موانع فعالیت تولیدکنندگان کالای ایرانی باید برداشته شود

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به مشکلات متعدد واحدهای تولیدی از جمله تامین نقدینگی، مسائل مالیات و تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی و بوروکراسی اداری گفت: برداشت موانع پیش روی واحدها و کاهش هزینه آنها اولین گام برای حمایت از کالای ایرانی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کیوان کاشفی، مهمترین موضوع در باره شعار امسال را شیوه صحیح حمایت از کالای ایرانی دانست و افزود: برای حمایت از کالای تولید داخل 2 بخش اساسی داریم که بخش اول و مهمتر آن رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی است.
او همچنین دومین گام برای حمایت از کالای ایرانی را صادرات آن و برجسته کردن تولیدات داخل کشورمان در بازارهای جهانی دانست.
او معتقد است، برای این منظور باید زمینه حضور تولیدات ایران را با پرداخت یارانه در نمایشگاه‌ها و شیوه‌های نوین بازاریابی فراهم کرد که این برنامه‌ها جزو اولویت‌های امسال اتاق بازرگانی هم قرار دارد.
او با بیان اینکه باید واحدها به سمتی بروند که به جای ریال بتوانند دلار به دست بیاورند، گفت: در داخل کشور هم واحدهایی که دستی در صادرات دارند از واحدهای موفق و تراز اول هستند و عمده واحدهایی که مشکل دارند، چندان به حوزه صادرات وارد نشده‌اند.
او با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری، افزود: حمایت از کالای تولید داخل بخش مهمی از پازل اقتصاد مقاومتی است که قسمت زیادی از اهداف آن را محقق خواهد کرد.

**80 درصد نیاز مردم در داخل تولید می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه، بخش دیگر حمایت از کالای ایرانی که اکنون تبلیغات بیشتری روی آن می‌شود را ایجاد فرهنگ خرید کالای ایرانی در داخل کشور دانست.
به گفته کاشفی، اکنون 75 تا 80 درصد کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در داخل کشورمان با بهترین قیمت و کیفیت تولید می‌شود.
او با بیان اینکه نباید در باره کالای ایرانی همیشه نگاه‌ها متوجه محصولی مانند خودرو باشد، یادآوری کرد: در بسیاری از موارد وقتی که بحث کالای ایرانی مطرح می‌شود، منتقدان خودرو را مثال می‌زنند، در حالیکه ما در سایر زمینه‌ها تولیدات بسیار خوبی داریم.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، مواد غذایی و مصالح ساختمانی را از جمله تولیداتی دانست که صفر تا 100 آن را با بهترین کیفیت در داخل کشور داریم.
کاشفی بیان کرد: در حوزه پوشاک نیز اگرچه هنوز به استانداردهای بین‌المللی نرسیده‌ایم، اما کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در باره اینکه چرا مردم گاهی کالاهای خارجی را انتخاب می‌کنند، گفت: مصرف کالای خارجی برای همه اقلام فراگیری ندارد.
او افزود: شاید در مورد برخی کالاها مانند خودرو و برخی انواع لوازم خانگی، مردم سراغ کالاهای خارجی بروند، اما در بسیاری از موارد کالای ایرانی را ترجیح می‌دهند، از سوی دیگر باید توجه داشت در سال‌های اخیر در داخل کشور خیلی برای پرورش برندهای معتبر تلاش نشده است.
او معتقد است، برای ایجاد فرهنگ مصرف کالای داخلی همه از جمله مردم، مسئولان، تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی و دیگر بخش ها مسئولیت دارند و باید پای کار باشند.

**حمایت از کالای ایرانی مانع واردات نشود
او ادامه داد: البته نباید حمایت از کالای داخلی، واردات کالاهای خارجی را ناپسند کند، زیرا واردات نیز در تمام دنیا یک رویه تجاری است و انجام می‌شود.
به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید در کشور ما وارداتی است و نباید از آن غافل شویم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، ایجاد توازن بین واردات و صادرات و مثبت شدن تراز تجاری را ضروری خواند و تصریح کرد: در کشور هزاران کالای وارداتی داریم که برای محدود کردن واردات برخی از آنها به منظور حمایت از کالای ایرانی، باید کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد.
کاشفی گفت: در هر صورت نباید برای حمایت از کالای ایرانی فقط به خرید داخلی اکتفا کنیم، بلکه باید حمایت همه جانبه از واحدها و صادراتی کردن تولیدات آنها را در برنامه داشته باشیم.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی، سال 97 را سال 'حمایت از کالای ایرانی' نامگذاری کردند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 920091

وب گردی

وب گردی