دانشگاه آزاد طی 3 دهه حیات خلوت جریان های سیاسی شده بود / کسی نمی تواند خودش را مالک دانشگاه آزاد اسلامی بداند

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: الآن کسی نمی تواند خودش را مالک دانشگاه آزاد اسلامی بداند این دانشگاه امکانی است متعلق به ملت و طبعا این هیجانات ذهنی در کسانی ایجاد نمی شود که تصور کنند می توانند در مسیر بهره برداری از این مجموعه قرار بگیرند.

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به تغییر و تحولات یک سال اخیر در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این تغییرات محدود به دوران یکساله نمی شود. از زمانی که مدیریت مادام العمری دانشگاه آزاد تغییر یافت دستاوردهایی را در این مجموعه شاهدیم. این یک ساله در تداوم آن تغییرات است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اولین و مهمترن مشکلش این بود که خصوصی تلقی می شد و در برابر نهادهای قانونی سخت مقاومت می کرد و در این مدت از این جهت شاهد تغییر جدی هستیم.

سلیمی نمین با بیان اینکه الان کسی نمی تواند خودش را مالک دانشگاه آزاد اسلامی بداند، افزود: ما بر اساس اسنادی که داریم وقتی در مجلس هفتم برای تحقیق و تفحص به دانشگاه آزاد اسلامی نامه نگاری شد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسما اعلام کرد اینجا خصوصی است و مجلس نمی تواند نظارت صورت دهد.

وی اضافه کرد: در این خصوص مکاتباتی صورت گرفت و در نهایت مجبور شدند به تحقیق و تفحص تن بدهند. هرچند باز هم از موضع قدرت تحقیق و تفحص را نیمه تمام گذاشتند. علت همه این مسائل تلقی نادرستی بود که طی سالهای طولانی به دلیل عدم نظارت به وجود آمده بود که فاجعه بود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: اگر این سرمایه کلان ملت تبدیل به حیاط خلوت می شد خیلی از جریانات سیاسی وسوسه می شدند که در مسیر سوء استفاده از این حیاط خلوت قرار بگیرند و اینچنین هم شد. در عرض سه دهه جریانات مختلفی در مسیر سوء استفاده از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی و معامله گری با دانشگاه قرار گرفتند حتی کسانی که انتقادات جدی به دانشگاه آزاد اسلامی داشتند وقتی در قدرت قرار گرفتند تغییر موضع دادند.

سلیمی نمین ادامه داد: جریانی که بعدها به نام اصلاحات معروف شد در دورانی که هنوز جریان چپ شناخته می شد موضع بسیار تندی نسبت به قانون شکنی ها و تبعیض های دانشگاه آزاد اسلامی داشت و وقتی به قدرت رسید در مسیر بهره مندی از این امکانات قرار گرفت.

وی افزود: آقای احمدی نژاد هم که شعارهای بسیار پر جاذبه ای در ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی مطرح می کرد که گویا خواهان حاکم کردن عدالت در این مجموعه است، در مسیر بهره برداری از این امکانات قرار گرفت و وارد معامله گری شد. شاخص های این معامله گری بسیار بسیار پر رنگ است.

عباس سلیمی نمین گفت: خوشبختانه این مشکل امروز کاملا حل شده است. یعنی نه امروز آقای ولایتی می تواند احساس کند دانشگاه آزاد اسلامی ملک اوست و نه دیگرانی که در آینده می آیند. جا افتاده است که یک امکانی است متعلق به ملت و طبعا این هیجانات ذهنی در کسانی ایجاد نمی شود که تصور کنند می توانند در مسیر بهره برداری از این مجموعه قرار بگیرند.

سلیمی نمین به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی علیه وی در دوره های گذشته اشاره و اظهار کرد: شکایات متعددی دانشگاه آزاد اسلامی به من داشت راجع به طرح تخلفات دانشگاه آزاد اسلامی که مستند بود. وجود افرادی در قوه قضائیه مثل آقای مرتضوی کاملا به دنبال این بودند که هر صدایی در مخالفت با قانون شکنی های این مجموعه را در نطفه خفه کنند و من غیر از این انتظار نداشتم. طبعا در آن سال ها شکایات زیادی در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت و بر اساس آن تا جایی که توانستند بر منتقدان دانشگاه آزاد اسلامی وارد می کردند زیرا آقای مرتضوی دادستان تهران بود.

203

کد خبر: 920017

وب گردی

وب گردی