امروز فرصت تازه ای برای دانشگاه آزاد ایجاد شده است / بُعد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید احیا شود

معاون پژوهشی موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه انتصاب آقای دکتر ولایتی این فرصت را در یک سطح کلان ایجاد کرده اما آسیب هایی وجود دارد که اگر تیم جدید توجه نکنند امید بازگشت دانشگاه به اهداف اصلی اش، ممکن است به یاس تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی را یک فرصت ملی خواند و گفت: انقلاب اسلامی با آن نگاه بلند و افق بلندی که در ذهن رهبران انقلاب مطرح بود موجب شد سد ورود جوانان به دانشگاه شکسته شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی با ابتکار انقلابی و البته استفاده از تجربه های جهانی توانست فضای مناسبی برای تحصیل کسانی که در دانشگاه های دولتی پذیرفته نمی شدند فراهم کند و این یک فرصت ملی بود که دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.

ذوعلم گفت: در برهه ای در دانشگاه آزاد اسلامی به خاطر غلبه فضای بروکراتیک آموزشی، اهداف اولیه قدری مورد غفلت قرار گرفت و به تدریج بخش هایی از دانشگاه و برخی سطوح آن تبدیل به یک مجموعه تولید مدرک تحصیلی بدون برخورداری از عمق، ارزش و ظرفیت علمی شد. چیزی که باید ایجاد می کرد اما توسعه کمی بر تعمیق علمی غلبه کرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در لایه سوم به تدریج وارد فضای سیاسی شد، فضایی که نباید وارد آن می شد.

ذوعلم اضافه کرد: در مقطعی از این مجموعه دانشگاهی بهره برداری نامناسب جناحی صورت گرفت که بیشتر دانشجویان دانشگاه قربانی این قضیه شدند. علیرغم اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تعداد بسیار زیادی دانشجوی انقلابی فعال و متعهد داشت و فضایی برای کارشان نبود و دانشجویان با سختی شرایط روبرو بودند.

وی افزود: همچنین اساتید جوانان دانشگاه نیز در این فضا آسیب دیدند و متاسفانه مدیریت نابخردانه دانشگاه در یک مقطعی منشا آسیب هایی شد. اما امروز فرصت تازه ای برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است که بتواند فارغ از جناح بندی های سیاسی با یک نگاه انقلابی و علمی به مسئله دانشگاه و تربیت دانشجو بپردازد.

ذوعلم گفت: خوشبختانه انتصاب آقای دکتر ولایتی این فرصت را در یک سطح کلان ایجاد کرده اما آسیب هایی وجود دارد که اگر تیم جدید توجه نکنند امید بازگشت دانشگاه به اهداف اصلی اش، ممکن است به یاس تبدیل شود.

وی به بیان آفت های تهدید کننده دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و اظهار کرد: اولین آسیب و آفت این است که ساختار بروکراتیک شکل گرفته در دانشگاه بر اداره مدیریت انقلابی آن فائق آید. البته این یک آسیبی است که هم نرم و ناملموس است و هم مواجهه با آن کار بسیار جدی است و باید به آن توجه داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر در تیم کنونی دانشگاه اختلاف سلیقه ها به بدنه دانشگاه منتقل شود و انسجام و هماهنگی و عقل جمعی که باید در راس دانشگاه وجود داشته باشد به تکروی تبدیل شود، یک آسیب محسوب می شود، که از این آسیب هم باید پیشگیری کرد، زیرا در چنین کارهای کلانی این زمینه ها وجود دارد به خصوص شیطنت هایی که مغرضانه انجام می شود تا آب را گل آلود کنند و ماهی خودشان را بگیرند.

وی خارج کردن دانشگاه آزاد اسلامی از یک بنگاه اقتصادی و علمی به یک دانشگاه فرهنگی و علمی را ضروری قلمداد کرد و گفت: بُعد فرهنگی دانشگاه که بسیار مغفول قرار گرفته بود باید احیا و بازسازی شود. از توجه به انتظارات و توقعات موجود که بسیار مهم است پرهیز شود. نیاز به تحول و چرخش های عمیقی دارد. باید مسئولان دانشگاه آزاد فضای آزاد اندیشی را برای دانشگاه آزاد به وجود بیاورند توجه به دیدگاه دیگران در این زمینه بسیار مهم است.

203

کد خبر: 920018

وب گردی

وب گردی