کنعانی مقدم  : قبیله گرایی سیاسی ناشی از خلا یک قانون کامل و جامع است

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب درباره قبیله گرایی سیاسی گفت: : وقتی ما چهارچوب های قانونی خوبی در تصمیم سازی کشور نداشته باشیم قاعدتا گروههایی با تعصبات قبیله گرایی و قومیتی شکل می گیرد که به ساختار سیاسی کشور ضربه خواهد زد.

حسین کنعانی مقدم رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب درباره چرایی ایجاد قبیله گرایی سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: تاریخ سیاسی بر اساس ایجاد گروه های سیاسی بوده است که با انگیزه های مختلف گرد هم آمدند و برای کسب قدرت فعالیت کردند یکی از این شکل گیری ها بحث عصبیت است براساس فرضیه ابن خلدون عصبیت نه به معنای عصبی شدن بلکه به معنای تعصب گروهی، جناحی، قبیله ای، قومی، زبانی و حتی شغلی است که باعث تشکیل گروههای مختلف سیاسی در کشور شده است.

وی اضافه کرد: این نوع عصبیت عمدتا تبدیل به تعبیر قبیله گرایی در بحث های سیاسی می شود که ناشی از خلا یک قانون کامل و جامع شکل گیری احزاب سیاسی در کشور است.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب بیان کرد: وقتی ما چهارچوب های قانونی و خوبی برای آزادی کارکرد احزاب، شکل گیری قدرت سیاسی، اراده سیاسی یا در تصمیم سازی کشور نداشته باشیم و نتوانیم این مشارکت سیاسی را توسعه دهیم؛ قاعدتا براساس آن اصولی که احزاب شکل می گیرد گروههایی با تعصبات قبیله گرایی و قومیتی شکل می گیرد و این موضوع همیشه به ساختار سیاسی کشور ضربه زده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید به دنبال این باشیم که احزاب واقعی برای مشارکت سیاسی با هرگونه گرایشی را ایجاد کنیم تا دچار استبدادهای قبیله گرایی و حزبی نشویم.

کنعانی مقدم درباره تاثیر قبیله گرایی سیاسی بر انتخابات گفت: دربحث انتخابات اگر ما به دنبال ایجاد مجلس، شورای شهر و رئیس جمهور کارآمد باشیم باید این عصبیت ها و تعصبات قومی-قبیله ای را کنار بگذاریم و کسانی را انتخاب کنیم که هم ملی فکر کنند و هم وجیه المله باشند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ما به سمت قبیله گرایی و قومی گرایی یا عصبیت های تعصبی جلو برویم قاعدتا خیلی از افراد بر اساس یک قومیت خاص، یک قبیله خاص یا حتی یک شغل و صنف خاص انتخاب می شوند و این افراد نه می توانند ملی فکر کنند و نه وجیه المله باشند.

304

کد خبر: 920168

وب گردی

وب گردی