سوآپ گاز ترکمنستان از سوی ایران هشتم فروردین ازسر گرفته شد/ توافق تاریخی «خزر » در باکو

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از سوی ایران با مذاکرات رؤسای جمهوری ۲ کشور، هشتم فروردین ماه از سرگرفته شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیرحسین زمانی‌نیا که رئیس جمهوری را در سفر نوروز امسال (هفتم تا نهم فروردین‌ماه) به ترکمنستان و آذربایجان همراهی کرده بود از ترکمنستان به‌عنوان یک شریک راهبردی نام برد و یادآور شد: وزارت نفت آمادگی خود را برای همکاری بلندمدت در بخش انرژی و همچنین صادرات مشترک به هند، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ترکمنستان اعلام کرده است.

او درباره از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان از سوی ایران که ژانویه امسال به دلیل کیفیت پایین گاز ترکمنستان از سوی ایران قطع شده بود، اظهار کرد: بر مبنای مذاکراتی که میان رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان انجام شد، دستور از سرگیری سوآپ، از سوی رؤسای جمهوری ۲ کشور در هفتم فروردین ماه صادر و هشتم فروردین‌ماه آغاز شد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که روند حل‌وفصل اختلاف گازی ایران و ترکمنستان نیز با نظر مثبت رؤسای جمهوری ۲ کشور و با نگاه مثبت به گسترش روابط انرژی آغاز شده است، تصریح کرد: مذاکرات برای دستیابی به تفاهم مشترک با دستور رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان ادامه دارد.

زمانی‌نیا همچنین از پیشنهاد ترکمنستان بری توسعه سه میدان در خزر خبر داد و گفت: پیشنهاد طرف ترکمنی با نظر مثبت در حال بررسی است.

توافق تاریخی «خزر » در باکو

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت همچنین به توافق برای توسعه مشترک ۲ بلوک نفتی در خزر از سوی وزیران نفت ایران و آذربایجان در هشتم فروردین ماه در باکو اشاره کرد و افزود: این تفاهم‌نامه که از سوی رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان به‌عنوان «توافق تاریخی» خوانده شد، می‌تواند روابط دوستی و همکاری اقتصادی ۲ کشور را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

او امضای تفاهم‌نامه توسعه مشترک ۲ بلوک نفتی در خزر را نتیجه ۲ سال مذاکره مستمر معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با سوکار و وزارت امور خارجه آذربایجان دانست و ادامه داد: وزارت خارجه آذربایجان به دلیل مسئله رژیم حقوقی دریای خزر در این مذاکرات حضور داشت.

زمانی‌نیا از تفاهم‌نامه توسعه مشترک ۲ بلوک خزر به‌عنوان یک توافق ویژه نام برد و گفت: ایران و آذربایجان پیش از آن که بحث رژیم حقوقی خزر نهایی شود توافق بزرگ اقتصادی امضا کردند تا عزم ۲ کشور را برای ارتقای روابط اقتصادی نشان دهند.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: امضای تفاهم‌نامه ایران و آذربایجان برای توسعه ۲ بلوک نفتی فارغ از مباحث رژیم حقوقی خزر باشد.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری هفتم تا نهم فروردین ماه امسال برای تعامل و رایزنی‌ دیپلماتیک با همسایه‌های شمالی کشور، به ترکمنستان و آذربایجان سفر کرده بود.

402

کد خبر: 920208

وب گردی

وب گردی