این رودخانه خاطره خوشی داشته اند و شاهد خشک شدن زاینده رود هستند از این اتفاق بسیار ناراحت بوده و همین دلیل تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهش گردشگری در این مطنقه شده است.

وزارت نیرو عزمی برای رفع خشکی زاینده رود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجمع نمایندگان اصفهان برای رفع خشکی زاینده رود برنامه ای دارند، گفت: نزدیک به یک سال است که پیگیری هایی انجام شده از جمله این که سه مرتبه به دفتر ریاست جمهوری و معاون اول وی گزارش داده ایم و آنها هم سه مرتبه به وزارت نیرو نامه داده اند اما آنچه که متاسفانه وجود دارد آن است که وزارت نیرو عزمی برای حل این مساله ندارند.

عابدی افزود: قرار بود ستاد احیای زاینده رود تشکیل شود و وزارت نیرو مسوول تشکیل این ستاد بوده اما این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: دومین مشکلی که در حل مشکل خشکی زاینده رود وجود دارد آن است که وزارت نیرو آب زاینده رود را سهمیه بندی و به جاهای دیگر انتقال داده است و از همه بدتر آن است که در سیستم اداری یک جایی مشخص نشده تا به تخلفات وزیر نیرو و معاونینش رسیدگی شود.

وی ادامه داد: وزیر و معاونینش تخلف محرز انجام دادند و بدون آن که ظرفیت آبی را در نظر بگیرند آن را به جاهای دیگر اختصاص داده است.

عابدی دلیل این مشکل را سوءمدیریت دانست و گفت: در حال حاضر همه با یکدیگر به مشکل برخوردند و هر کسی یک کاغذ در دست خود می گیرد و و ادعا می کند من در این منطقه صاحب حق و صاحب آب هستم در حالی که اصلا آبی وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان همچنین گفت: بیشترین بازدیدها در اصفهان از آثار باستانی از جمله به کاخ چهلستون، میدان امام و عالی قاپو بوده است.

901/900

کد خبر: 920016

وب گردی

وب گردی