نامه اخیر رهبر انقلاب مهر تاییدی بر عدم حضور "حماس" در مسیر سازش است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استکبار جهانی و ارتجاع منطقه موفق نشد که در فلسطین سازش را جایگزین مقاومت کند و لذا نامه رهبر انقلاب مهر تاییدی بر این است که حماس در مسیر مذاکره و سازش قرار ندارد.

جعفر قنادباشی تحلیل گر و کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره نامه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: این نامه در پاسخ به نامه آقای هنیه است؛ وی در نامه خود مشکلات مردم فلسطین و محور مقاومت در راه مبارزه با صهیونیسم را بر بر شمرده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که آقای هنیه در نامه خود به آن اشاره کرده، سران وابسته ای است که در جهان عرب با نزدیک شدن به اسرائیل در حال خیانت به آرمان های فلسطین هستند و شرایط را طوری تغییر دادند که رئیس جمهور آمریکا از"معامله بزرگ قرن" سخن بگوید.

قناد باشی ادامه داد: نامه مقام معظم رهبری در واقع اشاره به سلسله واقعیت هایی است که در جهان اسلام و منطقه وجود دارد؛ ایشان در این نامه مشکلاتی که اقای هنیه برای محور مقاومت برشمرده را تایید کرده اند و این نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران با حماس در نگاه به مسئله قدس کاملا همسو هستند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس با بیان این که در چند سال اخیر تلاش هایی با هدف جداسازی ایران و حماس از یک دیگر انجام شد تصریح کرد: سلسله توطئه های عبری-عربی باعث شد که در برهه کوتاهی حماس از ایران فاصله بگیرد و آن موفقیت هایی که حاصل حمایت ایران از حماس بود در آن مدت کوتاه انجام نشود.

وی تاکید کرد: موفقیت هایی که جنبش حماس طی جنگ های 22 روزه، 8روزه و 51 روزه به دست آورد حاصل حمایت های جمهوری اسلامی ایران از آن بود و لذا نامه رهبر معظم انقلاب نشان دهنده آن است که ایران همچنان در مواضع خود نسبت به مسئله قدس ایستاده و همچنین اعضای حماس از توطئه جدایی میان ایران و این جنبش با موفقیت عبور کرده اند.

قناد باشی اظهار داشت: استکبار جهانی و ارتجاع منطقه موفق نشد که در فلسطین سازش را جایگزین مقاومت کند و لذا نامه رهبر انقلاب مهر تاییدی بر این است که حماس در مسیر مذاکره و سازش قرار ندارد.

این کارشناس نامه رهبر انقلاب اسلامی را دارای 3 پیام دانست و خاطر نشان کرد: اول این که توطئه جدایی میان ایران و حماس شکست خورده دومین پیام آن این است که حماس همچنان به جای سازش بر لزوم مقاومت تاکید می کند و سوم این که جمهوری اسلامی ایران پس از 40 سال همچنان از آرمان های قدس حمایت می کند.

وی اذعان کرد: آن چه مقام معظم رهبری در سال های اخیر بر آن تاکید داشته اند، ضرورت مسلح کردن مردم فلسطین به ویژه در کرانه باختری است لذا این که رهبر انقلاب تاکید می کنند که جمهوری اسلامی ایران از هر نوعی از فلسطین حمایت می کند مهر تاییدی بر این مسئله است.

قناد باشی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر صحنه از اتفاقات منطقه حضور داشته موفقیت هایی را با خود به همراه آورده است؛حضور در جنوب لبنان در جنگ 33 روزه حضور در سوریه و عراق برای مبارزه با داعش از جمله اقدامات جمهوری اسلامی است که به پیروزی محور مقاومت ختم شده است.

این کارشناس با بیان این که حمایت ایران از حماس برای آقای اسماعیل هنیه بسیار مهم است گفت: روحیه نشاط و آمادگی که مردم فلسطین برای مبارزه پیدا کرده اند بخشی از آن به نابودی داعش باز می گردد؛ جوانان فلسطین این موضوع را درک کرده اند که پیروزی محور مقاومت بر دشمن امری امکان پذیر است و لذا آن چه آقای هنیه بر آن تاکید کرده خواست مردم فلسطین است.

وی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، مشکلات جهان اسلام و امنیت منطقه را در گرو مبارزه با رژیم صهیونیستی می داند؛ زیرا که این رژیم به عنوان بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی کشور و امنیت منطقه است.

302

کد خبر: 920081

وب گردی

وب گردی