کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل شده است

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت آب در کشور با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه امروز - یکشنبه - این فراکسیون خبر داد و گفت: کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سید حسین نقوی حسینی افزود: در این جلسه پیرامون مسائلی همچون ضرورت مدیریت، انتقال، توزیع عادلانه و اصلاح روش مصرف آب و توجه به واقعیت کمبود نزولات آبی و تولید و صادرات برق بحث و بررسی شد.

وی افزود: سه معاون وزیر نیرو در این جلسه گزارشی از حوزه آب، وضعیت سدها و برق و میزان توزیع آن ارائه کردند.
نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در این گزارش ها کاهش قابل توجه آب پشت سدها است، همچنین در این جلسه اعلام شد باتوجه به این که حدود 9 هزار و 400 مگاوات برق مورد نیاز کشور از منابع آبی تامین می شد به علت کاهش آب پشت سدها، امسال تقریبا نیمی از آن تولید می شود.
نقوی حسینی افزود: در این جلسه بیان شد در سال 97 حدود پنج هزار مگاوات برق کمبود خواهیم داشت که وزارت نیرو راه هایی را برای جبران آن پیش بینی کرده که نیازمند همکاری مجلس است.
وی گفت: در ادامه این جلسه وزیر نیرو اعلام کرد مدیریت آب نباید تقسیم شود چنانچه در دولت کارگروهی به عنوان کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شده و دستگاه های مربوط به مصرف و تولید آب در آن حضور دارند که اردکانیان معتقد بود باید این موضوع را حل کنیم تا پدیده خشکسالی حل شود البته پدیده خشکسالی موقت است، ما با پدیده کم آبی روبه رو هستیم.
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین تصریح کرد: اردکانیان بیان کرد در 50 سال گذشته، سالی یک میلی متر بارش ها کم و هر 10 سال دو درجه هوا گرم تر شده است، بنابراین ما با پدیده خشکسالی روبرو نیستیم بلکه با پدیده کم آبی روبه رو هستیم که موضوعی دائمی است.
نقوی حسینی اضافه کرد: وزیر نیرو اعلام کرد که مسائل تمامی حوزه های آبریز کشور در کارگروه مطرح و حل خواهد شد، همچنین مشکلات استان های اصفهان و خوزستان در دستورکار قرار دارد.
وی یادآور شد: به گفته اردکانیان در تامین آب شرب به هیچ وجه نیازمند خرید آب از کشورهای دیگر نیستیم و چنین موضوعی نیز مطرح نبوده است.
وی افزود: وزیر نیرو معتقد بود ما در مدیریت آب با هیچ کس تعارف نداریم و قاطع موضوع را پیگیری می کنیم.
نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر نیرو در این جلسه اذعان داشت که امروز باید به مدیریت در عرصه عرضه و تقاضا بپردازیم و نمی توانیم صرفا با مدیریت عرضه، مشکلات آب را حل کنیم بلکه باید تقاضا نیز مدیریت، اصلاح و تنظیم شود.

منبع: ایرنا

305

کد خبر: 920201

وب گردی

وب گردی